Podul de la Brăila, unul dintre cele mai mari proiecte finanțate prin politica de coeziune a Uniunii Europene (UE), a fost inaugurat pe 6 iulie, având o lungime de 2 km, patru benzi și un gabarit pe verticală al podului de 38 m de la nivelul de inundații maxim. De asemenea, este cel mai mare pod suspendat din România și al treilea ca mărime în Uniunea Europeană.
Contribuția UE pentru acest proiect a fost de 363 de milioane de euro, alocate din fondurile politicii de coeziune. Noul proiect va conecta porturile de la Marea Neagră și Delta Dunării cu restul țărilor, precum și cu rețeaua transeuropeană de transport. Podul va permite tranzitul liber al navelor și va înlocui una dintre legăturile parcurse cu feribotul, care se întrerupea des, datorită condițiilor meteorologice nefavorabile, reducând astfel timpul de călătorie cu aproximativ 50 de minute. Potrivit estimărilor podul poate fi utilizat de aproximativ 11.400 de vehicule fizice pe zi. Noul proiect va aduce beneficii semnificative în ceea ce privește mobilitatea, în turism și în comerț, consolidând în același timp legăturile regiunii cu restul țării.
De asemenea, podul de la Brăila va contribui și la construirea a 23,4 kilometri de infrastructură de transport, inclusiv drumuri, poduri, intersecții și treceri la nivel, care vor răspunde la nevoile cetățenilor din regiunile Moldova și Dobrogea.
Podul impresionează prin tehnologia sa avansată, cu turnuri și un sistem de ancorare remarcabile. Principalele cabluri au o lungime totală de circa 81.000 km și o durată de viață garantată de 120 de ani. Blocurile de ancorare au un diametru de 47 m și sunt îngropate la o adâncime de 31 m. Podul și unele părți ale drumurilor de acces sunt deja operaționale, iar construcția celorlalte drumuri de acces ar trebui să fie finalizată până la sfârșitul anului 2023.
Proiectul Brăila a fost aprobat în 2019 de către Comisia Europeană, după un studiu de fezabilitate care a analizat diferite alternative pentru a asigura o traversare eficientă a Dunării. Necesitatea de a păstra patrimoniul natural al României a fost un criteriu important care a fost luat în considerare toate etapele de dezvoltare a proiectului.
Totodată, proiectul face parte dintr-un pachet mai larg de investiții în rețeaua de transport din România, urmărind promovarea unui sistem de transport multimodal, completarea infrastructurii și îmbunătățirea siguranței și a conectivității transfrontaliere.
În perioada 2014-2020, România a obținut o sumă de peste 24 de miliarde de euro prin politica de coeziune a UE, din care o parte semnificativă a fost dedicată îmbunătățirii rețelei infrastructurii de transport și al energiei. Începând cu 2021 și până în 2027, România va dispune de 31 de miliarde de euro din fondurile politicii de coeziune, cu o alocare de 4,6 miliarde de euro pentru infrastructura de transport rutier, feroviar și pe apă.
Șantierul Naval Severnav, cu o experiență de peste 170 de ani în construcția de nave fluviale și maritime, a marcat un moment important prin lansarea unei nave complet echipate, după o pauză de 12 ani. Această etapă semnificativă demonstrează inovația și profesionalismul echipei de specialiști și consolidarea tradiției de excelență în construcția navală.
Nava, numită Napoleon, a fost construită pentru compania Beo Trade Com SRL, una dintre cele mai importante companii de transport fluvial din Europa Centrală și de Est. Napoleon este un tanc chimic de tip C, dotat cu tehnologii și echipamente de ultimă generație, special conceput pentru transportul fluvial de produse petroliere, precum benzina, motorina și bio-componenți. De asemenea, nava are o lungime de 110 metri, o lățime de 11,45 metri și o înălțime de 4.580 metri și asigură o capacitate de transport de 3.040 metri cubi. Echipamentele și materialele folosite în construcția navei respectă cele mai riguroase standarde internaționale de mediu și de clasificare, astfel va asigura criteriile de siguranță pentru mărfurile transportate și va oferi servicii de cea mai înaltă calitate, potrivit administratorului companiei Beo Trade Com, Stanojevic Aleksandar.
Unul dintre aspectele importante ale navei Napoleon este sistemul de propulsie furnizat de prestigioasa companie Caterpillar. Acest sistem inovator combină un motor cu manevră electrică, ce permite efectuarea operațiunilor în porturi fără emisii de CO2 și două motoare diesel de ultimă generație, Stage V. Prin această configurație avansată a sistemului de propulsie, nava va beneficia de utilizarea unor elici de diametru redus în comparație cu soluțiile tradiționale, facilitând deplasarea și navigația în canalele navigabile cu adâncime redusă. Nava Napoleon este o realizare deosebită pentru Șantierul Naval Severnav și demonstrează capacitatea lor de a construi nave de înaltă calitate, în pas cu cele mai recente tehnologii și cerințe din industrie.
„Creșterea numărului de nave livrate este un factor cheie în startegia noastră de dezvoltare contribuind direct la creșterea rentabilității și profitabilității șantierului. Prin menținerea unui ritm susținut de producție și prin îmbunătățirea continuă a proceselor folosite ne străduim să ne creștem poziția în piața de construcții navale și să aducem satisfacție maximă clienților noștri.”,
a declarat Georgescu Constantin, Director General al Șantierului Navala Severnav.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit