Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

La sfârșitul anului trecut, au fost anunțate 90.000 de posturi vacante în instituțiile de stat, însă în luna mai s-a anunțat înghețarea angajărilor în instituțiile publice până la sfârșitul anului.

Cu toate acestea, luna aprilie a fost ultima în care numărul de noi joburi au fost scoase în piață și a depăsit pragul de 3.000. Cumulat, în perioada ianuarie – aprilie 2023, au fost disponibile aproximativ 10.000 de posturi în instituțiile de stat.

Din totalul locurilor vacante, aproximativ 20% sunt pentru medici, asistenți medicali și infirmieri, conform datelor de pe jobradar24.ro, cel mai mare agregator de joburi din mediul privat și de stat din România dezvoltat de eJobs.ro. 11% dintre locuri sunt pentru muncitori, 6,5% pentru îngrijitori și 5,3% pentru referenți. Cea mai mică cerere a fost pentru tehnicieni, tâmplari, maseuri, lăcătuși sau ingineri hidrologi în luna aprilie.

„Celor 3.000 de joburi disponibile la stat în luna aprilie li se mai adaugă aproape 33.000 din mediul privat, acolo unde lucrurile sunt mai nuanțate și adresabilitatea către candidați este ceva mai largă, în condițiile în care apar variabile precum munca remote sau hibrid, joburile part time sau pe bază de proiect, care atrag o anumită parte din candidați, în special pe cei foarte tineri”,

a explicat Roxana Drăghici, Head of Sales în cadrul eJobs România.

Mai mult de 90% dintre posturi sunt funcții de execuție (circa 2.824), iar aproximativ 5% sunt funcții de conducere. Instituțiile locale au postat 1.745 de locuri de muncă, inclusiv 410 în primării, 360 în instituțiile județene și puțin peste 200 în instituțiile naționale. Cele mai puține angajări s-au înregistrat în consiliile județene, Guvernul și ministerele, precum și în instituțiile regionale. De asemenea, au fost 173 de poziții vacante în unitățile militare.

Cele mai multe locuri de muncă vacante, aproape 600, au fost în instituțiile de stat din București, urmate de Cluj cu 226 de oferte. Brașov, Constanța și Timiș ocupă și ele poziții în top, cu peste 100 de posturi disponibile în piață. Cele mai puține opțiuni au fost în Covasna, Arad, Caraș-Severin, Giurgiu, Gorj sau Botoșani.

La momentul actual, pe eJobs.ro, cea mai mare platformă de recrutare din România, sunt disponibile 34.000 de locuri de muncă, în timp ce pe jobradar24.ro sunt 2.000 de locuri de muncă în instituțiile de stat.

„Măsura de înghețare a posturilor are ca scop reducerea deficitului bugetar, însă nu se va aplica și în cazul angajărilor din Educație și Sănătate, acolo unde există o nevoie considerabilă de personal. De altfel, sistemul sanitar a fost, de la începutul anului și până acum unul dintre cei mai puternici angajatori și este foarte probabil ca acest lucru să nu se schimbe, în condițiile, pentru acest sector, există un memorandum care impune exceptarea lui din ordonanța dată de Guvern.”,

a precizat Roxana Drăghici.

Guvernul spaniol va acorda subvenții pentru combustibil camioanelor aparținând transportatorilor străini care operează în Spania, conform organizației spaniole de transport Fenadismer.

Aceste subvenții pot fi aplicate și retroactiv. Subvențiile pentru combustibil destinate transportatorilor spanioli au fost introduse în ianuarie 2023 ca rezultat al negocierilor dintre asociațiile naționale de transport și Ministerul Transporturilor. Guvernul a acordat până la 20 de cenți pe litru de combustibil pentru fiecare vehicul în prima jumătate a acestui an.

Spania a decis să extindă această asistență și către companiile străine și o face retroactiv. Acest lucru înseamnă că toate camioanele înregistrate în străinătate care au lucrat în Spania începând din ianuarie 2023 și care îndeplinesc condițiile pot beneficia de un bonus de până la 20 de cenți pe litru pentru combustibil.

Transportatorii rutieri spanioli nu sunt mulțumiți de această decizie. Însă, într-un comunicat de presă, FENADISMER și-a exprimat îngrijorarea că această mișcare agravează situația concurenței neloiale pe care transportatorii rutieri spanioli au întâmpinat-o în ultimii ani din partea companiilor străine, în special din țările din Europa de Est.

În unele cazuri, aceste companii aparțin întreprinzătorilor spanioli care și-au transferat flotele către aceste țări cu singurul scop de a avea costuri mai mici pentru forța de muncă și impozite, fără a avea o activitate reală acolo, ci rămânând în permanență în Spania. Aceste companii sunt cunoscute sub denumirea de „cutii poștale”.

Potrivit organizației, aproape 40% din transportul către și dinspre Spania este efectuat de companii străine, în principal din Polonia, Lituania, Portugalia, Bulgaria și România, care vor beneficia de finanțarea publică spaniolă cu aprobarea noii măsuri.