Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cele mai multe dintre porturile din lume și-au reluat creșterea în prima jumătate din 2024, în special cele din SUA, așa cum reiese dintr-un articol Upply (Containers: the world’s main ports in the first half of 2024 (upply.com)). Aproape toate cele aflate în Top 20 au înregistrat o creștere a volumului de containere manipulate, cu excepția Hong Kong și Xiamen.

Porturile chineze continuă să domine, ocupând patru din primele cinci locuri în clasament (Shanghai, Ningbo-Zhoushan, Shenzhen și Qingdao, în această ordine, dar cu Singapour între ele, pe locul al doilea). Hong Kong a avut o performanță slabă și a ieșit din Top 10, fiind înlocuit de Port Kelang, iar Shenzhen, mai reiese din același articol, are cea mai mare creștere, înaintea Los Angeles.

Îmbunătățirea cererii din Occident le-a permis porturilor chineze să-și accelereze ritmul de creștere, după ce și 2023 fusese pentru ele un an bun.

În ceea ce privește porturile americane, pentru care 2023 a fost sumbru, ele au cunoscut o revenire impresionantă la începutul lui 2024, determinată de cererea puternică din partea consumatorilor americani. Rezultatele din Los Angeles și din Long Beach arată o creștere de 14,7% față de perioada similară din 2023 pentru grupul portuar american numărul unu, care, cu 9.023.117 TEU, se află pe locul al 9-lea în lume.

Europa este prezentă în Top 20 tot doar prin cele două porturi principale din BeNeLux, Rotterdam și Anvers-Bruges, ambele în creștere, dar nu suficientă pentru a compensa scăderea de 7% înregistrată în 2023.

Rezultatele porturilor europene în prima jumătate a lui 2024 arată, în general, o creștere moderată comparativ cu cea a porturilor chineze sau americane, iar Hamburg a înregistrat chiar o ușoară scădere, în timp ce celelalte două din nord, Bremen/Bremerhaven și Le Havre, au crescut cu două cifre.

Pe coasta mediteraneeană, Valencia și Barcelona au o creștere puternică, mai ales datorită devierii navelor de containere prin Capul Bunei Speranțe, care le-a făcut să aibă un rol mai important ca noduri de transbordare către estul Mării Mediterane. Portul italian Gioia Tauro este și el pe o traiectorie bună și, fără a oferi date pentru prima jumătate din 2024, a anunțat, cu ocazia sosirii noilor macarale la terminalul de containere Medcenter, la sfârșitul lui august, că în primele șapte luni din 2024 aici au fost manipulate aproximativ 2,3 milioane de TEU, o creștere de 11,9% față de ianuarie-iulie 2023. Pe de altă parte, Pireu a suferit din cauza paraliziei aproape complete a traficului prin Canalul Suez și a scăzut cu 13%. Iar Marsilia-Fos rămâne departe de Top 10, dar are o creștere de 7% în prima jumătate din 2024, până la 719.000 de containere.

Tanger Med a intrat în Top 20 în 2023 și nu și-a publicat rezultatele pe primul semestru din 2024, dar declară că poate depăși pragul de 9 milioane de TEU în acest an, ceea ce ar trebui să-i permită să-și mențină poziția în clasament.

Sursă foto: International Shipping Center_This is Shanghai

Traficul de containere din principalele porturi din lume, mai ales în cele din SUA, în prima jumătate a anului arată clar reducerea cererii de mărfuri din Occident, așa cum se vede și din analiza realizată de Upply (World port traffic driven down by economic slowdown (upply.com)).

Pentru porturile europene, scăderea traficului, deși semnificativă, a fost mai puțin severă decât în SUA. Portul numărul unu, Rotterdam, a scăzut sub șapte milioane de TEU în primul semestru din 2023, mai ales din cauza opririi volumelor către/dinspre Rusia și scăderii importurilor din Asia. Iar unele porturi din nordul Europei sunt în aceeași situație. Anvers-Zeebrugge, unde traficul a scăzut cu 5,2%, a rezistat destul de bine tendinței descendente, la fel ca Rotterdam, în comparație cu performanțele celorlalte porturi din top zece european, mai ales ale porturilor germane, foarte expuse impactului conflictului din Ucraina asupra economiei țării și redresării mai slabe decât se aștepta a economiei chineze.

Hamburg a cunoscut o scădere de 11,7% a traficului în prima jumătate a anului și are în continuare China ca principal partener comercial, cu 1,1 milioane TEU, în scădere față de 1,3 milioane TEU în primul semestru din 2022. SUA a rămas al doilea cel mai mare partener comercial, cu un trafic total în creștere cu 7,4%, până la 313.000 TEU, urmat de Singapore, Polonia și Suedia, toate cu trafic total mai mic. Totuși, portul Hamburg a fost mulțumit de rezultatele sale din America Centrală (+6,3%, până la 108.000 TEU), India (+9,3%, până la 99.000 TEU) și Canada (+6,7%, până la 95.000 TEU).

Al doilea port german, Bremen-Bremerhaven, a suferit o scădere și mai accentuată a traficului în prima jumătate a anului, după ce înregistrase deja o scădere cu 8,8% în 2022.

Porturile spaniole au înregistrat un trafic total combinat de 8 milioane TEU, în scădere cu 7,8% față de anul precedent. Algeciras a reușit să limiteze daunele și a scăzut doar cu 2,7% traficul internațional de transbordare, care reprezintă 70% din totalul traficului său, dar aproape a compensat prin creșterea traficului național de transbordare și printr-o ușoară creștere a importului și exportului. În schimb portul spaniol numărul unu, Valencia, a suferit o scădere semnificativă a debitului de trafic, deoarece a fost afectat, la fel ca omologii săi europeni, de încetinirea economică și de evoluțiile geopolitice. China a fost principalul său partener comercial, cu 268.512 TEU, înaintea Statelor Unite, cu 178.824 TEU. Cea mai mare creștere a fost înregistrată cu Vietnam (+28%), Egipt (24%), India (+15%) și Mexic (+12%). Iar, Barcelona, clasată pe locul al treilea, a suferit o scădere de două cifre. Dintre porturile franceze, traficul total din Le Havre a scăzut brusc, fiind afectat nu doar de situația economică și geopolitică, ci și de reforma pensiilor propusă de guvernul francez. Traficul de containere a scăzut în proporții similare la Marsilia-Fos, cu 15%, la puțin sub 700.000 TEU.