La finalul lui 2024 firmele mari trebuie să își raporteze emisiile de CO2 pe tot lanțul de producție, de la aprovizionare până la distribuția către clientul final. Dacă unii producători au băgat deja mâna în buzunar și au investit în automatizare, camioane electrice și capacități de producție de energie verde, alții și-au pierdut elanul după un an de criză și după proteste masive ale fermierilor și transportatorilor în toată Europa, una dintre principalele probleme ridicate de protestatari fiind costul uriaș pe care trebuie să îl suporte pentru a asigura decarbonizarea agriculturii și a transporturilor. Astfel că, până la un suport clar din partea autorităților la nivel european și asigurarea infrastructurii de alimentare a autovehiculelor cu energie electrică sau hidrogen, cei mai mulți producători și retaileri nu vor să cheltuie mai mult, chiar dacă momentul raportării emisiilor de CO2 vine după colț.
Din dorința de a fi pregătiți pentru aplicarea legilor deja implementate și în România, și transportatorii români au făcut investiții în autocamioane electrice, cu toate că Statul român nu oferă niciun fel de facilitate celor care investesc în reducerea emisiilor de CO2.
Conferința Tranzit de la Oradea de pe 4 aprilie prilejuiește o discuție despre contextul legal – cine, când, cum trebuie să raporteze progresele făcute în decarbonizarea lanțului de producție și a supply-chain-ului – cât și despre ce înseamnă să investești cu adevărat în măsuri de reducere a emisiilor de Carbon în cazul unui producător. Ana-Maria Iordache, Partener Baiaș & Asociații din cadrul PricewaterhouseCoopers va explica modul în care trebuie abordată problema decarbonizării și a incluziunii sociale din punct de vedere legal, iar Florin Stan (Transport Manager Pepsico) și Nicușor Pisică (Head of Separtment Inbound Operation Renault Group) vor exemplifica modul în care cei doi producători importanți din România se pregătesc pentru îndeplinirea obligațiilor legale din Uniunea Europeană, implementate deja și în țara noastră.
Iar managerii BlueRiver și Routier European Transport, Alexandru Păun și Rareș Retegan, își vor împărtăși experiențele de utilizare a camioanelor electrice: care sunt punctele care trebuie avute în vedere înainte de a face investiția în camioane electrice și tipul de aplicații la care pot fi folosite, precum și costul de exploatare comparativ cu vehiculele diesel. Blue River folosește de 1-2 ani deja trei camioane electrice aparținând unor mărci diferite și cu configurații diferite, acumulând deja o experiență bogată în operarea cu autocamioane electrice.
Iar Routier European Transport, pe lângă exploatarea a două camioane electrice de aproape un an, oferă de mai mulți ani clienților și transport intermodal, în viitorul căruia crede atât de mult încât de la 1 ianuarie 2025 va începe operarea pe cont propriu a unui terminal intermodal nou construit de Primăria Oradea la Episcopia Bihor.
Dar cât de pregătiți sunt producătorii să apeleze la transport intermodal, câtă vreme acest tip de transport este mai scump decât cel rutier?
După scumpirea taxelor de drum în Ungaria, Austria și Germania, costul transportului intermodal se aproprie de cel rutier, dar nu este la fel de rapid și clienții au un nou motiv de ezitare.
Numai la Oradea există trei terminale intermodale, unul care a făcut pionierat în transportul intermodal în România și chiar în Europa, cel al Transmec, și altele două, nou-construite, ambele la Gara Episcopia Bihor, între Oradea și Borș. Iar participanții la evenimentul Tranzit din 4 aprilie vor avea posibilitatea de a le vizita pe amândouă și de a înțelege cum funcționează acest mod de transport combinat în cazul ambilor administratori de terminal: EBIT și Routier European Transport.
Vă așteptăm alături de noi la Oradea pe 4 aprilie pentru a discuta despre problemele actuale și oportunitățile existente pe piața de transport și logistică din România, dar și din Uniunea Europeană, despre costuri și modalități de a fi mai eficienți.
Puteți consulta la linkul de mai jos programul complet al evenimentului, care prilejuiește și premierea celor mai eficienți operatori de logistică și de expediții care operează pe piața românească (premii distincte pentru firmele cu capital românesc și cele cu capital strain).
Citiți și:
Asocierea dintre Routier European Transport și Cabooter Intermodal BV a câștigat licitația pentru operarea noului centru intermodal din Oradea, administrat de Agenția de Dezvoltare Locală Oradea (ADLO), cu o valoare a chiriei de 301.000 de euro/an (fără TVA) și o valoare a investițiilor asumate de 2.484.850 de euro. Contractul a fost semnat în februarie, pentru 10 ani cu posibilitate de prelungire.
Sumă de 2,5 milioane de euro la care s-a angajat Routier va fi alocată pentru modernizarea infrastructurii din terminal, pentru achiziționarea echipamentelor specializate (două reach-stacker-e), sistemelor de securitate și de acces și stației de încărcare pentru camioanele electrice și pentru implementarea de soluții care să asigure o operare eficientă și ecologică. Toate investițiile vor fi implementate – și vor fi parcurse și procedurile necesare pentru obținerea avizelor și autorizațiilor – până la 1 ianuarie 2025, când deja compania va opera primele transporturi din acest terminal, așa cum și-a asumat prin contactul cu ADLO.
Primele curse vor fi operate pe relația Venlo (Olanda), iar pe parcurs vor fi dezvoltate și alte rute, dacă vor apărea oportunități. Asta deoarece în decembrie 2024 Routier a început să opereze un nou terminal intermodal la Venlo, ceva mai mic decât altele, însă în care firma clujeană este client exclusiv și beneficiază de o flexibilitate foarte mare, motiv pentru care, la rândul său, oferă servicii flexibile și predictibile și mai ales costuri cât mai bune.

Rareș Retegan, managing partner Routier, declară că investiția în stația de încărcare a camioanelor cu energie electrică va fi realizată ca parte a strategiei mai ample a companiei de a promova sustenabilitatea și inovația în operațiunile sale, având ca obiectiv final conectarea vestului Europei cu estul prin soluții de transport 100% electrice. De altfel, filiala din Olanda a companiei a beneficiat deja de facilități dedicate pentru încărcarea camioanelor electrice, „experiența pozitivă de acolo fiind un factor motivant în decizia de a implementa soluții similare și în noul nostru terminal din Oradea. Suntem convinși că tranziția către electric nu doar că este benefică pentru mediu, ci reprezintă și viitorul transportului și logisticii, oferind eficiență îmbunătățită și costuri de operare și emisii de carbon reduse.“
Liniile terminalului de la Oradea au 700 și 715 m, „o lungime optimă pentru a manipula un tren fără a-l împărți. Am evaluat atent capacitățile noastre operaționale și ne-am asigurat că putem lucra eficient și eficace în acest cadru, deci suntem încrezători că această infrastructură ne va permite să oferim servicii de transport feroviar competitive.“
Iar cele două parcări de camioane de 30 și 36 de locuri au fost dimensionate astfel ținând contde mai mulți factori, inclusiv durata medie de staționare a vehiculelor, frecvența sosirilor și plecărilor, precum și eficiența proceselor de încărcare și descărcare. Pentru a-și atinge obiectivele legate de flexibilitate și eficiență și a răspunde nevoilor diverse ale clienților, Routier are în vedere o abordare mixtă, care să includă folosirea atât de semiremorci, cât și de containere, deci echipamentele sunt adaptate și ele atât pentru semiremorci, cât și pentru containere.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit