Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Combustibilul sustenabil pentru aviație (SAF) a fost produs cu succes de MOL Group la rafinăria INA din Rijeka (Croația), în cadrul unui proiect pilot de procesare a biocomponentelor, fiind realizată și o cantitate semnificativă de motorină regenerabilă HVO (ulei vegetal hidrotratat). Aceasta este a doua reușită a grupului în testele de producție SAF și HVO, după proiectul pilot anterior de la rafinăria Slovnaft din Bratislava. Realizarea subliniază pregătirea tehnologică și angajamentul strategic al companiei pentru dezvoltarea combustibililor alternativi, în vederea atingerii obiectivelor climatice ale UE și consolidării securității energetice regionale.

Proiectul pilot de la rafinăria din Rijeka a fost implementat în colaborare cu Chevron Lummus Global (CLG), licențiatorul unității de hidrocracare a rafinăriei, având ca scop testarea co-procesării a 5% POME (Palm Oil Mill Effluent – un produs secundar rezultat din producția de ulei de palmier) împreună cu materii prime fosile. În timpul testului au fost procesate 1.000 de tone de materii primă biogenică. Întregul proces a fost certificat de auditorul independent Bureau Veritas d.o.o., conform standardului ISCC (Certificare Internațională pentru Sustenabilitate și Carbon) pentru biocombustibili sustenabili.

Pregătirea proiectului pilot a durat opt luni, având în vedere complexitatea procesării unui nou tip de materie primă și a proprietăților sale fizico-chimice specifice. În timpul testului au fost colectate peste 400 de probe, analizate în detaliu de Laboratorul Central de Testare al INA (CIL), în timp ce analiza conținutului biogen (analiza C14) a fost efectuată de laboratoarele externe acreditate ale Institutul Ruđer Bošković din Zagreb și Isotoptech Zrt. din Debrecen.

La începutul acestui an, rafinăria MOL Group din Bratislava a realizat, de asemenea, teste reușite de producție pentru un tip de motorină care conține HVO și SAF. HVO a fost produs din ulei obținut din coji de nuci caju, iar acest biocomponent a fost procesat împreună cu țițeiul. În cazul SAF, uleiul alimentar parțial rafinat a fost procesat împreună cu materia primă tradițională. Testul a demonstrat că unitatea de producție a rafinăriei, utilizată pentru kerosenul standard, este potrivită și pentru fabricarea de combustibil sustenabil pentru aviație.

De ani de zile, MOL Group folosește metoda de co-procesare la rafinăria Dunărea din Százhalombatta: procesul reduce emisiile combustibililor tradiționali prin amestecarea reziduurilor vegetale, deoarece componentele bio și fosile sunt procesate simultan direct în timpul producției.

Combustibilii regenerabili joacă un rol esențial în strategia MOL Group „SHAPE TOMORROW”. Compania este deja un jucător cheie pe piața biocombustibililor din Ungaria și din regiune – uleiul vegetal hidrotratat produs din deșeuri, adică materii prime regenerabile, fiind una dintre cele mai prietenoase opțiuni față de mediu – și se numără printre pionierii din Europa în ceea ce privește producția de biocombustibili pentru aviație.

Csaba Zsótér, Vicepreședintele Senior al Diviziei Combustibili din cadrul MOL Group, a declarat: „MOL Group produce deja motorină și combustibil sustenabil pentru aviație din materii prime regenerabile și este pregătit să își extindă producția. Această pregătire subliniază angajamentul nostru strategic pentru mobilitatea sustenabilă – fie în transportul rutier, fie în cel aerian. Pentru noi, a deveni un furnizor complex de servicii de mobilitate înseamnă să oferim o gamă din ce în ce mai variată de combustibili, creând astfel toate condițiile necesare pentru o tranziție energetică inteligentă destinată clienților noștri. Deja jucăm un rol de lider în acest proces în regiune și suntem hotărâți să menținem această poziție prin investiții și inovații continue.”

MOL Group cercetează și dezvoltă în mod constant noi posibilități pentru producerea și utilizarea biocombustibililor. În parteneriat cu Aeroportul din Budapesta, compania Wizz Air și Airport Fuel Supply Llc., MOL Group a lansat în 2022 în Ungaria testarea comercială a SAF. Pe această bază, compania vinde acum SAF ca parte a operațiunilor sale obișnuite în Ungaria, Slovacia și Croația, în cantități echivalente cu aproximativ 14 kilotone de biocomponente.

SAF poate fi produs doar din materii prime regenerabile clasice (precum materiale de origine vegetală) sau deșeuri, dar trebuie să respecte aceleași specificații tehnice și de mediu ca și kerosenul convențional. În prezent, foarte puține rafinării din lume sunt echipate pentru producția de combustibil sustenabil pentru aviație. Producția actuală și estimată de SAF la nivel global este mult sub nivelul cererii, fapt reflectat și în prețuri. Din acest motiv, dezvoltările realizate de MOL Group au o importanță strategică atât pentru protecția climei, cât și pentru securitatea aprovizionării.

DHL Express și Shell, una dintre cele mai mari companii energetice din lume, au semnat un acord pentru a promova transportul aerian durabil la Aeroportul Bruxelles. Contractul, cu o durată de un an, include livrarea a 25 kt SAF în Bruxelles prin intermediul unei conducte către aeroport. SAF-ul utilizat este certificat în conformitate cu sistemul de certificare voluntară ISCC „ISCC Plus” și se așteaptă să reducă GES cu 80 kt CO2e față de combustibilul fosil pentru avioane. Acesta este produs într-o rafinărie fosilă prin înlocuirea țițeiului fosil cu materii prime regenerabile (SAF coprocesat) și va fi utilizat pentru a oferi clienților DHL Express servicii de transport aerian cu emisii reduse prin intermediul DHL GoGreen Plus.

„Clienții noștri beneficiază de creșterea continuă a acoperirii SAF în diferite regiuni, incluzând acum investiția noastră în SAF la Aeroportul Bruxelles. Pe lângă îmbunătățirea eficienței, SAF este în prezent cea mai importantă modalitate de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră în transportul aerian. Clienții pot contribui activ la creșterea sustenabilității lanțurilor lor de aprovizionare prin utilizarea serviciului nostru GoGreen Plus bazat pe SAF”, a declarat Travis Cobb, EVP Global Network Operations and Aviation la DHL Express.

„Colaborarea noastră cu DHL la Aeroportul Bruxelles reflectă un angajament comun de a reduce emisiile provenite în special din transportul aerian de marfă și din întregul lanț valoric al aviației. Lucrul împreună nu numai că le completează eforturile, dar ajută și la avansarea ambițiilor noastre comune pentru un viitor net-zero. Prin furnizarea SAF, echipăm industria – și clienții noștri – cu soluții cu emisii reduse de carbon care vor sprijini tranziția către o aviație durabilă”, a declarat Raman Ojha, președinte Shell Aviation.

Compensarea prin DHL Go Green Plus permite clienților să își reducă emisiile Scope 3 – emisiile indirecte de gaze cu efect de seră generate în lanțul valoric al unei companii, inclusiv transportul și distribuția în aval. Spre deosebire de inițiativele de compensare, DHL GoGreen Plus (insetting) reduce emisiile de gaze cu efect de seră din sectorul logistic și, prin urmare, poate fi utilizat de clienții DHL pentru raportarea voluntară a emisiilor pe baza „book and claim approach”.

DHL și-a stabilit obiectivul de a reduce toate emisiile legate de logistică la zero net până în 2050. Serviciul GoGreen Plus este conceput pentru a contribui la atingerea acestui obiectiv. Acesta contribuie la atingerea obiectivului intermediar de a utiliza 30% SAF pentru toate transporturile aeriene până în 2030.