Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Firmele de logistică din România au avut în 2023 active totale în valoare de 1,758 de miliarde de euro, față de 1,736 de miliarde de euro în 2022, deci și-au continuat creșterea de circa 200 de milioane de euro pe care au avut-o și în anul anterior.

O mare parte din această valoare este în dreptul firmelor din Top 100 după active: 1,365 de miliarde de euro, față de 1,286 în 2022. În timp ce primele 30 de companii în funcție de acest indicator au 929.822.247 de euro în 2023 și 831.637.055 de euro în 2022 și sunt, în majoritate, ca și în anii anteriori, filiale ale unor multinaționale.

Totuși, pe primul loc este o firmă românească, Aquila, care crește cu 29,89 de milioane de euro (+18%) față de 2022 și depășește în premieră pragul de 200 de milioane de euro. Ocupanta locului al doilea din 2022, Karl Heinz Dietrich, care a avut o scădere de 87%, de la 92,63 la 11,88 de milioane de euro, iese din Top 30, după care trei firme sunt în aceeași ordine din 2022: Schenker, cu o ușoară scădere, de 3%, față de 2022, Gebrüder Weiss, cu o creștere de 54%, și Transmec, cu o scădere de 3%. Activele adunate ale firmelor din grupul DSV le plasează pe locul al 5-lea, cu o creștere de 13%, după care vin alte două firme care își păstrează ordinea din 2022, Sifi TM Agro (+4%) și Silotrans (+11%). Iar Lincor, cu o creștere de 27%, devansează Kuehne + Nagel și ILR Logistica, ambele cu scăderi, de 5%, respectiv 2%.

O companie are în 2023 active de peste 200 de milioane de euro, alte două, de peste 60, alte două, de peste 40, trei de peste 30, opt de peste 20, alte 21, active de peste 10 milioane de euro și 221 de firme au peste un milion de euro.

În Top 30 pe 2023 în funcție de active există 10 firme care au avut scăderi la acest capitol față de 2022, cele mai mari în procente fiind ale Quehenberger (-12%) și Elvada (-11%), iar cele mai mari ca valoare, ale Quehenberger (2,81 de milioane de euro) și Schenker (2,07 milioane de euro). Alte patru companii din Top 30 au scăzut cu peste un milion de euro.

Cea mai mare creștere procentuală de active o au DHL (95%), IDL (55%) și Gebrüder Weiss (54%), iar cea mai mare creștere valorică o au Aquila, 29,89 de milioane de euro, și Gebrüder Weiss, cu 23,68 de milioane de euro, urmate de DHL, cu 14,55 de milioane de euro, și de 11 firme cu o diferență de peste un milion de euro față de 2022.

O singură firmă are o medie a activelor pe ultimii cinci ani mai mare de 100 de milioane de euro, Aquila, cu 143,90 de milioane de euro. Compania și-a lansat în 2022 strategia de sustenabilitate, care presupune investiții de peste șase milioane de euro pentru înnoirea flotei – și conform acesteia în 2023 a recepționat 196 de vehicule de distribuție și 25 de camioane DAF Euro 6 – dar și echipamente menite să crească eficiența operațiunilor logistice și să scadă cantitatea de deșeuri rezultate din înfoliere și sigilare.

Schenker a avut în 2023 în România o pierdere de 29.343.390 de euro, acesta fiind singura pierdere înregistrată de companie în ultimii ani. Urmează în clasamentul pierderilor pe 2023 pe care le-au avut firmele de logistică din țara noastră Raben, liderul din 2022, cu o pierdere mai mică decât în anul anterior (1,52, față de 2,15 milioane de euro). Însă în cazul acestei companii vorbim de pierderi și în 2019-2021. Raben și-a crescut constant cifra de afaceri în cei șase ani de prezență pe piața din România, datorită creșterii numărului de centre de cross dock și a volumelor – cu circa 40%/an – dar profit încă nu a obținut, deoarece e greu de colectat în țara noastră mărfuri pentru export. Însă compania, care se axează preponderent pe transport de grupaje și vrea să dezvolte și Contract Logistics, estimează că va ajunge în curând, într-un an-doi, la profit. Fiind însă vorba despre un operator relativ nou pe piața noastră, se află în plină dezvoltare și nu a fost afectat de scăderile de volume pe care le au mulți dintre competitori.

Rohlig Suus Logistics este a treia, cu pierdere de 624.646 de euro, iar în 2022 a fost a 13-a, Mateo Tour este a patra, iar în 2022 a fost a noua, Romfracht este a cincea și nu a avut pierderi în niciun alt an din 2019 încoace, iar Ekol este a șasea, după ce în 2022, cu o pierdere mai mare, fusese a șaptea. Urmează patru firme care în 2020-2022 au fost pe plus: GP Intermodal, Sovtrans, DHL și Daio Logistik Line.

Alte 10 firme au avut pierderi de peste 100.000 de euro, alte 16 de peste 10.000 de euro, și alte patru, pierderi mai mici.

Ocupanta locului al treilea după pierderile din 2022, Haemmerling Group Logistic, a avut o pierdere mult mai mică în 2023 (134.915 euro, față de 1.135.205), deci nu mai este printre „fruntașe“, și la fel Nordic Logistic, pe locul al șaselea în 2022, cu 782.138 de euro, și în afara clasamentului în 2023, când pierderea a fost de 150.064 de euro, Englmayer, care a fost a opta în 2022, dar în 2023 a avut profit de 150.666 de euro, FM, care în 2022 a fost a 11-a, iar în 2023 a avut profit de 116.438 de euro, PG Complex Invest, a 12-a în 2022, dar cu profit de 332.797 de euro în 2023, Kami Europa, a 14-a în 2022 și cu profit de 290.992 de euro în 2023, și ILR Logistica, pe locul al 15-lea în 2022 și cu profit de 39.330 de euro în 2023.

Sursă foto: DB Schenker