Toate diviziile DSV au înregistrat în ultimul timp creșteri semnificative ale principalilor indicatori financiari, dar această performanță este umbrită de vâlva care încă se face în jurul achiziției și absorbției Schenker, și la fel trec uneori neobservate, este de părere Ti Insigh, și dificultățile companiei daneze în ceea ce privește profitabilitatea pe piețe dificile și volatile pe parcursul celui de-al treilea trimestru din 2025. Veniturile DSV, care în primele nouă luni din 2024 au fost de 6.881 de milioane de dolari, au ajuns în perioada similară din 2025 la 12.450 de milioane de dolari, deși EBIT a scăzut cu 7,3% față de primele trei trimestre din 2024 și cu 6,3% pentru divizia de expediții.
Divizia de transport aerian de marfă a înregistrat o creștere de 64% a tonajului manipulat, dar asta datorită achiziției Schenker, deoarece compania de origine germană a avut o creștere de 38% a acestui indicator, în timp ce DSV, o creștere de numai 2%. Iar analiștii Ti Insight cred că rezultatul nu poate fi pus numai pe seama problemelor DSV din expedițiile auto, pentru că atunci ar fi la fel de afectată și Schenker. Totuși, DSV a înregistrat o creștere a randamentului profitului, ceea ce sugerează că cele două companii au avut o abordare diferită.
Expedițiile maritime au înregistrat o creștere de 52% a volumelor gestionate comparativ cu anul precedent, dar creșterea organică de bază a fost negativă cu 5%. Și aici a existat o diferență în ceea ce privește creșterea volumelor între Schenker și DSV, însă expedițiile maritime ale DSV au înregistrat ceea ce a fost descris drept „un randament stabil în monede constante”, cu un randament anual în scădere de 1%.
În ceea ce privește transportul rutier de marfă, profiturile au scăzut cu 15,6% față de aceeași perioadă a anului precedent, în ciuda unei creșteri a veniturilor de 1,9%. Achiziția Schenker i-a adus DSV rezultate mai mult decât duble față de 2024 pe acest segment, dar compania întâmpină încă dificultăți și conducerea sa comentează că, în ciuda estimărilor din ultimele luni potrivit cărora piața europeană se stabilizează, ea rămâne slabă, în special când vine vorba de grupaje interne și de sectorul auto.
Divizia de Contract Logistics a DSV a înregistrat o creștere puternică: veniturile au fost cu 20,7% mai mari decât în aceeași perioadă a anului precedent, însă EBIT a fost doar cu 10,4% mai mare. Marjele de profit revin treptat, dar conducerea companiei recunoaște că trebuie să se concentreze asupra îmbunătățirii randamentelor de la nivelul actual de 7%. DSV a mai declarat că valorile mai bune sunt determinate de creșterea rapidă din sectorul tehnologic, în special în America de Nord, și de creșterea veniturilor de la cei mai mari clienți.
Concluzia analiștilor Ti Insight este că e încă prea devreme pentru a judeca efectele achiziției Schenker de către DSV. Este foarte posibil să crească profitabilitatea structurală a companiei daneze, dar pe termen scurt expedițiile și transportul rutier se confruntă cu dificultăți pe o piață care le pune probleme chiar și celor mai puternici furnizori de servicii logistice.
Piața europeană de transport rutier de marfă este extrem de fragmentată, majoritatea companiilor fiind afaceri mici și mijlocii, așa cum sintetizează o analiză recentă a Ti Insight, dedicată pieței din 2024. Ca și în 2023, și anul trecut primele 10 companii europene din domeniu au avut toate venituri de peste 2,5 miliarde de euro. Iar în 2025 clasamentul, în partea sa superioară, este schimbat ca urmare a trei achiziții, dintre care prima ca importanță a fost cea Schenker, de către DSV, de la Deutsche Bahn. Astfel, DSV devine lider detașat pe piața europeană de transport rutier, cu 40,6% din veniturile totale ale celorlalte opt companii din Top 10.
În analiza Ti Insight pe 2024 Schenker și DSV au fost păstrate separat, deoarece tranzacția a fost finalizată abia la sfârșitul anului trecut. Dachser și-a menținut locul al treilea ocupat în 2023 prin achiziționarea Fercam, care anterior era pe locul al 20-lea, iar CEVA Logistics a achiziționat Gefco și și-a păstrat și ea locul al optulea din anul anterior.
Asistăm, așadar, la o perioadă de consolidare în rândul celor mai mari companii de pe piața europeană de transport rutier de marfă, unde în ultimii doi ani au avut loc trei achiziții în top 20, iar XPO Logistics a declarat că operațiunile sale europene sunt de vânzare. CMA CGM, care deținea CEVA, a cumpărat nu numai Gefco în 2023, ci și gigantul francez de logistică Bolloré Logistics în 2024, ceea ce sugerează că până și pentru cele mai mari companii există loc de creștere neorganică la scară mare, un aspect important pentru menținerea fluxului de numerar, având în vedere marjele de profit din ce în ce mai mici din domeniu.
Ti estimează pentru DSV/Schenker venituri de circa 11.918 milioane de euro în 2024, cu 130,5% mai mult decât ocupanta locului anterior, DHL Freight, care ocupă locul următor, și că divizia Schenker Land Transport luată separat ar rămâne pe primul loc, cu 7.759 de milioane de euro, în timp ce DSV ar rămâne pe locul al patrulea, cu venituri de 4.159 de milioane de euro. Ambele companii au fost afectate în 2024 de slăbirea cererii consumatorilor, dar prin asociere vor putea valorifica economiile de scară în următorii ani.
DHL Freight a înregistrat o creștere modestă a veniturilor de 0,7% față de 2023, ajungând la 5.196 de milioane de euro, deoarece scăderea cererii din 2023 a continuat și compania nu și-a revenit nici măcar în lunile în care volumele sunt de obicei mari, datorită fluctuațiilor sezoniere.
În cazul Dachser European Logistics, ca urmare a creșterii neorganice datorate achiziției Fercam și a altor companii mai mici, veniturile au crescut în 2024 cu 8,1%, în timp ce creșterea organică a fost susținută de reziliența rețelei sale europene de grupaj. Pe celălalt taler al balanței însă s-au aflat costurile mai mari, producția industrială slabă și scăderea consumului personal.
Cererea redusă de transport rutier de marfă a afectat și operațiunile Kuehne+Nagel din Europa, compania înregistrând o scădere a veniturilor de 0,30% comparativ cu 2023. Segmentul de Transport European al XPO Logistics, pe de altă parte, a avut volume mai mari, ceea ce a dus la o creștere de 5,40% a cifrei de afaceri. Compania a declarat că intenționează să vândă divizia europeană, deși nu a fost stabilită nicio dată. Dacă asta s-ar întâmpla în 2025, ar putea apărea un nume nou în top 10 al operatorilor europeni de transport rutier de marfă, deși, la fel, ar putea exista și mai multe consolidări dacă o altă companie deja prezentă în Top achiziționează XPO.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit