Deşi un an atipic, cu volume fluctuante, cifra de afaceri şi profitul ar urma să fie cel puţin la nivelul anului 2019! Acestea sunt estimările companiilor de logistică şi transport prezente la Gala Premiilor Tranzit 2020, ediţia a XI-a, în cadrul panelului de discuţii „Noile realități ale pieței de logistică”.
Loredana Apreutese, General Manager International Alexander, singura companie din panel al cărei business principal îl reprezintă transportul, dar care are şi o pondere importantă de servicii logistice, a arătat că în luna iulie compania a înregistrat cel mai bun profit de la înfiinţare. Explicaţia a fost legată de predictibilitatea oferită, deşi cifra de afaceri a fost mai mică decât în luna iunie 2019, compania a putut face optimizări şi astfel şi-a crescut profitul.
„Anul acesta l-am început foarte bine din punct de vedere al cifrei de afaceri şi a profitului, cel puţin până în pandemie. În iulie aveam un grad de realizare a cifrei de 99,7%, deci o mică scădere. Pentru final estimăm că ne vom menţine cifra de anul trecut, poate vom înregistra o mică creştere. Cât despre profit, credem că vom fi la nivelul din 2019”, a declarat Loredana Apreutese.
În privinţa logisticienilor şi expeditorilor prezenţi în panel, la nivelul Gebrüder Weiss România, Viorel Leca, director general al companiei, a afirmat că estimează o uşoară creştere a cifrelor în privinţa business-ului şi a profitabilităţii. Pe lângă diversificarea serviciilor, a volumelor şi optimizărilor făcute, aceste creşteri vor veni şi din reducerile de cost pe care compania le-a făcut pe fondul crizei COVID-19, economii despre care managerul spune că nu sunt sănătoase pe termen lung.
„Am renunţat la programele de training, am redus activităţile de marketing, am redus numărul de călătorii în interes de serviciu etc. Nu cred că aceste constrângeri reprezintă o formulă de succes pe termen lung. E un an atipic, nu ştiu dacă îl putem lua ca şi referinţă pentru viitor”, a afirmat Viorel Leca.
Cu două luni foarte productive din punct de vedere al activităţii, octombrie şi noiembrie, din punct de vedere al Schenker Logistics România cifrele vor fi puţin mai mici decât cele de anul trecut, cu un grad de realizare de circa 90%.
„Cred că vom fi aproape de 2019. Aceasta realizare are în spate un cumul de factori printe care şi reducerile de costuri, unele dintre ele involuntare, dar în contextul actual cred că este o realizare ok. Cu siguranţă am învăţat foarte multe pe parcursul acestui an, vom vedea ce ne aşteaptă în 2021, însă privesc încrezător”, a punctat şi Cristian Afrenie, Deputy Country Manager Schenker Logistics Romania.
În ceea ce priveşte cel de-al treilea oficial prezent în panel, Alexandru Sîntu, Country Sales Director DSV Air & Sea, acesta a explicat că vor exista în continuare cele două companii DSV Solution şi DSV Air & Sea, integrarea cu Panalpina nefiind realizată încă 100% în România. Dacă în cazul primei companii cifra de afaceri va fi în uşoară creştere şi „vom încerca să menţinem profitul măcar la nivelul de anul trecut, ceea ce este fezabil având în vedere toate reducerile de costuri pe care le-am făcut”, în cazul DSV Air & Sea cifra de afaceri va fi în scădere.
De la declanşarea crizei sanitare în România tot mai mulţi clienţi ai caselor de expediţii solicită termene de plată mai mari, motiv pentru care companiile au devenit din ce în ce mai selective în privinţa alegerii viitorilor parteneri de afaceri. Rolul asociaţiilor de profil care să se lupte pentru drepturile logisticienilor, pe modelul din ţările vestice, devine tot mai important în acest context, potrivit participanţilor invitaţi în panelul de discuţii la cadrul panelului de discuții la Galei Premiilor Tranzit 2020, ediția a XI-a.
În România, odată cu declanşarea pandemiei de coronavirus, tot mai mulţi clienţi au început să pună presiune pe freight forwarderi şi transportatori pentru a majora termenele de plată, uneori şi la 90 de zile. Asta în timp ce, după cum a explicat Viorel Leca, director general Gebrüder Weiss România, în vestul Europei, de exemplu în Franţa, există prevederi legale prin intermediul cărora sunt fixate termene maxime de plată pentru serviciile de transport sau logistică. Iar la cifre de afaceri mari, aşa cum este în cazul Gebrüder Weiss România, care anual se ridică la circa 60 de milioane de euro, capitalul de lucru pentru cele 90 de zile întârziere este de 25%, ceea ce înseamnă circa 15 milioane de euro „blocaţi în credit comercial în momentul de faţă”. În opinia lui Viorel Leca, „fiecare dintre noi trebuie să ajungem în acel punct în care să putem spune NU. De acolo începe tot, reglarea preţurilor, condiţiilor comerciale, condiţiile abuzive din contract, apropo de cum sunt despăgubit cu marfa. Cred că asociaţiile profesionale au un rol foarte important. De exemplu, Federaţia transportatorilor din Germania a luptat şi a introdus nişte prevederi pe care acum toată lumea le inserează în contract”.
În condiţiile unui management al riscului, termenele de plată se vor extinde, însă provocările vor fi inclusiv de ordin al solvabilităţii unor clienţi. Cel puţin în domeniul industriei de transport şi logistică, comportamentul clienţilor vizavi de termenele de plată este unul dezavantajos pentru firmele din domeniu, a afirmat şi Cristian Afrenie, Deputy Country Manager Schenker Logistics Romania. Acesta a explicat că furnizorii de transport şi logistică sunt lăsaţi la final atunci când vine vorba despre plăţi, iar această situaţie s-a acutizat în ultimele luni, motiv pentru care compania încearcă să limiteze expunerea volumelor şi să analizeze mai atent partenerii sau viitorii parteneri din punct de vedere al solvabilităţii. Lucruri pe care „le făceam şi continuăm să le facem”. În plus, a mai mărturisit oficialul Schenker Logistics România, compania s-a confruntat şi cu situaţii în care clienţii au încercat să introducă în contract diverse clauze, despre care Cirstian Afrenie spune că „nu suntem obligaţi să le acceptăm”.
Acesta este şi motivul pentru care contractele sunt standardizate, cel puţin în ceea ce privesc condiţiile principale, în special cu acei clienţi comuni la nivel de grup. „La urma urmei ne angajăm într un parteneriat, vrem să ne fie recunoscută munca şi serviicile prestate, înţelegem că vor anumite condiţii restrictive, penalitati, indicatori de performanţă etc., dar ele trebuie puse foarte bine în balanţă vizavi de natura serviciilor prestate şi de un minim de profitabilitate pe care ţi-l doreşti. Altfel respectiva profitabilitate va fi doar la nivel de discuţii teoretice, nu se va găsi în realitate.”
De la declanşarea crizei economice generată de pandemia COVID-19, unele dintre companiile de asigurări refuză să mai asigure clienţi din domeniu industrial-logistic, motiv pentru care şi expeditorii sunt afectaţi.
„La noi majoritatea clienţilor erau asiguraţi. Problema a apărut odată cu declanşarea crizei. Firmele de asigurări nu vor să mai asigure clienţi, companii care, deşi arată bine din punct de vedere al cifrelor realizate, activează într-un domeniu considerat vulnerabil. Şi atunci, în această perioada analizăm foarte atent un posibil client”.
02.10.2020
Ultimul număr: Mai 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit