Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Transportul domestic este dominat de o cerere fluctuantă, motiv pentru care gradul de predictibilitate nu este unul foarte ridicat. În plus, continuă să existe o presiune pe preț din partea clienților, după cum au afirmat speakerii invitați în cadrul panelului de discuții „Noile realități ale pieței de logistică“ organizat în cadrul Galei Premiilor Tranzit 2020, ediția a XI-a.

Dacă la începutul pandemiei volumele au scăzut în majoritatea sectoarelor, în trimestrul al treilea, respectiv pe perioada verii, cererea a dat semne de revenire la cifre normale pentru această perioadă, ba chiar cu anumite perioade foarte intense. Însă după cum consideră Viorel Leca, director general Gebrüder Weiss România, evoluția acestui raport este mult mai fluctuantă decât înainte, motiv pentru care există o presiune pe preț. „Discutăm de fluctuații ale volumului zilnic transportat de 300%. Marea majoritate a partenerilor noștri au discutat despre incapacitatea unităților de producție de a fabrica cantitățile cerute în iunie-august. Deci mi-e greu să mă refer la capacitatea actuală de transport domestic pentru că cererea este extrem de fluctuantă. Dacă discutăm de final de săptămână sau de lună toți ne luptăm pentru curse, în schimb dacă ne referim la început de lună cărăușii nu au ce transporta.“

La rândul său, Cristian Afrenie, Deputy Country Manager Schenker Logistics Romania, crede că trebuie să existe o diferențiere clară a transporturilor domestice cu mărfuri din România pentru România și a celor care vin din afara granițelor, despre care afirmă că sunt considerate transport extern. „Ar fi bine să cuantificăm transportul domestic și să îl separăm de cel extern. Într-adevăr există o fluctuație pe care noi încercăm să o compensăm cu servicii adăugate, cum sunt cele de transport de grupaj“, a punctat oficialul Schenker.

În opinia Loredanei Apreutese, General Manager International Alexander, predictibilitatea nu mai există, cel puțin în perioadele aglomerate, atunci când livrările devin extrem de urgente și există această bătaie pe prețul cel mai mic. Provocarea este dată și de lipsa subcontractorilor, mai afirmă managerul. „Eu văd că o parte dintre ei nu lucrează, fie au vândut camioanele, fie așteaptă prețul cel mai bun ori preferă să lucreze doar cu cine plătește mai rapid“.

Prețurile sunt cele care dictează în momentul de față. Este și opinia lui Alexandru Sîntu, Country Sales Director DSV Air & Sea în cadrul DSV Romania. „Predictibilitatea contează, dar acum cred că prețul este destul de important. Vedem zi de zi cum toata lumea pune presiune pe preț. Sunt parteneri care, la rândul lor sunt presați de către sediile centrale, iar managerii de aici sunt forțați să reducă cat mai mult din prețuri“, a explicat Alexandru Sîntu.

Nu în ultimul rând, casele mari de expediții și firmele de logistică sunt cele mai afectate de această fluctuație a cererii de transport. De ce? Clienții au început să împingă termenele de plată la 60, uneori și la 90 de zile, însă această presiune nu a fost transferată către subcontractorii de transport, cel puțin nu în cazul Gebrüder Weiss România. „Deși s-a ieftinit motorina, ei nu își găsesc șoferi și atunci toată această economie pe care au făcută din ieftinirea de carburant și faptul că noi nu le-am coborât prețurile au transferat-o în costul cu forța de muncă. Nu mă pot duce la cărăuși și să îi reduc prețul la limita pe care o indică matematică pentru că și-ar trage camioanele pe dreapta“, a punctat Viorel Leca.

Anul trecut s-a caracterizat prin cresteri ale volumelor manipulate de companiile de logistica de la noi, situatie ce se reflecta si in cifrele financiare. Astfel, topul companiilor de logistica in functie de cifrele financiare din 2017 este aproape similar cu cel din 2016. Pe primul loc se pozitioneaza Schenker Logistics Romania cu circa 125 de milioane de euro cifra de afaceri, urmata de Havi Logistics cu 109 milioane de euro si Transmec cu 78 de milioane de euro. Dintre acestea, cea mai mare crestere a fost inregistrata de Havi Logistics, de 43%, cifra influentata probabil de preluarea activitatii de logistica pentru restaurantele KFC si Pizza Hut. Cresteri au inregistrat si celelalte doua companii, unde o pondere importanta a activitatii este oferita de transportul intermodal. Astfel, Schenker Logistics Romania a avut o crestere de 16%, iar Transmec de 15%, asta in conditiile in care terminalul operat in Oradea a devenit atractiv pentru mai multi clienti, inclusiv o companie de transport care activeaza pe piata romneasca.
 

Pe locul al patrulea se claseaza Gefco, cu 68 de milioane de euro cifra de afaceri, unde, de asemenea, principala activitate o reprezinta transportul intermodal pentru industria auto.
Incepand cu locul al cincilea, topul este completat de companii a caror activitate se bazeaza pe grupaje sau servicii logistice cu valoare adaugata. Astfel, la fel ca anul trecut, pozitia a cincea este ocupata de Gebruder Weiss cu o cifra de afaceri de 59,5 milioane de euro, obtinuta in special din activitatile de grupaj intern, in crestere cu 17% fata de 2016. Clasamentul este urmat de Quehenberger Logistics, cu 54,3 milioane de euro cifra de afaceri, in crestere tot cu 17% fata de 2016 si Kuehne + Nagel, cu 48 de milioane de euro cifra de afaceri. Ne asteptam ca acest top sa mai sufere modificari deoarece pana la publicarea acestor informatii nu erau disponibile  datele financiare ale DSV Solutions pe 2017.