Piața europeană de transport rutier de marfă este extrem de fragmentată, majoritatea companiilor fiind afaceri mici și mijlocii, așa cum sintetizează o analiză recentă a Ti Insight, dedicată pieței din 2024. Ca și în 2023, și anul trecut primele 10 companii europene din domeniu au avut toate venituri de peste 2,5 miliarde de euro. Iar în 2025 clasamentul, în partea sa superioară, este schimbat ca urmare a trei achiziții, dintre care prima ca importanță a fost cea Schenker, de către DSV, de la Deutsche Bahn. Astfel, DSV devine lider detașat pe piața europeană de transport rutier, cu 40,6% din veniturile totale ale celorlalte opt companii din Top 10.
În analiza Ti Insight pe 2024 Schenker și DSV au fost păstrate separat, deoarece tranzacția a fost finalizată abia la sfârșitul anului trecut. Dachser și-a menținut locul al treilea ocupat în 2023 prin achiziționarea Fercam, care anterior era pe locul al 20-lea, iar CEVA Logistics a achiziționat Gefco și și-a păstrat și ea locul al optulea din anul anterior.
Asistăm, așadar, la o perioadă de consolidare în rândul celor mai mari companii de pe piața europeană de transport rutier de marfă, unde în ultimii doi ani au avut loc trei achiziții în top 20, iar XPO Logistics a declarat că operațiunile sale europene sunt de vânzare. CMA CGM, care deținea CEVA, a cumpărat nu numai Gefco în 2023, ci și gigantul francez de logistică Bolloré Logistics în 2024, ceea ce sugerează că până și pentru cele mai mari companii există loc de creștere neorganică la scară mare, un aspect important pentru menținerea fluxului de numerar, având în vedere marjele de profit din ce în ce mai mici din domeniu.
Ti estimează pentru DSV/Schenker venituri de circa 11.918 milioane de euro în 2024, cu 130,5% mai mult decât ocupanta locului anterior, DHL Freight, care ocupă locul următor, și că divizia Schenker Land Transport luată separat ar rămâne pe primul loc, cu 7.759 de milioane de euro, în timp ce DSV ar rămâne pe locul al patrulea, cu venituri de 4.159 de milioane de euro. Ambele companii au fost afectate în 2024 de slăbirea cererii consumatorilor, dar prin asociere vor putea valorifica economiile de scară în următorii ani.
DHL Freight a înregistrat o creștere modestă a veniturilor de 0,7% față de 2023, ajungând la 5.196 de milioane de euro, deoarece scăderea cererii din 2023 a continuat și compania nu și-a revenit nici măcar în lunile în care volumele sunt de obicei mari, datorită fluctuațiilor sezoniere.
În cazul Dachser European Logistics, ca urmare a creșterii neorganice datorate achiziției Fercam și a altor companii mai mici, veniturile au crescut în 2024 cu 8,1%, în timp ce creșterea organică a fost susținută de reziliența rețelei sale europene de grupaj. Pe celălalt taler al balanței însă s-au aflat costurile mai mari, producția industrială slabă și scăderea consumului personal.
Cererea redusă de transport rutier de marfă a afectat și operațiunile Kuehne+Nagel din Europa, compania înregistrând o scădere a veniturilor de 0,30% comparativ cu 2023. Segmentul de Transport European al XPO Logistics, pe de altă parte, a avut volume mai mari, ceea ce a dus la o creștere de 5,40% a cifrei de afaceri. Compania a declarat că intenționează să vândă divizia europeană, deși nu a fost stabilită nicio dată. Dacă asta s-ar întâmpla în 2025, ar putea apărea un nume nou în top 10 al operatorilor europeni de transport rutier de marfă, deși, la fel, ar putea exista și mai multe consolidări dacă o altă companie deja prezentă în Top achiziționează XPO.
Cumpară unul din abonamentele noastre pentru a avea acces la toate informațiile imediat sau fă-ți cont pentru a vedea articolele mai vechi de 3 luni.
Abonează-te
02.10.2020
Ultimul număr: Octombrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit