Primele 400 de companii de logistică din România din punct de vedere al cifrei de afaceri au avut în 2023 venituri totale de 3.758.852.292 de euro, față de 3.957.654.317 euro aceleași firme în 2022 și față de 4.256.253.831 de euro, cât au avut primele 400 de firme din clasamentul pe 2022.
Trebuie precizat însă că, cel puțin din partea superioară a clasamentului pe 2022, în 2023 lipsesc – cel mai probabil pentru că încă nu și-au declarat cifrele financiare, sau, în cazul, Gefco pentru că a fost achiziționată și integrată de CEVA, care la rândul său nu are date publicate – Havi Logistics, care conform indicatorilor din 2022 era pe locul al doilea ca cifră de afaceri, cu 211.905.362 de euro, Gefco (locul al 13-lea, cu 73.685.175 de euro) și Calberson (locul al 24-lea, cu 33.932.212 euro).
O mare parte din cifra de afaceri realizată de primele 400 de firme, 2.913.167.928 de euro, le aparține primelor 100, care în 2022 au avut în total 3.023.656.306 euro. În timp ce companiile care în 2022 au fost în Top 100 după cifra de afaceri au avut 3.392.794.965 de euro.
În ceea ce privește firmele din Top 30 pe 2023 după cifra de afaceri, ele au avut un venit total de 2.048.940.595 de euro, față de 2.179.112.473 de euro în 2022 și față de 2.467.549.957 de euro, cât au totalizat primele 30 din clasamentul pe 2022.
Patru companii au avut în 2023 venituri de peste 100 de milioane de euro – Aquila (428.791.223), Schenker (152.000.204), Transmec (108.781.589) și Kuhne + Nagel (103.876.976), care sunt fruntașe în clasamentele ambilor ani, doar că în 2023 Transmec devansează Kuhne + Nagel – în condițiile în care în 2022 au depășit acest prag șase firme. Una dintre ele este Havi, despre care am spus deja că nu este luată în calcul în analiza pe 2023, iar alături de ea și de cele patru de mai sus a mai avut peste 100 de milioane de euro în 2022 Gebrüder Weiss (115.690.069 de euro, față de 94.375.971 de euro în 2023).
Singura companie dintre cele șase care a avut în 2023 o cifră de afaceri mai mare decât în 2022, cu 13%, este Aquila, în timp ce Schenker și Transmec au scăzut fiecare cu 11%, Kuhne + Nagel cu 30%, iar Gebrüder Weiss cu 18%.
O concluzie principală a retrospectivei pieței europene de transport rutier din 2022 realizate de Upply este că asistăm la o tendință mai vizibilă decât de obicei de consolidare a transportului rutier prin faptul că întreprinderile mijlocii și mari se dezvoltă în detrimentul microîntreprinderilor, deoarece activitatea cu marjă redusă este supusă unei presiuni concurențiale puternice. 2022 a fost un an foarte bun pentru fuziuni și achiziții, realizate mai ales de fondurile de investiții, dar și de grupuri mari.
De exemplu, anul acesta CMA CGM a preluat Gefco, Geodis a făcut o achiziție foarte importantă în Polonia, firma Pekaes, și potrivit Reuters este pe cale să se mai realizeze o operațiune majoră: vânzarea Schenker de către Deutsche Bahn. Cum activitatea acestei companii depășește cu mult transportul rutier, materializarea preluării ei va avea un impact semnificativ, dată fiind ponderea sa pe piața din Europa.
02.10.2020
Ultimul număr: Iunie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit