Scania, lider mondial în furnizarea de soluții de transport, a anunțat lansarea unui nou sistem de încărcare Megawatt Charging System (MCS) pentru camioanele sale electrice, care va fi disponibil comercial la începutul lui 2026.
Cu o încărcare mai rapidă, MCS marchează un pas important către un viitor mai durabil și mai eficient pentru transportul greu. Noul MCS are un curent de 3.000 de amperi (primul MCS al Scania atingea aproximativ 1.000 de amperi). Datorită acestei tehnologii, autocamionul poate fi încărcat de la 20% la 80% în mai puțin de 30 de minute, sincronizându-se perfect cu timpul de odihnă al șoferului. Această descoperire face ca transportul electric de marfă pe distanțe lungi să fie atât practic, cât și profitabil.
Camioanele electrice Scania pot fi încărcate cu MCS până la 750 kW, ceea ce este de două ori mai rapid decât standardul CCS2 actual. Această încărcare de mare capacitate necesită soluții inovatoare și sigure, cum ar fi conectori răciți cu lichid în încărcător și protocoale de comunicare îmbunătățite pentru a asigura o funcționare stabilă și previzibilă.
“La Scania, angajamentul nostru față de inovare ne-a determinat să dezvoltăm soluții de încărcare de mare capacitate, cum ar fi MCS pentru camioanele noastre, care le permite să se încarce de două ori mai repede decât standardul convențional.”, a precizat Daniel Schulze, Head of e-Truck Solutions la Scania.
“Noua noastră tehnologie de încărcare nu numai că asigură eficiența și fiabilitatea operațiunilor pe distanțe lungi, dar sprijină și obiectivul nostru de transport durabil. Cu ajutorul camioanelor compatibile cu MCS și al unei infrastructuri de încărcare robuste în întreaga Europă, punem bazele unui viitor mai eficient și mai ecologic pentru transportul greu.”
MCS abordează, de asemenea, un alt punct sensibil în tranziția actuală către electrificare: costul de preț și costul de timp al procesului de încărcare. TRATON Charging Solutions, un furnizor de servicii dedicate e-mobilității din cadrul grupului TRATON, care include Scania, consideră că acesta este un pas crucial.
“La TRATON Charging Solutions, recunoaștem că succesul vehiculelor electrice de mare tonaj depinde de accesul la încărcare publică rapidă la un preț accesibil. Tehnologia MCS permite infrastructurilor de încărcare publice și private să asigure o încărcare de mare capacitate, asigurând operatorilor posibilitatea de a-și reîncărca bateriile rapid și rentabil. Totodată, acesta este o componentă cheie în succesul vehiculelor electrice de mare tonaj.”, a declarat Petra Sundström, Managing Director, Traton Charging Solutions. Petra Sundström: “Acest lucru este esențial pentru menținerea eficienței operaționale și a competitivității, sprijinind în același timp obiectivele mai largi de sustenabilitate ale industriei transporturilor.
Camioanele electrice Scania echipate cu MCS vor fi disponibile pentru comandă începând cu 2026. În același timp, Scania depune un efort major pentru a construi o infrastructură de încărcare puternică în întreaga Europă, având planuri de a construi în acest an coridoare MCS de-a lungul principalelor rute de transport.
În cooperare cu partenerii săi din programul Milence, Scania intenționează, de asemenea, să dezvolte 1.700 de puncte de încărcare de înaltă performanță în Europa până în 2027. Infrastructura completează mandatul existent al Regulamentului privind infrastructura pentru combustibili alternativi, permițând operatorilor să mențină un nivel ridicat de fiabilitate și eficiență în sarcinile de transport pe distanțe lungi.
“Încărcarea previzibilă și fiabilă, care permite șoferilor să conducă în timpul pauzelor obligatorii din punct de vedere legal, fără a risca întârzieri, este un factor important pentru a face din camioanele electrice o alternativă competitivă la diesel și un obiectiv climatic global.”, a adăugat Jorge Soria Galvarro, consilier tehnic principal pentru infrastructura de încărcare la Scania.
Ca parte a grupului TRATON, Scania are o poziție de lider orientată către client și va continua să joace un rol de lider în electrificarea transportului greu. De la concept la realitate, Scania adoptă o abordare holistică în calitate de consilier de încredere – analizând nevoile de transport, planificând infrastructura de încărcare și supervizând instalarea și întreținerea. De asemenea, compania consideră că atât cooperarea, cât și conducerea decisivă reprezintă baza pentru crearea unor soluții mai inteligente.
La standul CharIN din cadrul EVS38 din Göteborg, Scania va prezenta în exclusivitate viitorul tehnologiei de încărcare MCS. Daniel Schulze, Head of eTruck Solutions la Scania, și Petra Sundström, General Manager of Charging Solutions la TRATON, vor fi gazdele sesiunii.
În aceeași zi, între orele 13:45 și 14:30, Scania va găzdui o dezbatere la standul CharIN, intitulată “Condiții favorabile pentru încărcarea vehiculelor grele”, moderată de Jorge Soria Galvarro, având ca invitați reprezentanți ai Comisiei Europene, ACEA, TRATON, CharIN, EVRoaming Foundation, Hubject și Circle K.
Bosch oferă șoferilor informații în timp real despre pericolele potențiale pe traseu prin lansarea unui nou serviciu de avertizare care va reduce considerabil riscul de accidente. Începând cu iunie 2024, serviciul Bosch de avertizare a fost utilizat de milioane de ori în Europa pentru parcul de autovehicule al unui important producător auto german.
Noul serviciu va fi disponibil începând din decembrie 2024 în segmentul autovehiculelor comerciale, chiar și pentru autovehiculele produse de Mercedes-Benz Trucks.
Următorul obiectiv va fi extinderea lansării serviciului pentru autoturismele și camioanele din întreaga lume, ceea ce va spori siguranța rutieră pentru cât mai mulți oameni.
„Serviciul nostru de predicție a pericolelor rutiere raportează în timp util condițiile periculoase șoferilor de autoturisme și camioane, înainte de a apărea o situație critică”, a declarat Markus Heyn, membru al consiliului de administrație al companiei Bosch și președinte al sectorului de business Mobilitate. „Serviciul face, de asemenea, posibilă redirecționarea vehiculelor comerciale în mod eficient și la timp, pentru a evita pericolele care apar brusc.”
Astfel, șoferii vor putea beneficia în timp real de avertizări în timpul evenimentelor curente de pe traseul lor, inclusiv informații cu privire la accidente (pentru șoferi care conduc în sens greșit), ploi abundente sau vânt, autovehicule avariate sau vizibilitate limitată spre exemplu perioada unei cețe dense.
Condițiile critice de pe șosele pot fi prezise cu precizie pe baza datelor anonimizate de la o flotă globală de clienți care totalizează câteva milioane de autovehicule, precum și date de la furnizori terți, așa cum serviciile meteorologice sau operatorii rutieri. Vehiculele parcului echipate cu acest serviciu va beneficia de diverse tipuri de informații, inclusiv temperatura exterioară locală și dacă sunt activate ștergătoarele de parbriz sau luminile de ceață spate, precum și raportări cu privire la accidente sau intervenții ale sistemului antiderapare ESP.
Spre exemplu, în cazul în care unele dintre vehiculele parcului au ștergătoarele de parbriz setate la cel mai înalt nivel, serviciul compară aceste detalii cu informațiile unor servicii meteo selectate, așa cum ar fi situațiile în care plouă sau există milimetri de apă înregistrate pe drum. Un algoritm de fuziune determină dacă există riscul, de exemplu, de acvaplanare, avertizând apoi șoferul, astfel încât să își poată reduce viteza dacă este necesar.
Un alt exemplu ar fi situația în care există pericolul ca vizibilitatea șoferului să scadă sub un nivel critic, acesta fiind comparat cu activitatea luminilor de ceață spate ale vehiculelor din regiunea afectată care folosește un algoritm pentru a decide dacă este necesară o avertizare.
O flotă de referință asigură în permanență furnizarea serviciului la un nivel ridicat de calitate. În plus, Bosch avertizează direct pe afișajul sistemului de navigație dacă în apropiere se află un șofer care conduce în sens greșit sau atunci când șoferul însuși conduce astfel.
Sistemul de avertizare face parte din serviciile de hărți conectate Bosch, care conferă mai multă siguranță și confort vehiculului. De asemenea, datele colective ale acestuia și informațiile meteo pot fi utilizate pentru a optimiza sistemele de asistență pentru șofer, cum ar fi tempomatul adaptiv sau frânarea automată de urgență. De exemplu, atunci când suprafața drumului este umedă sau alunecoasă, coeficientul de frecare este mai mic decât atunci când este uscată, astfel încât autovehiculul trebuie să inițieze frânarea de urgență mai devreme pentru a evita un potențial accident. Cu ajutorul acestui serviciu, șoferii vor fi anunțați chiar mai devreme atunci când suprafața drumului este alunecoasă.
Serviciile de hărți conectate joacă un rol important în conducerea din ce în ce mai asistată și automatizată. Acestea acționează ca un senzor suplimentar și au o rază de acțiune mult mai mare decât câmpul vizual sau raza senzorilor radar și video, pentru a furniza în mod fiabil vehiculului automatizat toate datele relevante pentru conducerea în siguranță, chiar și în condiții de vizibilitate scăzută. Spre deosebire de vehiculele neconectate, cele cu servicii de hărți conectate beneficiază de experiența combinată a tuturor vehiculelor conectate. Acest lucru permite sistemelor vehiculului să determine lucruri cum ar fi viteza optimă de condus într-un sens giratoriu, geometria exactă a benzii și traiectoria de condus la intersecții complicate sau repere de localizare pe care le poate folosi vehiculul pentru a-și calcula poziția cu precizie centimetrică. Ca rezultat, vehiculele automatizate pot conduce mai natural și în mod mai predictiv.
02.10.2020
Ultimul număr: Iunie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit