Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

MF și ANAF au lansat Ghidul e-Factura cu privire la implementarea facturării electronice

Ministerul Finanțelor și Agenția Națională de Administrare Fiscală (MF și ANAF) publică un ghid cu informații esențiale pentru contribuabili în vederea adoptării și implementării cu caracter obligatoriu a sistemului RO e-Factura.

Introducerea sistemului de facturare electronică, începând cu 1 ianuarie 2024, va fi obligatoriu pentru toate livrările de bunuri și prestări de servicii care au loc în țară, realizate în relaţia business-to-business (B2B), aducând beneficii semnificative în ceea ce privește reducerea fraudei TVA la nivel național și pierderilor asociate cu evaziunea fiscală.

Procesul de implementare e-Factura va fi realizat în două etape. Prima etapă va fi desfășurată în perioada 1 ianuarie 2024 – 30 iunie 2024 în atenția operatorilor economici sau persoanelor impozabile stabilite în România, indiferent dacă sunt sau nu înregistrate în scopuri de TVA. Contribuabilii vor avea obligația raportării în sistemul național a facturilor emise în relația B2B și în relația cu instituțiile publice, altele decât cele efectuate în relația B2G. 

De asemenea, de la 1 ianuarie 2024 și operatorii economici persoane impozabile nestabilite, dar înregistrate în scopuri de TVA în România vor raporta în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura toate facturile emise în relația B2B pentru livrări de bunuri și prestări de servicii care au locul livrării sau prestării în România.

Operațiunile care fac excepție de la obligația utilizării sistemului național privind factura electronică RO e-Factura sunt:

  • livrările de bunuri expediate sau transportate în afara Uniunii Europene de către furnizor sau de altă persoană în contul său;
  • livrările de bunuri expediate sau transportate în afara Uniunii Europene de către cumpărătorul care nu este stabilit în România sau de altă persoană în contul său, cu excepția bunurilor transportate de cumpărătorul însuși și care sunt folosite la echiparea ori alimentarea ambarcațiunilor și a avioanelor de agrement sau a oricărui altui mijloc de transport de uz privat;
  • livrările intracomunitare de bunuri.

În conformitate cu OUG nr.120/2021, modificată ulterior, facturarea electronică nu se aplică în situația prevăzută de art.6.

Furnizorii, persoane impozabile în România pentru operațiunile B2B, operațiunile cu instituții publice (cu excepția B2G) și persoanele impozabile nestabilite, dar înregistrate în scopuri de TVA în România, trebuie să transmită facturile conform art.319 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal. Excepția situației este atunci când ambii, furnizorul și destinatarul, sunt înregistrați în Registrul RO e-Factura.

Termenul-limită pentru transmiterea facturilor în sistemul RO e-Factura pentru livrările în România este de 5 zile lucrătoare de la data-limită prevăzută pentru emiterea facturii, dar nu mai târziu de 5 zile lucrătoare de la data-limită prevăzută la art.319 alin.(16) din Codul fiscal. Nerespectarea acestui termen constituie contravenție, sancționată cu amenzi între 1.000 lei și 10.000 lei, în funcție de categoria de contribuabili, de la 5.000 lei la 10.000 lei pentru persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mari, de la 2.500 lei la 5.000 lei pentru cele încadrate în categoria contribuabililor mijlocii și de la 1.000 lei la 2.500 lei pentru celelalte persoane juridice și pentru persoanele fizice.

În perioada 1 ianuarie – 31 martie 2024, nerespectarea termenului limită pentru transmiterea facturilor în sistemul RO e-Factura nu atrage sancțiuni.

A doua etapa, începe cu 1 iulie 2024, când emitenții facturilor electronice vor avea obligația să le transmită destinatarilor facturile prin sistemul RO e-Factura. Pentru operațiunile între persoane impozabile stabilite în România conform art.266 alin.(2), se consideră facturi doar cele conforme cu OUG nr. 120/2021, iar utilizarea facturii electronice necesită acceptarea destinatarului, cu excepția celor conforme cu aceeași ordonanță.

Recepționarea și înregistrarea de către destinatari – persoane impozabile conform art.266 alin.(2) din Codul fiscal – a unei facturi B2B emise de operatori economici români, fără a fi transmisă prin RO e-Factura, atrage o contravenție sancționată cu amendă în valoare echivalentă cu TVA-ul înscris în factură.

„Implementarea facturării electronice va contribui la sporirea transparenței, la monitorizarea precisă a tranzacțiilor și la raportarea în timp real către autoritățile fiscale. Acest instrument va consolida eforturile noastre de a proteja bugetul public și de a asigura o concurență echitabilă între contribuabili. Facturarea electronică oferă avantajul unei înregistrări precise și verificabile a tranzacțiilor comerciale, simplificând procesele de verificare și audit. Astfel, ne asigurăm că tranzacțiile respectă reglementările fiscale și nu sunt supuse manipulărilor frauduloase. Prin impunerea facturării electronice, eliminăm riscul utilizării facturilor false sau duplicate, deoarece fiecare tranzacție este înregistrată în mod unic. În contextul implementării acestei măsuri, sprijinul acordat contribuabililor este esențial, tocmai de aceea lansăm un ghid care să răspundă tuturor întrebărilor pe care le-am primit în ultimul timp.”,

a precizat ministrul Marcel Boloș într-un comunicat de presă.

Articole similare

Ad