Bosch Engineering a echipat întreaga flotă de tramvaie din Iași cu sistemul de avertizare anticoliziune frontală, ce poartă denumirea Tram Forward Collision Warning (TFCW). Sistemul asistă conducătorii de tramvaie în situații critice din traficul urban prin avertismente sonore și vizuale, sporind astfel siguranța pentru pasageri și alți participanți la trafic.
În contextul traficului urban dens și al utilizatorilor neatenți ai drumurilor, acest sistem este esențial pentru siguranța transportului public. Orașul Iași a devenit un important centru de inovare și infrastructură modernă. Proiectul, inițiat de Primăria Municipiului Iași, este realizat în colaborare cu Bosch Engineering, care va furniza, instala sistemul și va instrui vatmanii, asumându-și rolul de furnizor de nivel 1 pentru prima dată.
„Suntem încântați că orașul Iași a optat în favoarea sistemului nostru și că putem contribui la o mai mare siguranță rutieră”,
precizează Heiko Mangold, directorul departamentului de tehnologie feroviară la Bosch Engineering GmbH.
Finalizarea proiectului este planificată pentru vara lui 2025. Sistemul de avertizare anticoliziune pentru tramvaie (TFCW) de la Bosch Engineering, fiind utilizat global din 2017, constă din trei componente importante: o cameră multifuncțională care monitorizează liniile de tramvai și detectează pietonii, vehiculele și bicicliștii; un senzor radar care identifică obstacolele în condiții dificile și compară datele cu viteza și distanța; și o unitate de control feroviar care integrează datele și asigură interfața dintre componentele Bosch și sistemele tramvaiului. În caz de risc de coliziune, sistemul avertizează vatmanul vizual și acustic, iar în viitor ar putea frâna automat dacă acesta nu reacționează. Sistemul, deja integrat pe opt tipuri diferite de tramvaie, inclusiv modele mai vechi, necesită adaptări individuale pentru fiecare tip de tramvai pentru a asigura o funcționare fără probleme.
Potrivit studiului realizat de CBRE, liderul global pe piața de servicii comerciale și investiții în real estate, sectorul spațiilor logistice și industriale vor juca un rol esențial în producția energiei solare, deoarece mai mult de jumătate din acestea vor fi generate de panourile fotovoltaice montate pe acoperișurile unităților logistice până în 2030.
Însă, potențialul este chiar mai mare în România, fiind țara în care sunt așteptări de creștere cu două cifre în acest sector, în contextul unei majorări substanțiale a stocurilor de aproximativ 6,9 milioane de metri pătrați de spații logistice și industriale, care continuă să se extindă.
În privința impactului sistemelor fotovoltaice asupra spațiilor logistice, studiul relevat în evaluarea acestora indică faptul că sunt tot mai importante caracteristicile ce țin de mediu, iar alimentarea cu energie electrică se află printre primele cinci criterii de selecție a clădirilor pentru chiriași industriali. Până la finalul deceniului, majoritatea dintre aceștia vor trebui să adopte programe ESG mai cuprinzătoare, deoarece ținta Uniunii Europene pentru energia regenerabilă în 2030 a fost ridicată la un minimum de 42,5% din consumul final de energie.
Recent, energia solară a câștigat teren și în România, îndeplinind toate condițiile pentru o dezvoltare chiar mai accelerată în contextul costurilor ridicate la energie. De asemenea, există o serie de acte normative care impun construirea de clădiri cu performanțe energetice foarte ridicate, cu consum aproape zero.
„Există oportunitate pentru energia solară, ținând cont că este singurul tip de energie care poate fi produsă la fața locului, așa cum cere legislația actuală. Acești factori externi favorabili, printre care reducerea TVA-ului și dinamica mai largă a întregului context, conduc la o cerere tot mai mare de sisteme fotovoltaice (PV). Mai mult, panourile fotovoltaice au ajuns să fie incluse în negocierile de închiriere comercială. Chiriașii acordă tot mai des prioritate acestor sisteme, ce au devenit o cerință cheie.”,
a declarat Daniel Cateliu, Director Industrial & Logistics Services, CBRE România.
Dezvoltatorii au recunoscut nevoile companiilor chiriașe în România, iar ca rezultat, noile proiecte de spații industriale și logistice (I&L) includ acum sisteme fotovoltaice ca parte a ofertei standard. Între timp, proiectele mai vechi explorează modalități de finanțare a instalării acestor modernizări. Legislația actuală permite utilizarea sistemelor fotovoltaice pentru satisfacerea cerințelor de electricitate și chiar furnizarea de energie excedentară în rețea, transformând utilizatorii în prosumatori. Surplusul de energie poate fi stocat și utilizat în momentele în care alimentarea directă nu este posibilă, datorită schemei de compensare a consumului de energie în vigoare până în 2030. În esență, aceasta transformă rețeaua națională de energie electrică într-o baterie pe termen lung. Având în vedere aceste circumstanțe, este momentul oportun pentru instalarea și utilizarea acestor sisteme fotovoltaice.
Conform unui raport al SolarPower Europe, la nivelul UE, anul trecut au fost instalate sisteme fotovoltaice cu o capacitate de 41,4 GW de energie verde, în creștere cu 47% față de 2021, până la un total de 208,9 GW. În timp ce Germania se află în fruntea listei, cu o capacitate instalată totală de 68,5 GW la finalul anului trecut, România nu a reușit încă să intre în top 10, cu cei 1,8 GW ai săi.
Până în 2030, România își propune să atingă o capacitate instalată pe cap de locuitor de o treime din media UE, adică 279 W față de 758 W. Acest lucru arată că potențialul de creștere al pieței locale este imens, situându-se în top 3 în UE.
„România are unul dintre cele mai mari potențiale de energie solară din Europa. Ținta națională ar putea fi mult mai ridicată dacă am acorda mai multă atenție sectorului spațiilor logistice și industriale, unde astfel de capacități pot fi instalate pe acoperișuri. Pe o piață în creștere, cu un stoc modern în T2 de 6,9 milioane mp, sectorul nostru oferă multiple soluții logistice „verzi”. Așadar, pe lângă energia solară, infrastructura feroviară poate juca și ea un rol major în asigurarea unui viitor sustenabil în România. Mai mult, terminalele intermodale, precum cele din Decea și Aiud, sunt mai importante ca niciodată. În drumul spre neutralitatea emisiilor de CO₂, eficiența energetică este crucială, deoarece asigură o diminuare imediată a amprentei de carbon.”,
a precizat Victor Răchită, Senior Director, Head of Industrial & Logistics Services, CBRE România.
Totodată, panourile fotovoltaice montate pe acoperiș pot fi răspunsul la una dintre provocările pieței locale – dificultățile pe care le ridică legislația în cazul proiectelor fotovoltaice pe terenurile agricole.
Una dintre cele mai accesibile soluții pentru obținerea energiei verzi în segmentul I&L, datorită suprafețelor generoase ale acoperișurilor, sistemele fotovoltaice aduc beneficii economice, deoarece pot reduce dependența de rețeaua națională de electricitate cu până la 80% și pot compensa factura de electricitate cu până la 95%. Există și beneficii sociale, de mediu, de marketing și altele, cum ar fi obținerea unei certificări de sustenabilitate (BREEAM, LEED, etc.).
Studiul ESG global al CBRE indică faptul că, la nivelul Europei continentale, caracteristicile care reduc consumul de energie au fost menționate de 88% dintre proprietari și investitori și de 86% dintre chiriași ca având cel mai mare impact asupra deciziilor imobiliare. Peste 30% dintre ocupanții unei clădiri ar renunța complet la o negociere dacă o clădire nu ar avea aceste caracteristici.
Există și o dorință puternică din partea proprietarilor, investitorilor și chiriașilor de a plăti un preț mai mare pentru clădirile care deja dispun de sisteme de energie regenerabilă și care reduc impactul asupra mediului.
Atingerea obiectivelor de zero emisii nete nu este posibilă decât atunci când clădirile sunt alimentate în întregime cu energie regenerabilă. Având acest lucru în vedere, eficiența energetică a clădirilor prin sistemele fotovoltaice trebuie să devină o prioritate dacă proprietarii și chiriașii își doresc să își îndeplinească angajamentele de mediu.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit