Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Dintre vehiculele noi vândute, circa 700 sunt prelate, peste 500 sunt basculante, iar restul sunt frigorifice, dube închise, platforme sau șasiuri de containere. Aceste rezultate vin după un an, 2023, foarte bun, la finalul căruia era clar că 2024 urma să fie mai slab în toate țările europene. Iar scăderea vânzărilor Schmitz în România în 2024 față de anul anterior a fost de 15-20%.

Puțini dintre clienții companiei și-au crescut flotele în 2024, cele mai multe achiziții fiind pentru înlocuirea unor semiremorci vechi, așa cum declară Roland W. Schacht, directorul regional Schmitz Cargobull pentru Europa Centrală. Unii operatori chiar și-au diminuat parcul auto sau au ieșit de pe piață, în special șoferii-patroni. Pe de altă parte, multe dintre companiile mari de transport continuă să se dezvolte, așa cum și pe piața europeană în ansamblu se vede tendința de consolidare. Astfel că în totalul vânzărilor Schmitz de anul trecut 60% sunt de câte 1-2 unități, către clienți mici, dar stabili, iar restul sunt de 10-100 de unități, către firme medii și mari, care, chiar și atunci când doar înnoiesc flota prin trade-in, tot cumpără mult.

Semiremorcile cu prelată pentru automotive se comandă mai ales cu certificări clasice ale sistemelor de ancorare, iar vânzările au fost bune și în 2024, în ciuda scăderii pieței europene în general și a producției fabricilor de piese de la noi. Asta deoarece Dacia și Ford și-au crescut capacitatea, „ceea ce se vede și în activitatea clienților noștri, deși este afectată parțial și piața autohtonă“.

Dintre prelate, aproximativ 10% sunt cu pregătire pentru intermodal (huckepack), mai puține decât în anii anteriori, deoarece în transportul feroviar au crescut costurile de operare, ceea ce a scăzut interesul cărăușilor. „Însă mă aștept ca tendința de creștere să revină, deoarece sunt deja prea multe camioane pe șoselele europene.“

O altă tendință mai recentă este aceea de a se pune tot mai mult accent pe sistemele care pot preveni furturile, deoarece multor transportatori li se întâmplă – în cazul unor astfel de incidente, care se înmulțesc – să primească de la beneficiari factură pentru contravaloarea mărfurilor dispărute chiar înainte de a se face analiza cazului. De aceea investesc în soluții pentru supravegherea mărfurilor pe toată durata transportului – camere video în interiorul semiremorcii, blocarea/deblocarea automată a ușilor spate ș.a. – care la nevoie emit imediat alerte. Mai mult decât atât, deoarece în prelate este mai ușor de intrat, deci ele nu garantează siguranță completă, crește cererea pentru suprastructuri închise echipate cu sisteme de siguranță.

Sistemul telematic TrailerConnect® este standard pe toate semiremorcile Schmitz și este instrumentul principal ce permite creșterea siguranței, deoarece integrează toate aceste opționale, trimite în timp real informații prin portal către dispecer și permite manevrarea ușilor spate de la distanță, fără implicarea șoferului.

O altă tendință din ultimul timp este de a trece – acolo unde se poate, pentru anumite tipuri de marfă – la semiremorci cu două axe în loc de trei, astfel încât taxele de drum să fie mai mici. Clienții din România care au apelat la astfel de modele fac și distribuție, dar și transport internațional, dar numărul de unități livrate este încă mic: 1-2% din totalul vânzărilor Schmitz.

95% dintre semiremorcile Schmitz vândute în România au axă proprie, iar procentul se va apropia de 100% deoarece de curând este disponibilă, pentru toate modelele, și versiunea cu tamburi.

În ceea ce privește agregatul propriu, acesta echipează 30% din semiremorcile frigorifice vândute la noi.

Fie că este vorba de frânarea de urgență la capătul unui ambuteiaj, de un plus de siguranță la virajul la dreapta și la schimbarea benzii de circulație, de reducerea riscului de derapaj (de exemplu, în viraje) sau de efectuarea unor manevre evazive și de multe alte aplicații: cu ajutorul sistemelor de asistență pentru siguranță, șoferii profesioniști pot stăpâni mai ușor numeroase situații – uneori periculoase – din traficul rutier și, astfel, pot evita accidentele sau cel puțin pot atenua consecințele acestora. În această privință, Daimler Truck a fost întotdeauna un pionier în industrie. Inginerii de dezvoltare și de testare ai companiei lucrează de zeci de ani pentru a oferi șoferilor cel mai bun sprijin posibil în activitatea lor, cu ajutorul unor caracteristici adecvate și, astfel, pentru a crește și mai mult siguranța tuturor utilizatorilor de drumuri.

Daimler Truck a instalat deja numeroase sisteme în diversele sale serii de modele cu mult înainte ca acestea să fie impuse prin lege – așa cum se întâmplă în prezent, de exemplu, cu Regulamentul general de siguranță (GSR) 2019/2144 al Comisiei Europene. Începând cu 6 iulie 2022, regulamentul specifică faptul că, pentru noile tipuri de vehicule începând cu iulie 2024, mai multe sisteme trebuie să fie disponibile ca dotare standard pentru toate vehiculele noi (ca parte a unei obligații de sisteme avansate aplicate treptat).

Un lucru este clar: sistemele de asistență trebuie să fie testate în mod extensiv înainte de a intra în producția de serie. Aceste teste sunt efectuate la Daimler Truck pe tot parcursul anului, în special la Centrul de dezvoltare și testare (EVZ) din Wörth am Rhein, precum și în Finlanda, Spania și Japonia și pe pista de testare a Daimler Truck North America din Madras, Oregon. În întreaga lume, până la 60 de vehicule Daimler Truck sunt supuse unor teste de anduranță pe tot parcursul anului. Numărul de kilometri parcurși în procesul de protejare a funcționalității noilor sisteme se va ridica la aproximativ cinci milioane de kilometri între 2020 și sfârșitul anului 2023.

Mustafa Üstertuna, șeful departamentului de software și electronică de la Daimler Truck: „Testele precum cele de la Wörth sunt de o importanță crucială pentru noi, pentru a încorpora rezultatele și constatările obținute în urma acestora în optimizarea sistemelor de asistență pentru șoferi existente sau în dezvoltarea de noi caracteristici de siguranță – de la micul Atego la camioanele cu destinație specială, precum și la autobuze sau autocare de turism. Noile noastre sisteme, care și-au dovedit eficiența chiar și în condiții extreme, vor fi îmbunătățite în mod cuprinzător și mai mult.”

Cele mai recente teste extinse de la EVZ s-au axat în primul rând pe sistemele de asistență care vor fi utilizate în diversele camioane și autobuze/autocare de turism Daimler Truck începând cu aprilie 2024. Printre acestea se numără Active Brake Assist (ABA) 6, noul Frontguard Assist, Active Sideguard Assist (ASGA) 2, Active Drive Assist (ADA) 3 și Traffic Sign Assist. Cu aceste sisteme, Daimler Truck își subliniază încă o dată rolul de pionierat în acest domeniu și stabilește noi repere în materie de siguranță. Pe lângă Mercedes-Benz Truck Actros, eActros și Atego, vehiculele de testare includ, de asemenea, autobuze/autocare de turism de la Mercedes-Benz și Setra, precum și camioane speciale, cum ar fi Econic sau Unimog. De exemplu, se efectuează teste pentru a vedea cum și când ABA 6 avertizează și frânează în cazul unui biciclist sau motociclist care traversează sau apare brusc pe banda din fața vehiculului, precum și în cazul unui vehicul aflat la coada unui ambuteiaj. Testele au inclus, de asemenea, verificări cu privire la modul în care noul Frontguard Assist avertizează vizual și sonor șoferii cu privire la utilizatorii neprotejați ai drumului aflați direct în fața autocamionului, în special în situații agitate, de exemplu, la plecarea de pe loc sau la intersecții. Alte teste s-au axat pe modul în care Active Sideguard Assist (ASGA) 2 reacționează atunci când virează la dreapta dacă lângă vehicul se află un pieton sau un biciclist. Un alt test a analizat modul în care Active Drive Assist (ADA) 3 ghidează automat autocamionul înapoi pe banda sa dacă șoferul dorește să iasă la stânga pentru a depăși, de exemplu, dar a trecut cu vederea un vehicul care se apropie din spate.