Chiar daca ne aflam intr-o perioada grea, de convalescenta ulterioara recesiunii, exista companii carora piata le impune pasii urmatori in ceea ce priveste extinderea si dezvoltarea. Astfel, pentru Termoport, importator in Romania al sistemelor frigorifice produse de Thermo King, schimbarea structurii pietei de la cifre mari obtinute preponderent din vanzari la cifre foarte bune obtinute din servisare a relevat, indiferent de criza si de finantarea greoaie, necesitatea realizarii unor investitii in extinderea punctelor de lucru din anumite zone, sau chiar in noi unitati de desfacere, intretinere si reparatii.
Termoport ofera servicii de instalare a sistemelor frigorifice pe vehicule, precum si servicii de intretinere si reparatii in garantie si post-garantie. Gama de sisteme frigorifice se imparte in sisteme cu antrenare de la motorul autovehiculului, destinate in principal masinilor de distributie, si sisteme cu motor diesel independent pentru camioane sau semiremorci. „Pana in 2007, sistemele mici erau la foarte mare cautare, in conditiile in care toata lumea isi facea flote de distributie, inclusiv producatorii. Dupa 2007, studiind mai bine eficienta si costurile, multi au realizat ca nu era modul cel mai potrivit de lucru, tendinta mutandu-se catre sistemele mari, ca urmare a crearii platformelor mari de logistica, frigorifice”, a punctat Decebal Stefanescu, directorul general al firmei, completand: „evident, distributia va ramane la mare cautare, mai ales in zonele urbane. Insa comertul se muta preponderent la hipermarketurile de la marginea oraselor, si, in consecinta, vom vedea o cerere amplificata de capacitati de transport de dimensiuni mari.”
Thermo King mai detine in portofoliu si o gama de sisteme de aer conditionat pentru transport persoane, colaborarea fiind insa preponderenta cu carosierii de autobuze si microbuze ce integreaza produsul pe linia de fabricatie. Totodata, gama Thermo King include si sisteme de aer conditionat destinate vehiculelor electrice, urmand tendinta actuala a pietei, care pune accent pe dezvoltarea transportului electric, nepoluant. Tot ca produs de nisa, Thermo King ofera si containere frigorifice, motiv pentru care Termoport detine o filiala si la Constanta.
Accent pe reducerea emisiilor
Imediat ce apare un produs nou, acesta este adus si pe piata din Romania, Thermo King oferind aceleasi modele in toata Europa. „In sase luni dupa lansare, modelul anterior se scoate din productie. Astfel, nimeni nu isi permite sa faca «artificii» cu intarzieri ale produselor”, a precizat Decebal Stefanescu, subliniind: „dezvoltarile noilor modele, chiar daca nu sunt neaparat spectaculoase, pun foarte mult accent pe reducerea emisiilor si pe imbunatatirea eficientei energetice, mai ales in conditiile in care se opereaza cu refrigerant, o substanta strict controlata in conditiile climaterice actuale.”
Recent lansata, seria T de la Thermo King ofera o gama completa de sisteme de control al temperaturii, cu motor independent propriu, pentru camioane rigide cu lungimi cuprinse intre 5,5 si 9,5 m, utilizate pentru transportul marfurilor proaspete sau congelate. Gama, imbogatita cu patru unitati noi cu o singura temperatura si cu alte trei unitati multi-temperatura, este echipata cu mo-toare GreenTech si controler TSR-2, de la Thermo King. Aceasta solutie garanteaza operarea in conditii extreme de mediu, cu temperaturi de pana la 55oC, fiind destinata aplicatiilor de distributie urbana a alimentelor, precum si transporturilor medicale si farmaceutice.
Noile unitati frigorifice ale seriei V500, disponibile in varianta mono sau multi-temperatura, pot asigura controlul temperaturii unui camion rigid de lungimi cuprinse intre 4 si 6,5 m, destinat transportului marfurilor proaspete sau congelate. Noile modele, cu bobina condensatorului din aluminiu, creeaza un sistem mai usor cu 7,5 kg (-12%) si mai compact, cu beneficii crescute in ceea ce priveste durata de functionare. Volumul scazut de refrigerant il face mai ieftin si cu un impact mai scazut asupra mediului, alimentarea sistemului realizandu-se cu costuri reduse de munca. In plus, are o capacitate mai buna de incalzire, cu 2.000 W, cu acelasi consum de energie, si o mai buna rezistenta la coroziune.
Unitatile SLX Whisper de la ThermoKing, care ofera cel mai scazut nivel de zgomot, cu cea mai mare capacitate de racire dintre toate unitatile certificate PIEK, sunt destinate in principal activitatilor de distributie din timpul noptii a produselor alimentare perisabile.
Modelul, dezvoltat pe platforma SLX-300, ofera o operare extrem de silentioasa, combinata cu o capacitate nominala mare de mentinere a controlului temperaturii incarcaturii, chiar si in conditii de descarcari frecvente si cu temperaturi ambientale variate.
Una dintre solutiile inovatoare este sistemul frigorific CryoTech, de tip CT-15 Spectrum, pentru remorci, si CT-10, destinat camioanelor. Sistemul recicleaza CO2, obtinand astfel reduceri semnificative ale emisiilor, alaturi de o performanta superioara a procentajului amprentei de carbon, comparativ cu cel oferit de agregatele diesel (-75%) sau de cele cu azot (-68%). In cazul unei flote, de exemplu, cu 50 de remorci frigorifice, unitatile CryoTech economisesc circa 190.000 l de combustibil/an si reduc emisiile de CO2 cu peste 500.000 kg. Tehnologia este in prezent disponibila pe gama completa de remorci si camioane pe unitati mono si multi-temperatura, fiind ideala pentru distributia de marfa in zonele urbane.
„In fiecare zona exista un mic Termoport”
Partea de logistica de sisteme frigorifice este organizata direct de importator, la depozitele proprii. „In fiecare locatie din afara Bucurestiului exista un Termoport la scara redusa, cu servicii de vanzari, instalari, reparatii si piese de schimb. Iar atunci cand tranzactia se incheie local, livrarea sistemelor frigorifice se face direct din filiala”, a precizat reprezentantul companiei, mentionand ca in prezent exista in tara sase astfel de locatii, din care trei proprii, la Bucuresti, Cluj si Bacau, construite de la zero, ultimele doua chiar in perioada 2008-2009. „In momentul in care ai un portofoliu de clienti si o imagine pe piata, este necesar sa ajungi la o dimensiune care sa te ajute sa tii pasul cu piata”, a precizat Stefanescu, adaugand ca, atunci cand a inceput criza, in 2008, creditele erau deja contractate, iar planurile erau facute. Investitiile vor continua la Timisoara, unde concentratia mare de semiremorci frigorifice second-hand impune un service mai spatios. „Spre deosebire de structura actuala a spatiilor de inchiriat, cu cladire mare si curte mica, noua ne trebuie invers, o cladire mica si curte mare, unde sa poata fi manevrate camioanele. Ca stadiu intermediar insa, anul acesta la Timisoara am extins service-ul actual cu inca doua posturi de lucru.”
Urmatoarea locatie vizata pentru reteaua de service Termoport va fi Craiova, zona acoperita momentan din Bucuresti, prin service mobil. „Am deschis anul trecut filiala de la Brasov, filiala justificata intru totul, mai ales pe partea de service. Abordarea investitiilor in service-uri proprii este mai prudenta, mai ales in conditiile in care investitia intr-un service nou costa 600.000-800.000 de euro”, a precizat Stefanescu.
Educarea clientilor, necesara pentru identificarea nevoilor de transport
In prezent, Termoport are 76 de angajati, din care mai mult de jumatate in service. Mecanicii sunt instruiti la locul de munca, ulterior participand la un examen de certificare online, la Thermo King, in functie de rezultate facandu-se clasificarea pe trei niveluri: gold, silver sau bronze. „Obiectivul este ca reteaua Termoport sa fie cat mai consistenta, la un nivel cat mai inalt din punct de vedere al pregatirii mecanicilor, pentru a putea prezenta o imagine unitara la nivel national. In felul acesta putem oferi, de exemplu, serviciul de facturare centralizata lunar, serviciu apreciat mai ales de clientii cu flote frigorifice raspandite in toata tara.
Carosarea vehiculelor nu se face in regim propriu, ci cu terti. „Dimensiunea afacerii cu sisteme frigorifice Thermo King nu-ti ofera timp sa faci si carosare. Scopul nostru este de a consilia clientul in ceea ce priveste identificarea exacta a nevoilor de transport in regim de temperatura controlata, dorind sa punem accent pe importanta sistemului frigorific in ansamblul vehicului in regim de temperatura controlata, precum si a serviciilor aferente post-vanzare”, a precizat Stefanescu, completand: „in ultima perioada, clientii inteleg tot mai mult beneficiile consilierii venite din partea reprezentantilor Termoport”.
Sistemele frigorifice cu antrenare de la motorul vehiculului sunt importate de la unitatea de productie din Spania, cele cu motor independent de la fabrica irlandeza din Galway, iar sistemele de aer conditionat, din Cehia. Stocul de piese de schimb este „improspatat” lunar, de la depozitul central din Irlanda, fiecare filiala Termoport avand stocul propriu. „Nu avem volume atat de mari si o frecventa a curselor care sa justifice achizitia de vehicule proprii in vederea aprovizionarii cu sisteme si piese de schimb. Ca atare, transportul de sisteme frigorifice, in regim de grupaj, din Irlanda poate varia intre una sau doua saptamani, in functie de incarcarile de pe parcurs, frecventa curselor nefiind foarte mare spre Romania”, a punctat Stefanescu, subliniind: „pana in 2007, cand vanzarile erau in crestere exponentiala, nu puteai sa fii in top daca nu aveai sistemul frigorific pe stoc, existand momente cand stocul Termoport atingea si 300 de sisteme frigorifice. Ulterior insa am optimizat stocurile, ajustandu-le in functie de noile dimensiuni de vanzari din 2008 si pana in prezent.”
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit