Reprezentanți ai unor companii importante de logistică și curierat din România, alături de un manager din cadrul Groupe Renault, au vorbit la conferința Tranzit Logistica de la Oradea despre volumele de activitate din 2023, care în cele mai multe cazuri au fost mai mici decât în 2022, dar și despre posibilitatea de a folosi anii mai slabi pentru consolidare și pentru a investi în creșterea eficienței, despre situația de pe piața forței de muncă și despre cum pot fi gestionate activele proprii/închiriate pentru ca ele să nu devină o povară financiară în perioadele mai slabe.
Dincolo de scăderile de volume întâlnite în general în 2023 în activitatea companiilor de logistică din România, pentru ID Logistics anul trecut a fost foarte bun deoarece s-au derulat, de-a lungul unui an întreg, contracte începute în 2022. „De aceea suntem printre puținele firme din domeniu care și-au crescut în 2023 cifra de afaceri. Și profitul a fost puțin mai bun decât în 2022“, explică Paul Niță. Volumele s-au contractat, cel puțin pentru produse nealimentare, mai ales din cauza inflației uriașe, iar pentru clienții din industria alimentară au fost constante.
Pentru Quehenberger Logistics Rou volumul de lucru și cifra de afaceri au scăzut în 2023 față de 2022, deși compania nu a pierdut niciun client, ba chiar a câștigat alții noi. „Dar, spre marea noastră bucurie, a fost doar o scădere procentuală de o cifră. A fost un an greu și primul trimestru din 2024 a fost la fel, însă sper ca, datorită scăderii ROBOR, și implicit a ratelor creditelor, oamenii să consume mai mult“, declară directorul general Alexandru Catană.
Și pentru IB Cargo 2023 a fost un an de optimizare și de consolidare a unor proiecte începute anterior, așa cum afirmă George Ilie, un an în care, deoarece cei mai mulți clienți sunt din industrii nealimentare, volumele s-au contractat. IB Cargo și-a sporit însă în 2023, până la 100.000 m2, suprafața operată în depozitul CTP de lângă București și în noiembrie a avut un vârf de 430 de camioane încărcate într-o singură săptămână, in și out.
„Finalul de an ne-a găsit cu rezultate bune în ceea ce privește logistica și cu sisteme inovatoare noi menite să crească eficiența, printre care roboți care fac inventariere automatizată și trecerea la trailer hub, un mod de lucru bazat pe folosirea mai multor semiremorci decât camioane, pentru ca acestea din urmă să nu mai piardă timp la încărcare și descărcare.“
Pe de altă parte, pentru SLS Cargo, divizia de transport internațional a FAN Courier, care face și transport maritim, aerian, multimodal și last mile, 2023 a adus o creștere față de 2022 pe toate segmentele, așa cum afirmă Cătălin Cosconel. SLS Cargo oferă și servicii de contract logistics de aproape 10 ani și are o suprafață de depozitare de peste 85.000 m2 în opt depozite naționale, iar în 2024 urmează să mai deschidă unul cu temperatură controlată. Cargus a continuat să investească, în ciuda contextului economic dificil, în aplicații pentru a se adapta la schimbările comportamentului consumatorilor și nevoilor clienților, inclusiv ale celor care vor să se dezvolte pe plan internațional, dar și în tehnologii care să permită optimizarea performanțelor operaționale. Investiții au fost realizate și pentru a crește volumele în rețeaua proprie de out of home „și aceste eforturi au dat roade: în ultimele șapte luni am dublat volumele din rețeaua out of home față de lunile anterioare și ne-am extins peste granițele României“.40% din volumele totale ale companiei vin de la internațional, față de 15-20% în 2022, deoarece ea s-a extins deja cu cross-dock în Polonia, având legătură directă cu această țară, pentru inbound-urile și retururile clienților care vând în România, și în plus există echipe stabile în Germania, Slovacia, Cehia și Ungaria și până la final de an se vor alătura liniile către Bulgaria și Grecia, așa cum declară Roxana Babataie.
SLS Cargo, operatorul de logistică și transport deținut de FAN Courier, a inaugurat primul terminal intermodal pe care îl operează exclusiv în incinta P3 Bucharest A1, unul dintre cele mai complexe parcuri industriale din România. Noua investiție face parte din strategia companiei de dezvoltare pe termen mediu și lung, anunțată în 2020, după ce au intrat în portofoliul FAN Courier.
Investiția realizată de SLS Cargo în parteneriat cu P3 are o valoare de 1,9 milioane de euro, ceea ce îi conferă companiei statutul de operator exclusiv al acestui terminal. Totodată, a crescut semnificativ capacitatea de operare a companiei, care anterior se baza în principal pe terminalul feroviar de la Buftea.
În ultimii trei ani, SLS Cargo a acumulat o suprafață totală închiriată de peste 55.000 mp, devenind al doilea cel mai important chiriaș al parcului industrial P3 Logistic Parks de pe autostrada A1.
„Noul terminal, SLS BUCHAREST INTERMODAL TERMINAL, vine în întâmpinarea nevoii de a identifica soluții pentru numărul mic de terminale feroviare raportat la optimul necesar pentru piața românească. Ne bucurăm că am găsit în P3 Logistic Parks un partener alături de care am putut realiza o investiție extrem de necesară atât pentru dezvoltarea noastră, cât și pentru dezvoltarea transportului de mărfuri în regim intermodal. Folosind noul terminal, SLS Cargo introduce conceptul de «o singură fereastră», deoarece combină serviciile de transport rutier, maritim și aerian cu oricare dintre serviciile de depozitare, distribuție și consultanță vamală aflate, de asemenea, în portofoliul nostru.”,
a precizat Mihai Stoica, Managing Director SLS Cargo.
Transportul intermodal, considerat tot mai mult o opțiune strategică pentru livrarea globală de mărfuri, implică utilizarea succesivă a cel puțin două moduri de transport rutier, feroviar sau naval, fără a se diviza unitatea de transport intermodal la schimbarea acestora.
Compania estimează că până la finalul anului în curs, SLS Bucharest Intermodal Terminal va atinge o capacitate de operare de până la 750 de containere lunar, care va efectua o medie de 4 manevre/container. Lunar, terminalul va fi tranzitat de 15 trenuri cu rute tur-retur pe traseul Constanța Port – SLS Bucharest Intermodal Terminal, beneficiind preponderent de zona marilor parcuri logistice din vestul capitalei.
Principalele mărfuri transportate în containere maritime vor include bunuri de larg consum, materiale de construcții și alte materii prime. Terminalul intermodal nou creat va accelera operațiunile feroviare și procesele de descărcare și livrare către clienți datorită dinamicii ridicate.
„Ne bucurăm de succesul clienților noștri și suntem tot timpul deschiși pentru a le oferi cele mai bune soluții logistice, alături de facilitățile complete ale unui parc logistic modern și de abordarea proactivă a echipei P3 România. Ritmul alert de creștere al SLS Cargo din ultimii ani și alegerea P3 ca partener logistic arată atât importanța domeniului transporturilor pentru celelalte industrii, cât și contextul de creștere pe care parcul logistic P3 Bucharest A1 îl pune la dispoziția chiriașilor. În cei trei ani de colaborare, am crescut împreună și am găsit soluții sustenabile și eficiente din punct de vedere operațional pentru nevoile constante de extindere. În acest context, și datorită ariei de expertiză, SLS Group devine operatorul oficial al terminalului feroviar din cadrul parcului P3.”,
a declarat Cristina Pop, Head of Asset Management P3 Logistic Parks Romania.
SLS Bucharest Intermodal Terminal va fi echipat cu echipamente KALMAR pentru manipularea containerelor și cu flotă de platforme specializate în transportul rutier containerizat. De asemenea, va avea un sistem de operare (TOS – terminal operating system) pentru integrarea și automatizarea proceselor operaționale dintre departamentele interne, colaborarea cu partenerii de afaceri (clienți, transportatori, linii de shipping) și predictibilitatea internă și externă a evenimentelor de terminal.
Sistemul TOS va include module de GATE, RAIL, YARD și BILLING, facilitând optimizarea operațiunilor și proceselor de terminal, comunicarea prin schimb de mesaje EDI. Aceasta va oferi beneficii atât pentru operațiunile interne, cât și pentru clienți, care vor putea obține informații utile, precum generarea de rapoarte prin intermediul acestui sistem.
Sistemul de operare va fi furnizat de „NAVIS”, unul dintre cei mai mari dezvoltatori de software din domeniul logistic.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit