Compania abia primește de la producător tahografele inteligente de generația a doua (smart tacho 2) eferente lunilor octombrie și noiembrie din 2024, deci încă sunt întârzieri în livrări, deoarece producția nu este la nivelul cererii, din moment ce transportatorii nu s-au grăbit să monteze noile echipamente din primăvara anului, eșalonat, ci unii au venit abia în ianuarie 2025, când au început să fie opriți în trafic și avertizați. Sau chiar în martie 2025, când au primit amenzi. De aceea nici măcar service-urile care sunt parteneri tradiționali Tachonan nu pot primi toate tahografele de care au nevoie, așa cum explică directorul general adjunct Viorel Gherdan. „De data aceasta nu am mai riscat să facem stoc mare și să rămânem cu el, deci faptul că nu avem suficiente tahografe este și din cauza măsurii de precauție pe care ne-o luăm. Pe de altă parte, în 2024 am riscat mult și am avut stoc de 4.000 de unități, plătite în avans fără a avea certitudinea că le vom vinde, pentru că erau zvonuri că nu va fi nevoie de ele.“
În ciuda disponibilității mici și cererii mari, firma orădeană a menținut prețurile din 2024, de circa 1.100 de euro cu tot cu montaj pentru clienții finali, cu un mic discount pentru cei cu flote mari.
Chiar dacă ar exista suficiente tahografe la producător sau pe stoc în România, reamintim că programul service-urilor care se ocupă de montaj este limitat la programul aplicației RAR, acesta fiind un alt motiv pentru care nu pot fi onorate toate cererile. Iar programarea se face într-o săptămână de la comandă.
În afară de faptul că producția echipamentelor nu este la nivelul cererii, în continuare este criză de impulsoare de viteză pentru anumite mărci și tipuri de camioane, iar ele s-au și scumpit.
Unii transportatori au început deja în 2024 să înlocuiască smart tacho 1 montate după 15 iunie 2019 cu smart tacho 2, dar Viorel Gherdan este de părere că unii vor avea întârzieri. Tachonan și service-urile partenere merg deci în paralel și cu firmele care trebuia să aibă smart tacho 2 de la începutul anului și au întârziat, și cu cele care trebuie să facă înlocuirea până în august 2025.
O noutate interesantă este aceea că, deși smart tacho 2 aduce în plus față de smart tacho 1 faptul că permite descărcarea datelor de la distanță, instituțiile de control nu fac încă asta pentru că multe echipamente sunt nefuncționale, deoarece nu au fost instalate corect. Și atunci apar nereguli legate de înregistrarea locului unde s-a încărcat/descărcat marfă. Deocamdată de la distanță se pot vedea doar o parte din cei 18 parametri: dacă există card valabil în tahograf, cu verificarea la zi și locul unde s-a făcut verificarea, dacă sunt două carduri sau locul unde s-a încărcat/descărcat marfa.
Folosirea cardurilor de șofer mai vechi în tahografele inteligente de ultimă generație este permisă de lege, dar creează numeroase probleme, atrage atenția asociația poloneză de transport și logistică TLP. De exemplu, dacă un conducător auto cu un card G2V1 conduce un vehicul cu un tahograf G2V2 datele privind trecerea frontierelor naționale nu sunt înregistrate automat pe card, ci se pot nota manual, dar pentru asta trebuie oprit camionul.
Cele mai recente carduri de șofer – de a doua generație – sunt emise începând din august 2023, amintește TLP, dar în afară de ele există încă multe carduri vechi în uz, care mai au și neajunsul că au o capacitate mai mică: înregistrează date din 28 de zile plus ziua inspecției, pe când legea impune mai nou să existe date din 56 de zile plus ziua inspecției.
În aceste condiții, șoferii se tem că dacă nu se înregistrează trecerea frontierelor pot fi amendați, iar transportatorul poate avea probleme cu stabilirea timpului de lucru al conducătorilor auto.
Cel mai simplu mod de a rezolva problema ar fi ca șoferul să înlocuiască vechiul card cu cel mai recent, dar acest lucru nu este prevăzut de reglementări: nu se poate depune cerere pentru un nou card cât timp cel deja existent este încă valabil decât dacă acesta a fost deteriorat, nu funcționează corect, a fost furat (pierdut) sau a existat o modificare a datelor personale ale titularului. O prevedere care să permită înlocuirea unui card de șofer mai vechi cu cel mai recent din cauza lipsei de compatibilitate deplină cu tahograful nu există.
Transportatorii și șoferii nu știu ce riscă în cazul unui control, constată TLP. Mai ales că, deoarece cardurile mai vechi au o capacitate de stocare a datelor mai mică, unele informații se suprapun peste cele deja existente, ceea ce este grav, având în vedere faptul că, începând cu 31 decembrie 2024, șoferul este obligat să prezinte evidența activității sale pentru ziua inspecției și pentru cele 56 de zile anterioare.
În ceea ce privește trecerile frontierelor, TLP crede că ele vor rămâne înregistrate în tahograf și fără introducerea manuală a datelor în cardul șoferului, deci, teoretic, lipsa înregistrării și pe cardul șoferului nu ar trebui să ducă la amendă.
Această teză este confirmată, mai arată asociația, de articolul 34 alineatul (7) din Regulamentul 165/2014, care prevede că șoferii nu trebuie să introducă în tahograf informații despre țara de început sau de sfârșit a perioadei zilnice de lucru și simbolul țării a cărei frontieră au trecut-o dacă tahograful înregistrează automat aceste date de localizare.
Asociația nu a primit încă informații că în vreun stat UE s-au dat amenzi pentru lipsa unei înregistrări pe cardul de conducător auto cu privire la trecerea frontierei dacă această înregistrare a apărut automat în memoria smart tacho 2, dar crede că, pentru a evita riscurile, cea mai sigură soluție pare a fi avertizarea șoferilor cu carduri mai vechi și tahografe noi să încerce să introducă datele manual de fiecare dată când trec granița.
TLP a subliniat această problemă cu mult timp în urmă, iar în septembrie 2024 a fost prezentat spre consultare publică un proiect de modificare a regulamentului privind cardurile digitale de tahograf, conform căruia șoferii ar putea înlocui un card de șofer mai vechi cu cel mai recent, datorită utilizării unui tahograf inteligent de a doua generație. Dar până în prezent acest proiect nu a trecut la următoarea etapă a procesului legislativ și este dificil de spus când (și dacă) se va întâmpla. De aceea au început să apară cazuri de șoferi care „pierd“ carduri și apoi îl solicită pe cel nou, dar asocia consideră că nu ar trebui să se întâmple asta.
Sursă foto: TLP
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit