Piața britanică a vehiculelor grele de marfă (HGV) noi a crescut cu 17,2%, ajungând la 11.174 de unități în al doilea trimestru al anului 2023, al cincilea trimestru consecutiv de creștere, potrivit celor mai recente cifre publicate astăzi de Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT).
Creșterea a fost determinată în principal de înmatriculările de camioane articulate, cu 23,3% mai mult, până la 5.121 de unități, în timp ce livrările de camioane rigide au crescut cu 12,5%, până la 6.053 de unități. Acest lucru reflectă creșterea cererii în majoritatea segmentelor de camioane, tractoarele continuând să fie cele mai populare la o oarecare distanță, cu o creștere de 23,7% până la 5.047 de unități și o cotă de piață de 45,2%. Înmatriculările de camionete cu box au crescut cu 14,2%, până la 1.153 de unități, în timp ce livrările de camioane cu prelată și de camioane cu platformă rabatabilă au crescut cu 23,6% și 7,6%. Autobasculantele au fost singurul segment din top 5 care a înregistrat un declin, cu înmatriculări în scădere cu -12,5%
În trei din cele patru țări de origine, numărul de înmatriculări a crescut cu 17,3% în Anglia, reprezentând peste 8 din 10 (86,6%) livrări în Marea Britanie. Cererea în Scoția și Irlanda de Nord a crescut, de asemenea, cu o creștere a înmatriculărilor de 34,9% și, respectiv, 5%, în timp ce livrările în Țara Galilor au scăzut cu -7,5% după o perioadă puternică de reînnoire a flotei în primul trimestru al acestui an. Pe regiuni, operatorii din sud-estul Angliei au înregistrat cele mai multe camioane noi (20,6% din total), urmați de cei din nord-vest (13,5%) și Yorkshire & Humberside (11,9%).
Cererea în creștere și relaxarea restricțiilor din lanțul de aprovizionare au ajutat înmatriculările de camioane să crească cu 17,1% în prima jumătate a anului 2023, ajungând la 22.691 de unități – depășind nivelurile tipice de dinaintea pandemiei. Cinci trimestre succesive de creștere a pieței demonstrează încrederea operatorilor de camioane de mare tonaj în a-și reînnoi flotele cu cele mai noi camioane eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil. Aceasta include modele cu emisii zero, vehiculele grele de marfă electrice și pe bază de hidrogen reprezentând 0,4% din piață, în creștere de la 0,3% în primul trimestru al acestui an.
Cu toate acestea, adoptarea vehiculelor cu emisii zero trebuie să se accelereze mai rapid, deoarece vânzarea de vehicule grele de marfă noi cu emisii care nu sunt zero și care cântăresc sub 26 de tone va fi eliminată în 2035 – la aceeași dată cu cea a autoturismelor și a camionetelor. Având în vedere că a mai rămas doar un ciclu complet de reînnoire a parcului auto până în 2035, este nevoie de măsuri urgente pentru a oferi o infrastructură de încărcare publică dedicată vehiculelor grele de marfă și de realimentare cu hidrogen – care nu există în prezent pe drumurile din Regatul Unit – alături de sprijin pentru instalarea unei infrastructuri de depozitare care să corespundă ambițiilor britanice de emisii zero.
„Reînnoirea flotei de vehicule grele de marfă a înflorit, depășind în sfârșit nivelurile pre-pandemice cu cinci trimestre consecutive de creștere. Încrederea tot mai mare în investițiile în flote se traduce, de asemenea, în noua cerere de camioane cu emisii zero, cerere care trebuie să crească și mai repede dacă se dorește atingerea obiectivelor ecologice ale Marii Britanii. Cu toate acestea, accelerarea acestei tranziții necesită o infrastructură dedicată de încărcare și realimentare a vehiculelor grele de marfă, precum și stimulente pentru a încuraja adoptarea și modernizarea depozitelor. În acest fel, Marea Britanie poate deveni primul sector al camioanelor decarbonizat din lume. Nu mai este timp de amânare.”,
a declarat Mike Hawes, directorul executiv al SMMT.
Producția de vehicule comerciale din Marea Britanie a scăzut cu 45,4% în februarie, cu 4.308 de unități construite, în conformitate cu cele mai recente cifre lansate astăzi de asociația producătorilor și distribuitorilor de autovehicule din UK (SMMT). Fabricarea de vehicule comerciale a intrat în cea de-a cincea lună consecutivă de declin ca urmare a lanțului de aprovizionare deficitar, noilor procese vamale și măsurilor prelungite de blocare în întreaga lume, rezultând în cea mai slabă lună februarie înregistrată.
Din cauza măsurilor de blocare economică în contextul Covid-19 și a distanțării sociale, producția în UK a scăzut cu 36,8%, vehiculele construite pentru export înregistrând o scădere mult mai clară, cu 51,3%, ca urmare a lipsei de componente pe piață (ex. semiconductori).
În ciuda provocărilor, exporturile continuă să reprezinte mai mult de jumătate (52,5%) din vehiculele comerciale construite în Marea Britanie.
Performanța anului până în prezent a scăzut cu 38,3%, cu un deficit de 6.155 de vehicule comparativ cu anul trecut în acest timp, deoarece doar 9.924 de camioane și autobuze au fost construite în primele luni ale anului 2021.
”O a cincea lună consecutivă a scăderii producției de vehicule comerciale din Marea Britanie este o știre sumbră, dar era de așteptat, având în vedere provocările cu care se confruntă sectorul auto. Vehiculele comerciale au continuat să ofere o linie de salvare pentru multitudinea de servicii și sectoare esențiale productive din Marea Britanie, iar cum țara iese în curând din lock-down, această industrie va juca un rol-cheie pentru ca activitatea economică britanică să prindă iar viteză. Acum trebuie să ne asigurăm că aceste vehicule critice continuă să fie produse în Marea Britanie, ceea ce înseamnă punerea în aplicare a măsurilor de asigurare a competitivității noastre globale de producție cu investițiile în competențe, formare și un mediu de afaceri de susținere”, spune Mike Hawes, directorul executiv SMMT.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit