Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
SMS Trans are sase camioane si face transport tur-retur de marfuri generale, mai ales spre Germania, Olanda si Belgia. Primele semne ale intrarii coronavirus in Europa s-au simtit in activitatea firmei la inceput de martie, cand in unele tari s-a redus programul de lucru al soferilor si a inceput sa se stea mult in vami la iesirea din Romania. De obicei camioanele SMS Trans pleaca din tara prin Petea, dar de atunci multe au fost redirectionate prin Nadlac, unde cozile au fost foarte mari. Intre timp aceasta problema s-a remediat si se circula mai fluent, dar a aparut problema scaderii volumelor.
Volumul de activitate a scazut din a doua jumatate din martie si „nu mai avem ce transporta“, asa cum declara Mariana Somcutan, administratorul firmei. Multi clienti si-au redus productia, iar de la inceputul lui aprilie estimeaza chiar sa inchida temporar, fara a sti cand vor redeschide. Operatorul din Satu Mare lucreaza mai ales in industria mobilei, automotive – unde oricum nu erau volume mari in ultimul timp – si mai transporta feronerie pentru constructia autostrazilor, utilaje agricole si de constructie/intretinere a autostrazilor sau deseuri sub forma de burete pe care le duce in Germania, de unde se trimit pe vapor in SUA, pentru a fi folosite in industria automotive. Deci firma, desi mica, acopera o paleta larga de marfuri, ceea ce o ajuta sa nu depinda de un anumit sector de productie si sa se poata replia atunci cand un domeniu merge mai slab. Pana acum doua luni transporta din Ungaria conserve de legume si fructe, care insa intre timp au fost oprite de la export.
„Inca doua saptamani mai avem resursele necesare sa continuam activitatea, dar pe urma nu stim ce va fi, pentru ca totul se schimba atat de repede. Acum o saptamana as fi spus ca va fi bine, pentru ca am gasit clienti din alte domenii, dar asta a durat doar o saptamana, dupa care volumele au scazut chiar si cu 60-70% in toate industriile pentru care lucram, si la intern si la export“, explica Mariana Somcutan.
O firma din Cluj care are sase camioane, din care patru pentru transport international tur-retur si doua pentru intern, in special in industria automotive, era in saptamana 23-29 martie pe punctul de a opri activitatea, in conditiile in care primele patru masini sunt pe dreapta – doua din lipsa de soferi, care nu mai vor sa plece spre Germania din cauza noului virus, iar doua pentru ca mergeau spre o fabrica auto din Ungaria care si-a suspendat activitatea – iar cele pentru distributie nationala deja au ajuns sa aiba o cursa pe zi, in loc de 2-3 in mod normal, astfel ca urmau sa fie aduse si ele la sediu pana la finalul saptamanii.

Logistream a comandat sase camioane noi, pentru extinderea flotei, pe care urma sa le primeasca pe 2 mai, dar din cauza inchiderii fabricilor producatorul a anuntat ca le va livra cel mai devreme in iunie. „Asta nu ne incurca foarte mult, in contextul scaderii volumelor, dar, pe de alta parte, avem nevoie de ele pentru a incerca sa atragem noi contracte din alte domenii de activitate“, declara administratorul firmei, Sebastian Boca.
Si pentru SMS Trans 2020 se anunta un an bun, astfel ca firma a cumparat deja doua semiremorci cu prelata si ar mai fi vrut doua, dar le-a amanat, iar in al doilea semestru ar fi achizitionat si camioane. Doua dintre ansambluri sunt inca in perioada de credit, dar unul se va inchide in iunie si „vrem sa il achitam ca sa ne luam de-o grija, nu vrem sa amanam plata ratelor. Insa acum calculele nu se mai potrivesc cu ce ne-am gandit noi.“
Inainte de pandemie Sorlimar inregistrase, in primele trei luni din 2020, o crestere de volume de 20-25% fata de perioada similara din 2019, dar in prezent este dificil de estimat ce va mai fi pe termen scurt. Chiar si martie a fost o luna mai buna decat martie 2019, la acelasi numar de camioane. De aceea Sorin Barbu, administratorul firmei, a vrut sa mai cumpere masini anul acesta, dar intre timp a luat decizia sa amane, pentru a nu avea o povara financiara in plus.
Pe de alta parte, pentru un transportator clujean cu care am stat de vorba nici inainte de intrarea virusului in Europa 2020 nu se anunta un an prea favorabil, „dar am fi rezistat si am fi obtinut profit, desi mai mic decat in trecut. Mai ales ca avem un contract bun si pentru transport de mobila. Doar ca nu ne mai puteam permite sa cumparam camioane. Acum insa nu stim ce va mai fi.“