Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

La Paris s-au desfășurat, în perioada 2-3 martie, lucrările dedicate proiectului UE „SODIAL MP“, al cărui coordonator principal este Federația Europeană a Lucrătorilor din Transporturi (ETF). În cadrul acestui eveniment a avut loc și un seminar cu tema „Analiza Pachetului Mobilitate și a implementării și consecințelor acestuia“, la care au participat reprezentanți ai unor sindicate și asociații profesionale din cinci țări: Spania, Franța, Germania, Polonia și Italia.

Printre acestea s-a numărat și asociația poloneză de transport și logistică TLP, de la care aflăm că în prima zi a seminarului participanții au avut ocazia să evalueze reglementările UE, iar concluzia a fost că Pachetul Mobilitate nu mulțumește pe nimeni: nici pe reprezentanții sindicatelor, nici pe angajatori. În opinia asociaților profesionale din țările occidentale, Pachetul Mobilitate nu contracarează eficient dumpingul social și concurența neloială din partea transporturilor poloneze și lituaniene. Iar în opinia TLP aceste reglementări nu rezolvă nici problemele reale ale șoferilor, ci doar pun bariere administrative nejustificate, agravând competitivitatea transportatorilor din așa-numitele țări periferice.

Această evaluare critică demonstrează că soluțiile incluse în Pachet au fost, de fapt, un compromis, pentru că părțile, având obiective și așteptări diferite, nu pot fi 100% mulțumite de rezultatul final.

Totuși, despre multe teme angajatorii și angajații din vest și din est au avut opinii similare. Astfel, atât NSZZ Solidarność, cât și TLP au declarat că Pachetul nu a îmbunătățit condițiile sociale ale șoferilor în timpul odihnei, din cauza infrastructurii de parcare insuficiente și precare, pentru care sunt responsabile autoritățile statelor membre UE, luate individual.

A doua zi a evenimentului a fost dedicată atelierelor din subgrupuri. Reprezentanții polonezi ai angajaților și angajatorilor au lucrat împreună cu reprezentanți ai organizațiilor germane. Și aici, spre surprinderea tuturor, s-a dovedit că există opinii similare cu privire la punerea în aplicare a dispozițiilor Pachetului Mobilitate și că situația din transportul german nu diferă semnificativ de cea din transportul polonez.

Cu această ocazie, TLP a căutat aliați pentru inițiativa care vizează reglementarea transportului de călători efectuat cu autobuze (vehicule cu 7-9 locuri) în legislația UE, subiect privit cu mare interes nu numai de reprezentanții transportatorilor, ci și de sindicate.

Președintele asociației franceze a transportatorilor mici și mijlocii OTRE este de părere că, dacă nu respectă toată lumea aceleași reguli, piața este distorsionată și prețurile scad constant. De aceea, așa cum arată publicația franceză Les Routier, asociația solicită eficientizarea controalelor privind noile norme introduse de Pachetul Mobilitate.

Una dintre acțiunile OTRE în această direcție a fost să se angajeze din 2021 în proiectul european „Sodial MP“ (dialog social), condus de ETF, și la care participă mai multe organizații patronale – printre care OTRE pentru Franța, cu AFT – și sindicate, precum CFDT, care au o singură prioritate: asigurarea aplicării corecte a Pachetului Mobilitate și emiterea de alerte în cazul în care nu se întâmplă asta.

Una dintre direcțiile de acțiune este organizarea a șase seminarii în diferite țări, până în mai 2024. Primul va avea loc în Franța pe 2 și 3 martie 2023, cu tema „Analiza modificărilor reglementărilor și punerea lor în aplicare în urma Pachetului Mobilitate“.