Viața profesională a șoferilor de camion și vanuri din Europa devine tot mai dificilă, arată un sondaj recent realizat de compania Geotab, specializată în soluții pentru vehicule conectate. Chestionarul, aplicat unui eșantion de 3.500 de șoferi din șapte țări europene, arată o tendință alarmantă: presiunea tot mai mare de la locul de muncă crește riscul de accidente și împinge mulți conducători auto să adopte comportamente riscante în trafic pentru a-și respecta termenele de livrare.
Potrivit datelor colectate, 95% dintre șoferii europeni sunt de părere că riscul de accidente rutiere a crescut în ultimii cinci ani, iar 61% consideră această creștere „puternică” sau „clar vizibilă”. În Germania, 94% dintre șoferii intervievați confirmă această percepție, iar 90% declară că stresul afectează comportamentul lor la volan. Pentru 62% dintre respondenți, stresul este identificat ca un factor direct de risc pentru siguranța rutieră.
Depășirea vitezei – o consecință directă a presiunii
Unul dintre cele mai concrete efecte ale acestei presiuni este tendința șoferilor de a depăși limitele de viteză. În medie, jumătate dintre participanții la sondaj recunosc că încalcă regulat limitele legale de viteză pentru a termina cursele la timp. Fenomenul este cel mai prezent în Irlanda (64%), Țările de Jos (62%) și Germania (59%).
La această realitate se adaugă și factorii externi de stres, cum ar fi traficul intens sau lucrările rutiere, considerate obstacole majore în activitatea zilnică de către 64% dintre șoferi. În Germania, procentul ajunge la 60%.
Telefoanele mobile și bicicliștii – riscuri suplimentare
Printre cele mai frecvente pericole observate în trafic, șoferii indică distragerea atenției cauzată de telefoanele mobile (42%), în special în Italia și Spania. Alte riscuri semnalate sunt comportamentul periculos al altor participanți la trafic (37%) și viteza excesivă a acestora (36%). În Germania, șoferii remarcă în mod particular comportamentul riscant al bicicliștilor, menționat de 36% dintre respondenți.
Stresul nevăzut: lipsa de sprijin și gânduri de renunțare
Poate cel mai îngrijorător aspect al sondajului este legat de sănătatea mintală și sprijinul (sau lipsa acestuia) oferit de angajatori. 55% dintre șoferi nu se simt confortabil să ceară ajutor pentru stres sau alte probleme psihologice, cu vârfuri semnalate în Irlanda (66%) și Germania (60%).
Mai mult, 37% dintre șoferi spun că angajatorii lor oferă puțin sau deloc sprijin, cu cele mai mari nemulțumiri înregistrate în Spania (50%) și Italia (44%). În Germania, un sfert dintre șoferi afirmă că primesc sprijin insuficient.
Această lipsă de sprijin se reflectă într-un risc crescut de abandon al profesiei: 47% dintre șoferii europeni s-au gândit să-și dea demisia în ultimul an. În Irlanda, procentul atinge 66%, iar în Germania – 54%.
Un semnal de alarmă pentru întreaga industrie
„Rezultatele sondajului nostru arată clar că presiunea la care sunt supuși șoferii profesioniști are un impact asupra siguranței rutiere în general. Economia europeană depinde de șoferi, însă prea mult stres îi îndepărtează de industrie și pune în pericol siguranța pe drumurile noastre”, avertizează Edward Kulperger, vicepreședinte senior al Geotab pentru regiunea EMEA.
Într-o perioadă în care sectorul transporturilor se confruntă deja cu un deficit acut de forță de muncă, apelul Geotab este clar: companiile de transport trebuie să investească mai mult în sprijinirea sănătății șoferilor și în îmbunătățirea condițiilor de muncă, dacă vor să păstreze șoferii în sistem și să asigure un transport rutier sigur și sustenabil.
22 din cele 27 de țări ale UE nu au pus încă în aplicare sau au pus în aplicare cu întârziere noile norme privind detașarea transnațională a șoferilor de camion. Comisia Europeană a trimis acestor guverne scrisori de încălcare a dreptului comunitar pe 14 martie. Potrivit Comisiei, statele care nu au reușit să pună în aplicare Directiva UE 2020/1057 în termenul prevăzut sunt Austria, Belgia, Bulgaria, Cipru, Croația, Republica Cehă, Estonia, Germania, Grecia, Ungaria, Irlanda, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburgi, Maltei, Țările de Jos, Polonia, Portugalia, Slovenia, Spania și Suedia.
Noile norme trebuiau să fie puse în aplicare în întreaga UE până pe 2 februarie 2022. În special, Germania, Belgia, Țările de Jos, Spania, Italia, Suedia și Austria nu s-au conformat Directivei UE 2020/1057, în timp ce Bulgaria, Ungaria, Croația, Polonia, Lituania, Letonia, Estonia și Republica Cehă au întârziat să o facă. Interesant este faptul că multe dintre țările care nu au aplicat noile reguli sunt chiar cele care le-au promovat, susținând că detașarea neregulamentară provoacă concurență neloială pe teritoriul lor, ceea ce sugerează faptul că multe state vest-europene au vrut o legislație restrictivă, dar doar pentru țările estice, care vor fi, cel mai probabil, și singurele controlate.
România și Slovacia, care s-au opus Pachetului, considerate și principalele surse de șoferi detașați, sunt, surprinzător, printre puținele care au implementat deja Pachetul Mobilitate, ca să nu spunem că România l-a aplicat chiar un pic mai restrictiv decât o cere directiva europeană, cerând administratorilor firmelor de transport să își asume, prin declarație pe proprie răspundere, respectarea tuturor reglementărilor în domeniu, inclusiv întoarcerea camioanelor în țară. Printre țările care au mai aplicat Pachetul sunt Danemarca, Finlanda și Franța.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit