Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Organizațiile de transport rutier și-au exprimat îngrijorarea cu privire la deficitul tot mai mare de șoferi profesioniști în Spania pentru a ocupa locurile de muncă oferite de companiile de transport spaniole, cu riscul ca acest lucru să afecteze în cele din urmă dezvoltarea normală a lanțurilor de aprovizionare cu bunuri și produse.

Conform diferitelor studii privind situația ocupării forței de muncă în Spania, procentul companiilor de transport care întâmpină dificultăți în ocuparea posturilor vacante este estimat la peste 20%, estimându-se că peste 15.000 de locuri de muncă vacante vor rămâne neocupate din cauza lipsei de candidați disponibili.

Această problemă nu este întâlnită doar în Spania, ci și în alte țări europene și în restul lumii. Penuria de șoferi este deosebit de relevantă, din cauza mai multor factori, cum ar fi costul financiar ridicat necesarii obținerii permisului și atestatului profesional, condițiile dificile al desfășurării activității propriu-zise, care fac această profesie neatractivă în multe cazuri pentru cetățenii spanioli, în ciuda procentului ridicat de șomaj din Spania.

Pentru a clarifica și a facilita încorporarea șoferilor străini pe piața spaniolă a muncii, ministerele Securității Sociale, Transporturilor și Internelor au convenit să colaboreze pentru a încuraja companiile de transport să angajeze șoferi străini din afara UE în diferite moduri: fie prin aducerea acestora din țările de origine, fie prin regularizarea imigranților care locuiesc deja în Spania, prin acordarea, în toate cazurile, a unui permis de ședere pentru obținerea certificatului de competență profesională, inițială sau continuă, în funcție de anul în care au obținut permisul de conducere în țara de origine, precum și prin preschimbarea ulterioară a permisului în Spania, odată ce au trecut șase luni de la obținerea reședinței în Spania.

Birocrația, „un obstacol” în recrutarea șoferilor străini

Asociațiile de transport consideră că este în continuare necesară reducerea numeroaselor obstacole birocratice și a termenelor excesiv de lungi pentru a obține aprobarea unui șofer profesionist străin în Spania. În ceea ce privește schimbul de permise de conducere, există puține țări cu care Spania are un acord de recunoaștere și validare, iar dacă există unul, în multe cazuri schimbul se face doar pentru permisul B, dar nu și pentru permisul profesional C sau D.

Din acest moment, mișcarea lentă a mecanismelor administrației, în special a Poliției Rutiere, face ca un candidat care dorește să se prezinte la examenul pentru obținerea permisului de conducere să aștepte cel puțin opt luni pentru a putea susține examenul, la care se adaugă timpul necesar pentru obținerea certificatului de aptitudini profesionale, astfel încât timpul necesar pentru calificarea unui șofer profesionist străin în Spania poate depăși un an, timp în care, nefiind în măsură să conducă, acesta este dezobișnuit în ceea ce privește abilitățile de conducere a vehiculelor de transport.

“Accidentele rutiere grave din ultima perioadă reflectă o lipsa îngrijorătoare a siguranței rutiere pe drumurile din România, cauzată de un cumul de factori pe care UNTRR – Uniunea Națională a Transporturilor Rutiere din România îi semnalează de mult timp autorităților române”, se menţionează în comunicatul de presa trimis de UNTRR.

«Nu avem autostrăzi, nu avem drumuri rapide  care să susțină activitățile economice, turismul și operarea în siguranță a transporturilor rutiere cu camioane și autocare. Deși vorbim de borna de 1000 km de autostrada, trebuie să subliniem calitatea slabă și semnalizarea extrem de deficitară de pe rețeaua rutiera, lipsa marcajelor rutiere care solicită conducătorii auto si contribuie determinant la creșterea accentuata a oboselii tuturor șoferilor si implicit a riscurilor de pe șosea cu consecințele deosebit de grave pe care le constatam din păcate zilnic.»

Potrivit UNTRR, industria transporturilor rutiere se confruntă cu un deficit semnificativ de spații de parcare sigure și securizate pentru camioane, ceea ce afectează condițiile de muncă și odihnă ale șoferilor profesioniști.  Spațiile de parcare sigure și securizate sunt esențiale pentru respectarea prevederilor legislației naționale și europene privind siguranța rutieră și timpii de conducere și de odihnă ai șoferilor profesioniști, fiind necesare pentru a asigura șoferilor odihnă de calitate.

În plus, stresul și condițiile dificile de muncă ale șoferilor profesioniști, cauzate de timpii mari de așteptare la frontierele României, atât cele non-UE cât și cele Schengen (cel puțin o zi lucrătoare la o cursă externă, dar s-a ajuns și la un maxim istoric de 5 zile de așteptare), fac meseria de şofer profesionist din ce în ce mai puţin atractivă, în ciuda veniturilor mai amri decât media populaţiei cu un nivel mediul de pregătire.

Să fii şofer în România este cu atât mai greu de suportat cu cât spaţiile de parcare, puţine, existente pe teritoriul naţional, nu sunt dotate cu grupuri sanitare adecvate şi nici cu restaurante adecvate similare celor din alte ţări.
Iar depășirea timpilor de conducere strict reglementați în UE, din cauza timpilor de așteptare în coadă la trecerea frontierei poate duce la sancționarea șoferilor profesioniști români de către autoritățile de control.
În aceste condiţii, nu e de mirare că există o penurie de şoferi profesionişti în întreaga Europă, creându-se o presiune foarte mare pe șoferii existenți, atât pentru operarea transporturilor rutiere de mărfuri, cât și a celor de persoane.

“UNTRR solicită autorităților să dea șansa României să rămână în competiția europeană: astăzi, în timp ce în Polonia sunt angajați 106.000 șoferi extracomunitari și în Lituania 67.000 șoferi extracomunitari, în România avem numai 350 șoferi extracomunitari!  De 5 ani România se află pe locul 3 în UE la operațiunile internaționale de transport rutier (transporturi rutiere internaționale de tip crosstrade operate de un transportator din România între alte 2 State Membre UE  + transporturi rutiere de tip cabotaj operate de un transportator din România între 2 locații de încărcare/descărcare pe teritoriul altui Stat Membru) după Polonia și Lituania, dar într-o continuă scădere și foarte probabil va pierde curând această poziție în lipsa unor măsuri imediate și clare ale autorităților din România. Autoritățile din România, astăzi, frânează dezvoltarea transporturilor rutiere prin lipsa de implicare, indiferență și poziționare anacronica pe subiectele actuale.“

Lipsa de responsabilizare a expeditorilor care pun presiune pe transportatori

UNTRR arată că, din păcate, în România nu au fost implementate prevederile legislației europene privind co-responsabilizarea expeditorilor, în cazul în care aceștia au cunoștință sau ar fi trebuit să aibă cunoștință de faptul că serviciile de transport comandate implică încălcări ale legislației.  Lipsa de responsabilizare a expeditorilor conduce la  situații dificile pentru transportatorii rutieri, precum încălcări prin supraîncărcarea vehiculelor sau impunerea unui timp foarte scurt de efectuare a cursei care pune în pericol siguranța circulației prin obligarea șoferului de a încălca viteza legală  și timpul de conducere și odihnă.

De asemenea, UNTRR consider că în prezent calitatea formării profesionale din România este  foarte slabă. Pregătirea profesională este precară atât pentru obținerea permisului de conducere, cât și pentru calificarea profesională – cum de altfel este situația și în celelalte domenii. « În aceste condiții, firmele  de transport fac training pe cont propriu cu șoferii pentru că nu își permit să îi trimită în cursă doar în baza cursurilor obligatorii.»

Toate aceste probleme  – infrastructura rutieră, lipsa parcărilor pentru camioane și timpii mari de așteptare la frontiere, criza șoferilor și pregătirea profesională precară generează situațiile grave pe care le constatăm pe șosele, afectând siguranța tuturor participanților la trafic, inclusiv  a șoferilor.

«Deși aparent șoferii sunt vinovați, aceștia sunt de fapt primele victime ale cumulului de factori alarmanți ai acestui sistem disfuncțional. Creșterea numărului de accidente, a gravitații acestora prin  numărul de victime si pagubele materiale înregistrate reflecta pe deplin din păcate lipsa de acțiune a autorităților române. Masurile dispuse pompieristic sunt ineficiente si nesusținute constant pentru a îndrepta situația grava în care s-a ajuns.“

Astfel, UNTRR solicită autorităților române acțiuni concrete, coordonate, cu caracter permanent și nu ocazional, precum și alocarea de resurse în mod corespunzător tuturor autorităților care au un rol în aplicarea legislației: