Directoratul General de Transport Terestru din cadrul Ministerului de Transport, Mobilitate și Agendă Urbană din Spania a publicat pe 20 iulie 2021 o rezoluție conform căreia ajutorul de stat pentru șoferii-patroni în vârstă sau aflați în situație de dizabilitate din cauza renunțării la activitate va fi în 2021 de 9,5 milioane de euro. Acest buget este la fel de mic ca în 2020 și este suficient doar pentru 40% dintre cei aflați în dificultate, adică 312 persoane (deoarece se acordă 30.000 de euro fiecărui beneficiar), care au împlinit vârsta de 65 de ani sau care au declarat o dizabilitate. În 2020 a fost vorba de 309 persoane, iar în și 2019, de 303.
Ca și în anii trecuți, numărul transportatorilor care au rămas în afara acestei liste de beneficiari este foarte mare (487), și totuși mai mic decât în 2020, când au fost 564, ceea ce scoate în evidență dificultățile enorme prin care trec șoferii-patroni în timpul pandemiei și dispariția prematură de pe piață a multor profesioniști.
De aceea asociația profesională FENADISMER îi atrage atenția Guvernului că, date fiind problemele cu care se confruntă mulți operatori în ultimul an, mai ales cei în vârstă, bugetul ar trebui crescut, pentru a le asigura celor în vârstă o pensionare decentă. Acest ajutor este vital pentru un domeniu de activitate în care riscurile pentru sănătate sunt mari în general, ca să nu mai vorbim de situația de criză generată de pandemia Covid-19.
Aceasta este una dintre clarificările pe care Comisia Europeană le-a adus de curând referitor la prevederile din Pachetul Mobilitate privind timpul de condus și odihnă, care au intrat în vigoare în august 2020.
Interdicția de a lua pauza săptămânală normală în cabină era deja în vigoare și anterior acestei date, așa cum stabilise Curtea de Justiție a Uniunii Europene. Dar acum CE precizează ea li se aplică tuturor șoferilor, indiferent dacă sunt salariați sau șoferi-patroni. Acest aspect este justificat de obiectivul de a preveni oboseala lor și de a elimina riscurile pentru siguranța traficului.
Cu alte cuvinte, dacă în unele legislații naționale, cum ar fi MiLoG, existau derogări pentru șoferii-patroni, pe care aceștia chiar se bazau pentru a face mai suportabil șocul Pachetului Mobilitate, Comisia arată clar că în noile reglementări de la nivel european ele nu există.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit