Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Mediul de afaceri din Romania poate lua mai multe masuri pentru a atenua efectele negative provocate de criza economica. Protejarea vanzarilor, restructurarile facute pe baza unor analize sau reducerea efectului de contagiune sunt doar cateva dintre masurile propuse de analistul economic Iancu Guda, presedintele Asociatiei Analistilor Financiari-Bancari din Romania.

Companiile au nevoie sa previna nevoia de lichiditate, nu sa o constientizeze atunci cand este prea tarziu, a afirmat Iancu Guda in cadrul videoconferintei „The Plan B through and beyond the Pandemic”, organizata de revista Progresiv. Iar pentru acest lucru, fiecare antreprenor/companie trebuie sa aiba pregatit scenariul atunci cand va avea probleme de cash flow, unul dintre acestea implicand restructurarea, insa una efectuata cu precizie chirurgicala, nu la modul haotic. „Iar acest tip de restructurare nu se poate face in lipsa unor analize de profitabilitate pe centre de cost. Practic veniturile in functie de produs, de segment, de clienti, de puncte de lucru, de orice centru de cost pe care antreprenorii doresc sa-l construiasca, aceste vanzari trebuie evidentiate separat pe fiecare cost si implicit si cheltuielile aferente. Daca nu se intervine in acest fel, vor fi restructurari simpliste, generaliste, care nu vor fi eficiente”. Protejarea vanzarilor este o alta masura, a mai spus Iancu Guda, care crede ca diversificarea vanzarilor poate ajuta la o evolutie mai putin fluctuanta a cifrei de afaceri, cu conditia sa fie indeplinite doua conditii tehnice esentiale: corelatii negative si elasticitati diferite. Corelatii negative, adica un portofoliu diversificat, astfel cand scad vanzarile pentru produsul A, sa creasca cele pentru produsul B. Degeaba ai foarte multe produse, daca intre ele nu exista corelatii negative. „Un exemplu este industria auto, puternic afectata. E foarte greu sa vii cu o solutie daca vinzi numai masini noi. Dar te diversifici cu servicii, spre exemplu daca vanzarile de masini noi scad, atunci cresc proportional serviciile de mentenanta. Flota se invecheste si proprietarii se indreapta catre service-uri.” Cea de-a doua conditie, se refera la impartirea produselor in functie de elasticitati, supra sau subunitare. Dupa cum a mai explicat presedintele Asociatiei Analistilor Financiar-Bancari, vanzarea unor produse de baza, cum sunt painea si cartoful, nu va fluctua foarte mult indiferent de cum se vor situa veniturile populatiei. „Dar produsele de lux, care din punct de vedere economic sunt produse cu elasticitate supraunitara, acestea vor fluctua mai puternic. Adica la scaderea veniturilor populatiei cu un punct procentual, vanzarile la acele produse scad mai mult decat un punct procentual. Adica scad mai elastic, se amplifica socul”
 
Printre alte masuri mentionate se numara si reducerea efectului de contagiune. Studiile arata ca un pacient infectat care nu respecta masurile de carantina poate infecta, in medie, alte 2,5 persoane, dar o companie care nu isi plateste furnizorii infecteaza, in medie, 4 alte companii, a marturisit Iancu Guda. In conditiile unei viteze de propagare a virusului in mediul de afaceri mult mai accelerata, apare nevoia de distantare de riscul de contagiune, cu alte cuvinte diverse metode prin care compania se asigura ca isi incaseaza facturile de la clienti si plateste mai departe a furnizorii. „Monitorizarea zilnica a clientilor este esentiala. Iar acolo unde ai expunere mare, aparitia evenimentelor negative trebuie monitorizata zilnic pentru te putea organiza foarte bine, macar cu obiective saptamanale”, a completat specialistul. 

Mediul de afaceri din Romania poate lua mai multe masuri pentru a atenua efectele negative provocate de criza economica. Protejarea vanzarilor, restructurarile facute pe baza unor analize sau reducerea efectului de contagiune sunt doar cateva dintre masurile propuse de analistul economic Iancu Guda, presedintele Asociatiei Analistilor Financiari-Bancari din Romania.

Companiile au nevoie sa previna nevoia de lichiditate, nu sa o constientizeze atunci cand este prea tarziu, a afirmat Iancu Guda in cadrul videoconferintei „The Plan B through and beyond the Pandemic”, organizata de revista Progresiv. Iar pentru acest lucru, fiecare antreprenor/companie trebuie sa aiba pregatit scenariul atunci cand va avea probleme de cash flow, unul dintre acestea implicand restructurarea, insa una efectuata cu precizie chirurgicala, nu la modul haotic. „Iar acest tip de restructurare nu se poate face in lipsa unor analize de profitabilitate pe centre de cost. Practic veniturile in functie de produs, de segment, de clienti, de puncte de lucru, de orice centru de cost pe care antreprenorii doresc sa-l construiasca, aceste vanzari trebuie evidentiate separat pe fiecare cost si implicit si cheltuielile aferente. Daca nu se intervine in acest fel, vor fi restructurari simpliste, generaliste, care nu vor fi eficiente”. Protejarea vanzarilor este o alta masura, a mai spus Iancu Guda, care crede ca diversificarea vanzarilor poate ajuta la o evolutie mai putin fluctuanta a cifrei de afaceri, cu conditia sa fie indeplinite doua conditii tehnice esentiale: corelatii negative si elasticitati diferite. Corelatii negative, adica un portofoliu diversificat, astfel cand scad vanzarile pentru produsul A, sa creasca cele pentru produsul B. Degeaba ai foarte multe produse, daca intre ele nu exista corelatii negative. „Un exemplu este industria auto, puternic afectata. E foarte greu sa vii cu o solutie daca vinzi numai masini noi. Dar te diversifici cu servicii, spre exemplu daca vanzarile de masini noi scad, atunci cresc proportional serviciile de mentenanta. Flota se invecheste si proprietarii se indreapta catre service-uri.” Cea de-a doua conditie, se refera la impartirea produselor in functie de elasticitati, supra sau subunitare. Dupa cum a mai explicat presedintele Asociatiei Analistilor Financiar-Bancari, vanzarea unor produse de baza, cum sunt painea si cartoful, nu va fluctua foarte mult indiferent de cum se vor situa veniturile populatiei. „Dar produsele de lux, care din punct de vedere economic sunt produse cu elasticitate supraunitara, acestea vor fluctua mai puternic. Adica la scaderea veniturilor populatiei cu un punct procentual, vanzarile la acele produse scad mai mult decat un punct procentual. Adica scad mai elastic, se amplifica socul”
 
Printre alte masuri mentionate se numara si reducerea efectului de contagiune. Studiile arata ca un pacient infectat care nu respecta masurile de carantina poate infecta, in medie, alte 2,5 persoane, dar o companie care nu isi plateste furnizorii infecteaza, in medie, 4 alte companii, a marturisit Iancu Guda. In conditiile unei viteze de propagare a virusului in mediul de afaceri mult mai accelerata, apare nevoia de distantare de riscul de contagiune, cu alte cuvinte diverse metode prin care compania se asigura ca isi incaseaza facturile de la clienti si plateste mai departe a furnizorii. „Monitorizarea zilnica a clientilor este esentiala. Iar acolo unde ai expunere mare, aparitia evenimentelor negative trebuie monitorizata zilnic pentru te putea organiza foarte bine, macar cu obiective saptamanale”, a completat specialistul.