Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunţat că a prezentat Coaliţiei de guvernare propunerile pentru modificarea legislaţiei achiziţiilor publice şi a unor proceduri de eliberare a avizelor.
Modificările vizează fazele de licitaţie, de implementare şi de execuţie a contractelor, pentru a putea urgenta, cu precădere, proiectele de infrastructură.
În ceea ce priveşte organizarea licitaţiilor, scopul este de a elimina întârzierile artificiale în evaluarea ofertelor, prin stabilirea unui singur termen limită pentru răspunsul către ofertanţi, privind documentele justificative. De asemenea, se doreşte eliminarea ofertelor nejustificat de mici, care duc la blocarea proiectelor, din cauză că Antreprenorii nu mai au bani suficienţi pentru a finaliza contractele.
În acest sens, se doreşte stabilirea unui prag de 80% pentru oferte, sub care ofertele vor fi considerate neobişnuit de scăzute şi vor fi supuse unei noi analize. Dacă se constată că preţurile consemnate sunt sub valoarea de piaţă, ofertele vor fi respinse.
Un alt obiectiv propus este eliminarea blocării contractelor în faza de implementare din cauza creşterii preţurilor, prin introducerea obligaţiei ajustării preţurilor pentru contractele cu o durată mai mare de 6 luni în funcţie de evoluţia preţurilor din piaţă, în baza unei formule de ajustare.
Nu în ultimul râns, se doreşte eliminarea contestaţiilor nejustificate, prin reţinerea cauţiunilor firmelor care pierd contestaţiile de către Autoritatea contractantă.
Pe faza de implementare a proiectelor, scopul este de a elimina şantajul antreprenorilor, care după semnarea contractelor nu se mobilizează şi nu respectă termenele contractuale, prin introducerea opţiunii de inlocuire a contractantului neserios cu unul nou, fără a mai fi relicitat întregul contract. Se mai propune emiterea unor certificate intermediare privind stadiul de execuţie, din 90 în 90 de zile, pentru a se elimina întârzierile pe termen lung şi indisciplina. Astfel, Antreprenorul notificat negativ cu aceste certificate nu va mai putea participa la licitaţii în perioada în care are deja în derulare un contract pe care întârzie. De asemenea, va fi eliminată posibilitatea depunerii notificărilor chiar la începutul contractelor.
Pe faza de execuţie se doreşte eliminarea timpilor pierduţi, provocaţi de birocraţia excesivă în domeniul exproprierii terenurilor deţinute de autorităţile publice locale. Acestea ar trebui să fie transferate de drept în proprietarea Autorităţii Contractante. De asemenea, Antreprenorul nu va mai avea posibilitatea să pretindă cheltuieli suplimentare pe motiv că şi-a mobilizat resursele. Nu în ultimul rând, se doreşte impunerea unui termen de 15 zile calendaristice de la depunerea solicitării pentru analizarea documentaţiei necesare eliberării certificatelor de urbanism, avizelor de la Apele Române, ISU, de la consiliile locale şi de la proprietarii de utilităţi.
Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu, a discutat, marţi, cu ambasadorul Republicii Federale Germania, Peer Gebauer, despre colaborarea bilaterală pentru stimularea dezvoltării infrastructurii rutiere, feroviare şi aeroportuare din România.
„Am discutat cu Excelenţa Sa Peer Gebauer, Ambasadorul Republicii Federale Germania, despre colaborarea bilaterală în contextul interesului comun pentru stimularea dezvoltării infrastructurii rutiere, feroviare şi aeroportuare din România. Firmele germane sunt de mult timp prezente pe piaţa românească de profil. Este un aspect important din perspectiva dezvoltării infrastructurii din România prin finanţare europeană (PNRR, POT, CEF 2.0) şi din bugetul naţional“, menţionează Grindeanu, într-o postare pe pagina sa de Facebook.
Şeful de la Transporturi reiterează faptul că, prin Planul Investiţional, România are în vedere dezvoltarea infrastructurii de transport până în 2030.
„Vrem să recuperăm, în următorii 10 ani, deficitul de infrastructură rutieră şi feroviară. Prin PNRR urmează să ne axăm inclusiv pe două paliere de reformă: transport sustenabil, decarbonizare şi siguranţă rutieră; managementul calităţii în domeniu şi îmbunătăţirea capacităţii administrative“, a notat Grindeanu.
Pe 30 decembrie 2021, Executivul a adoptat Hotărârea de Guvern privind Programul Investiţional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2021 – 2030, act normativ care modifică şi completează Master Planul General de Transport al României, potrivit unui comunicat remis de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii.
Aprobarea acestui Program Investiţional reprezintă unul dintre jaloanele asumate de România în cadrul Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă şi care trebuiau îndeplinite până în 31 decembrie, fiind şi o condiţie favorizantă pentru aprobarea noului cadru financiar multianual 2021 – 2027.
Potrivit MTI, programul acoperă nevoile integrale de dezvoltare a infrastructurii de transport din România şi prevede necesitatea realizării a 6.624,1 kilometri de reţea rutieră (autostrăzi, drumuri expres, transregio, variante ocolitoare) din care 2.900,5 kilometri aferenţi reţelei primare şi 3.723,6 kilometri aferenţi reţelei secundare.
În ceea ce priveşte reţeaua feroviară, programul vizează realizarea a 3.274,8 kilometri de cale ferată aferenţi reţelei primare şi 1.228 kilometri aferenţi reţelei secundare.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit