Proprietarii de birouri de inchiriat alaturi de chiriasi vor trebui sa regandeasca spatiile ramase goale, ca urmare a muncii de acasa, pentru a fi ocupate de posturi de lucru mai mari dedicate fiecarui angajat in conditiile respectarii regulilor de distantare sociala.
In opinia lui Marius Scuta, Head of Office Agency and Tenant Representation, JLL Romania, este clar ca pentru multe dintre companii va exista o schimbare de strategie, care va implica ambele tipuri de solutii, atat telemunca, lucrul de acasa, cat si lucrul de la birou in anumite conditii. Abordarea sistemului de munca de la distanta va incuraja si mai mult firmele din diverse sectoare, asa cum este IT-ul, sa angajeze oameni din alte orase, fara a mai exista presiunea pe cost legata de inchirierea/detinerea unor birouri in tara sau mutarea angajatilor in orasele unde firmele detin astfel de sedii. Parte din aceste companii isi vor reduce suprafata ocupata prin subinchirierea celor in exces sau prin predarea unor parti proprietarilor, dar, bineinteles, la sfarsitul perioadei contractuale, daca termenii negociati nu permite acest lucru inainte de final. In cazul companiilor unde prezenta umana este necesara, cel mai probabil acestea vor regandi complet strategia de amenajare a spatiilor, crede Marius Scuta, si vor mari suprafetele inchiriate. „Cert este ca din cauza pandemiei, a caror efecte se vor resimti pentru inca cel putin 1 – 1,5 ani, destul de multe companii vor fi obligate sa-si ajusteze intr-o anumita masura spatiile actuale de birouri”.
Chiar si inainte de pandemie, multe dintre companii ofereau oportunitati legate de munca de la distanta, in contextul actual migrarea muncii de la birou catre acasa este cu atat mai necesara, insa intr-un context modificat, unii dintre angajatori cautand solutii de echilibru care presupun un mix intre zilele de la birou si cele de acasa. „Pe de alta parte, este de asteptat ca unele companii sa continue sa aplice telemunca pe o perioada mai indelungata, cel putin pentru angajatii care au copii, in contextul suspendarii activitatii unitatilor de invatamant pana in toamna”, afirma Sebastian Dragomir, Partner & Head of Office Advisory, Colliers International Romania. Astfel, masurile de distantare sociala isi vor pune amprenta pe modul in care companiile vor opera spatiile inchiriate in cladirile de birouri, iar nevoia de fragmentare a acestora este asteptata mai ales in cazul birourilor de tip open space. Ceea ce inseamna ca va fi necesara cresterea spatiului alocat pentru fiecare angajat de la 8 m2, cat este in prezent media in cladirile de birouri de clasa A, la peste 15 m2. In acest context, anumite companii vor trebui sa permita unui procent din numarul de angajati sa continue lucrul de acasa, astfel incat regulile privind distantarea sociala, dar si de rotatie sa poata sa fie respectate. „In concluzie, pe termen scurt si mediu, companiile vor avea nevoie de o suprafata mai mare de birouri daca vor ca toti angajatii sa fie prezenti la birou sau, alternativ, sa gaseasca solutii de rotatie a personalului. Ulterior, in functie de evolutia epidemiei de COVID-19 si impactul asupra mediului economic, companiile isi vor adapta suprafata de care vor avea nevoie, cel mai probabil in cursul anului 2021. Exista optiuni de optimizare a acestor suprafete, atat pentru reintoarcerea la birou, cat si pentru faza a doua”, mai spune reprezentantul Colliers.
Impactul real al pandemiei COVID-19 pe piata imobiliara se va resimti pe parcursul celui de-al doilea trimestru al anului, in timp ce pe termen mediu si lung accentul va fi pus pe masuri de siguranta si sanatate, precum si pe tehnologie, potrivit concluziilor rezultate in urma evenimentului online CBRE Romania Flash Call, organizat de compania de consultanta imobiliara CBRE.
„Impactul COVID-19 pe piata imobiliara este in crestere si se va resimti pe deplin in timpul celui de-al doilea trimestru. Incet, dar sigur, procedurile de izolare aflate in vigoare par sa aiba efect in Europa, cu unele indicii de redeschidere partiala a economiilor nationale”, a declarat Jos Tromp, Head of Research, Continental Europe, CBRE. In general, locurile de munca din spatiile de birouri vor fi mai putin afectate decat altele, cum ar fi cele din sectorul de retail sau din turism, dar ratele de neocupare a birourilor vor creste probabil in continuare. Pe pietele europene de investitii, activitatea a scazut incepand cu sfarsitul lunii martie, un numar tot mai mare de tranzactii fiind afectate, potrivit CBRE. Pentru a evita un impact mai puternic, toate segmentele din industrie ar trebui sa colaboreze „aratand flexibilitate si construind parteneriate pe termen lung”, a adaugat Jos Tromp. Noile lansari de proiecte de investitii raman rare, insa cu toate acestea, CBRE a lansat recent vanzarea unei zone industriale dezafectate in Bucuresti, iar interesul investitorilor a fost peste asteptari. Provocarile aparute odata cu limitarile privind deplasarea vor fi abordate in limita posibilitatilor prin organizarea de tururi virtuale. „Ne asteptam ca volumul total de investitii din acest an sa fie cu aproximativ 50% mai mic decat cele anticipat initial si doar in 2021 sa vedem o revenire a pragului de peste 1 miliard de euro, avand in vedere ca apetitul astfel de investitii imobiliare nu va fi afectat de aceasta criza”, a declarat Gijs Klomp, Head of Investment Properties, CBRE Romania.
Cele mai afectate sectoare
Sectoarele de alimente si bauturi si cel de divertisment au fost cele mai afectate si ar putea lua o turnura diferita dupa criza, cu disponibilizari ale locurilor de munca care sunt asteptate sa creasca semnificativ pana la sfarsitul anului.
„In general, ratele de colectare au scazut dramatic, media din aprilie in centrele comerciale a fost cuprinsa intre 10 si 20% pana acum si se preconizeaza o colectare si mai redusa in luna mai. Prin urmare, pe langa masurile pe termen scurt de reducere a cheltuielilor, proprietarii au inceput deja discutii cu bancile pentru amanarea platilor si sunt in negocieri cu retailerii”, a afirmat Luiza Moraru, Head of Property Management, CEE, CBRE.
Constructiile de birouri ale dezvoltatorilor precum One United, Skanska, Forte Partners sau Tiriac evolueaza conform planificarii. In ceea ce priveste activitatea de leasing, CBRE estimeaza ca volumul tranzactiilor de inchiriere in 2020 ar putea reprezenta 50 – 60% din volumul anului trecut, cu renegocieri si cu o rata de acceptare neta de 50/50. In privinta contractelor de inchiriere care expira anul acesta si anul viitor, volumul spatiilor pentru care chiriasii si proprietarii urmeaza sa ia o decizie ajunge la aproximativ 300.000 m2. Potrivit CBRE, aproximativ jumatate din aceasta suprafata se va indrepta catre o solutie de reinnoire si renegociere, iar cealalta jumatate s-ar putea orienta catre proiecte de birouri existente sau aflate in curs de desfasurare. Deoarece in Romania scolile nu se vor redeschide pana in septembrie, vom continua sa vedem o activitate de lucru flexibila si la distanta si in urmatoarele luni. „Tendinte precum reducerea densitatii populatiei din birouri, ore flexibile, program de lucru prelungit, reamenajarea spatiului de birouri si masuri de sanatate si siguranta sunt acum pe agenda tuturor”, a subliniat Razvan Iorgu, Managing Director, CBRE Romania.
In sectorul de property management al spatiilor de birouri, CBRE lucreaza la redefinirea zonelor comune si la deservirea acestora prin crearea de coridoare de circulatie libere, masuri specifice de sanatate si siguranta, cum ar fi filtre UV, huse pentru manerele usilor, protectii pentru butoanele din lifturi, operatiuni HVAC (climatizare), ventilatie naturala.
„Ne asteptam ca orele de functionare a cladirilor de birouri sa se prelungeasca. Multi chiriasi vor alege sa lucreze la randul lor in schimburi sau sa aiba program flexibil. In consecinta, costurile operationale ale cladirilor vor creste intr-un moment in care rentabilitatea este esentiala”, a mentionat Luiza Moraru.
Toate constructiile din sectorul industrial se desfasoara in mod normal si in timp ce dezvoltarea speculativa poate inregistra intarzieri, preinchirirea decurge ca de obicei. Potrivit CBRE Research, exista aproximativ 600.000 mp de spatii industriale aflate in constructie, dintre care 70% sunt pre-inchiriate. In urma declansarii Covid-19, companiile de vanzari si productie au fost cele mai afectate, dar companiile care furnizeaza servicii – cum ar fi cele care se ocupa de depozitare, stocare si transport (companiile midstream) au fost privilegiate. „Imaginati-va ca depozitele sunt ca un serviciu de streaming online precum Netflix: productia este relativ limitata, cinematografele sunt inchise, dar cu totii urmarim filme online. Comertul electronic, prin logistica, a umplut golul generat de stoparea vanzarii traditionale cu amanuntul, oferind astfel fundamentele solide pentru evolutia pe termen lung a sectorului de retail. In principiu, perspectivele pentru acest sector sunt pozitive, insa trebuie facute distinctii intre viitorul fiecarui segment al acestei industrii, deoarece acesta nu va fi identic pentru toata lumea”, a concluzionat Razvan Iorgu.