Furnizorul european de spații logistice și proprietăți semi-industriale de înaltă calitate, VGP a început lucrările de construcție a extinderii clădirii B din VGP Park Brașov. În prima fază se vor adăuga 13.813 m² la spațiul existent de 20.920 m², pentru a răspunde cererii crescânde de spații logistice moderne în zonă.
Din cei 13.813 m² adiționali ai extinderii, 20,6% sunt deja închiriați, primul chiriaș urmând să ocupe spațiul până la finalul anului. Restul de 10.756 m² sunt disponibili pentru închiriere, oferind oportunități pentru extinderea afacerilor în zona Brașovului. Noua clădire va îndeplini standarde de înaltă calitate și va fi eficientă din punct de vedere energetic, vizând certificarea BREEAM Excellent.
VGP Park Brașov, cu o suprafață totală de aproximativ 320.000 m², oferă 140.000 m² de spațiu disponibil pentru închiriere. Trei clădiri deja livrate acoperă 55.000 m². Parcul beneficiază de o locație strategică cu acces facil la rutele de transport, ceea ce îl face un punct nodal ideal pentru companiile din diverse sectoare, precum logistică, producție și distribuție. Având facilități de ultimă generație, standarde de sustenabilitate ridicate și eficiență energetică, VGP Park Brașov dovedește cea mai rapidă creștere a portofoliului VGP din România, atrăgând noi furnizori, datorită forței de muncă disponibile și prezenței companiilor de producție și distribuție în dezvoltare rapidă.
CTP Group, cel mai mare proprietar, dezvoltator și administrator de proprietăți imobiliare logistice și industriale listate la bursa din Europa, plănuiește ca până în 2030 să își dubleze dimensiunea rețelei sale paneuropene de parcuri logistice până la 20 de milioane mp GLA (suprafață închiriabilă).
Obiectivul de creștere al dezvoltatorului vine pe fondul unor previziuni identificate de către companie în cadrul unui studiu intern realizat recent privind cererea puternică și continuă de spații industriale și logistice în Europa Centrală și de Est.
În prezent, CTP deține un portofoliu de 10,5 milioane mp, plus o rezervă adunată de 20 de milioane mp de terenuri pe piețele sale principale din Europa Centrală și de Est. În Germania, Austria și Olanda își propune să dezvolte încă 10 milioane mp de spații logistice. Astfel, grupul va genera venituri anuale din chirii de 1 miliard de euro pe un portofoliu de 20 de milioane mp. CTP deține în România o suprafață totală de aproape 2,5 milioane mp de depozite de clasa A în Arad, Brașov, București, Cluj-Napoca, Craiova, Deva, Oradea, Pitești, Sibiu și Timișoara.
„CTP crede de mult timp în potențialul CEE și nu există nicio îndoială că o combinație de baze economice puternice, mega tendințe globale emergente – cum ar fi creșterea nearshoring-ului – și dinamica pieței imobiliare înseamnă că regiunea CEE va continua să aibă performanțe superioare piețelor mai dezvoltate din Europa, determinând o cerere suplimentară de spații logistice și industriale. CTP este perfect poziționat pentru a răspunde acestei cereri, având o importantă rezervă de terenuri de dezvoltare în întreaga regiune, care ne va permite să ne dublăm GLA până la sfârșitul deceniului, dezvoltând și operând spații industriale și logistice extrem de sustenabile și orientate spre client, pe care le cer ocupanții moderni.”,
a precizat Remon Vos, CEO al CTP.
În noile locații, CTP a înregistrat o cerere puternică pentru proiectele sale de dezvoltare, însă și extinderi în actualele parcuri industrial CTParks, atât de la chiriașii existenți, dar și de la clienți noi pe piețele din Europa Centrală și de Est, care acoperă Cehia, Slovacia, România, Ungaria, Polonia, Serbia și Bulgaria, sau din piețele din vestul UE, Germania, Austria și Olanda.
Cererea a fost determinată de o combinație de factori, tot așa cum creșterea fenomenelor nearshoring și friendshoring, îmbunătățirea infrastructurii, o economie diversă și în expansiune, creșterea accelerată a comerțului online de la o bază scăzută, precum și forța de muncă calificată și o piață a muncii cu bază solidă.
Noul raport de research al CTP, „CEE: O regiune inteligentă pentru afaceri”, a identificat cinci factori-cheie de creștere, care vor susține performanța continuă a cererii de spații industriale și logistice în CEE până la sfârșitul deceniului.
„Creșterea continuă a cererii de spații industriale și logistice în Europa Centrală și de Est este susținută de o combinație unică de factori, cu o creștere economică puternică care alimentează creșterea consumului și o creștere continuă a e-commerce, care a rămas în mod istoric în urma Europei de Vest, dar care acum recuperează masiv. Între timp, infrastructura și conectivitatea mult îmbunătățite, împreună cu o forță de muncă calificată și competitivă, înseamnă că regiunea este perfect plasată pentru a profita de cererea în creștere. Anticipăm că aceste elemente fundamentale vor determina o creștere continuă a cererii de spații industriale și logistice până la sfârșitul deceniului.”,
menționează Bert Hesselink, Group Client Relationship Director la CTP.
Piețele din Europa Centrală și de Est oferă forță de muncă calificată la prețuri competitive, care, în cazul sectoarelor de transport, depozitare și producție, reprezintă în medie mai puțin de o treime din cele din Europa de Vest. Numărul mediu de ore de lucru săptămânal atât în sectorul transporturilor și depozitării, cât și în cel al industriei prelucrătoare din CEE este peste media UE-27. Între timp, un “exod invers al creierelor” sporește fondul de forță de muncă calificată, pe măsură ce tinerii profesioniști se întorc din Europa de Vest, atrași parțial și de ratele mai mici ale impozitelor pe venit. În 2022, indicele de cunoaștere a limbii engleze în toate țările CEE (cu excepția Serbiei) este mai mare decât în Franța, Italia și Spania.
Îmbunătățirile semnificative aduse infrastructurii începând cu anii 2000 au asigurat un flux eficient de mărfuri în interiorul regiunii și către și dinspre Europa de Vest, în special în ceea ce privește infrastructura rutieră. Investițiile în infrastructură în toate țările CEE, cu excepția Poloniei, au depășit media UE în perioada 2015-2020, ca pondere în PIB. Investițiile în curs de desfășurare îmbunătățesc conectivitatea aeriană, în timp ce principalele porturi de containere din CEE se confruntă cu o cerere în creștere ca alternative la cele din “gama Hamburg-Le Havre”, în special pentru rutele din Orientul Mijlociu și China. Această conectivitate îmbunătățită sprijină dezvoltarea fenomenelor de nearshoring și friendshoring, pe fondul incertitudinii geopolitice globale și al turbulențelor economice actuale.
Regiunea Europei Centrale și de Est a dat dovadă de o rezistență economică puternică, creșterea PIB-ului real fiind mai mare decât cea a piețelor din Europa de Vest și a întregii Europe. Se preconizează că în perioada 2023-2026 creșterea PIB-ului CEE va fi de două ori mai rapidă decât media zonei euro. O bază manufacturieră puternică, împreună cu sectoarele în creștere din zona Inovației, precum și piața forței de muncă calificate din CEE și proximitatea față de Europa de Vest înseamnă că regiunea devine rapid un hotspot de “nearshoring”, ceea ce determină o cerere suplimentară de spații industriale și logistice.
Alimentat de expansiunea economică, consumul intern în regiune a crescut cu aproape 50% din 2010, mai mult decât dublu față de media UE-27, iar creșterea puterii de cumpărare a impulsionat creșterea e-commerce, care a rămas în urma Europei de Vest, dar care acum recuperează masiv. Se estimează că vânzările online totale din CEE se vor extinde cu aproximativ 25 de miliarde de euro până în 2026, ceea ce echivalează cu o creștere a spațiului de depozitare pentru comerțul electronic de 2,8 milioane mp GLA în aceeași perioadă, aproape echivalentul stocului total al pieței din Budapesta sau București în prezent.
Ratele de absorbție netă (variația stocului ocupat) în regiune au depășit performanțele țărilor din Europa de Vest și de Sud și se așteaptă ca acest lucru să continue în următorii cinci ani. Rata de neocupare a pieței este sub media pe trei ani în toate țările CEE (cu excepția Ungariei) și se așteaptă să rămână aproape de minimele istorice, contribuind la creșterea chiriilor. În timp ce calitatea generală a stocului din regiune este ridicată, având în vedere că piața a apărut abia în anii 2000, oferta de spații de clasa A este limitată, ceea ce creează o cerere structurală și un motor puternic pentru dezvoltarea în continuare a spațiilor logistice.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit