Conform Upply Freight Index, ca urmare a scăderii prețului motorinei, dar mai ales a volumelor, prețurile de transport rutier din Franța au început să scadă din nou în decembrie 2022, fiind în medie cu 2,4% mai mici decât în noiembrie și reluând traiectoria descendentă pe care Upply o observase la finalul verii și care în noiembrie se oprise. De fapt, arată analiza, în noiembrie tarifele au crescut doar pentru că s-a scumpit motorina, iar în Franța există un mecanism legal de transferare a acestor creșteri în prețurile de transport, lucru care de obicei se face cu un decalaj de o lună. La fel s-a întâmplat și în decembrie, după ce motorina s-a ieftinit în noiembrie în Franța cu 12,56% față de luna anterioară.
Dar tarifele nu au scăzut doar din această cauză. Upply semnalează că scăderea observată în decembrie este atipică, deoarece prețurile de transport tind să se apropie de sau să atingă nivelul maxim anual în timpul sezonului de vârf de dinainte de Crăciun, ceea ce acum nu s-a mai întâmplat.
Deocamdată, se arată în analiză, economia franceză a fost deosebit de protejată, câtă vreme cheltuielile publice, prin diverse mecanisme de ajutor, au sprijinit investițiile și creșterea economică. Dar se preconizează că aceste granturi cu durată limitată se vor încheia, iar decembrie 2022 ar putea însemna sfârșitul perioadei de protecție pentru economia franceză, chiar dacă guvernul este obligat în continuare să susțină într-o oarecare măsură anumite industrii foarte expuse creșterii prețurilor la energie, cum ar fi cea a panificației.
Inflația a scăzut puțin, dar continuă să alimenteze protestul social care a reapărut la SNCF și în spitale, iar perioada post-vacanță din ianuarie se anunță tensionată prin apariția reformei pensiilor.
Asociația olandeză de transport și logistică TLN informează că prețul motorinei la pompă pentru consumatori, la unele benzinării, depășește pentru prima dată prețul benzinei, fiind pe 26 august cu 4,7 cenți mai mare decât în ziua anterioară și urmând tendința de scumpire care a început în martie.
De aceea și costurile de transport sunt mai mari, astfel că TLN face apel la antreprenorii din domeniu să recurgă la clauzele de combustibil, care permit transmiterea către client a fluctuațiilor. Cu atât mai mult cu cât, în opinia asociației, prețul motorinei va continua să crească din cauza penuriei de pe piață, pe care ar putea-o agrava războiul din Ucraina și sancțiunile reciproce dintre Europa și Rusia. De aceea, reprezentanții TLN discută cu guvernul pentru a căuta modalități de a menține prețul la pompă ușor de gestionat de către transportatori.
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit