Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Dupa doi ani de restructurari si reasezari, Florea Grup, firma specializata in lucrari de constructii din cadrul grupului condus de fratii Marcel si David Florea, a inceput 2011 in forta, dorind sa sarbatoreasca implinirea a 15 ani de activitate cu rezultate cat mai bune. In concordanta cu volumul lucrarilor deja contractate, dar si cu speranta ca vor urma si alte proiecte importante, Florea Grup are planuri de investitii in valoare de circa cinci milioane de euro, atat in extinderea cu o statie de beton la Deva, impreuna cu toate utilajele aferente, cat si pentru echiparea cu utilaje performante, cea mai importanta fiind o statie de asfalt, pusa in productie si cu suportul unei finantari europene.

Compania din Alba a crescut de la an la an, cu o politica de dezvoltare a „pasilor marunti“, pornind de la o acoperire foarte buna a pietei locale si extindere regionala controlata, pe o raza de actiune de 200 km: Sibiu, Cluj, Deva.

Grupul detinut de fratii Florea include cinci companii, cu activitati in constructii, fabricarea betoanelor, distributie de produse petroliere, servicii hoteliere si taxi.
Cea mai importanta este activitatea de constructii, care a trebuit „reasezata” pe timp de criza, mai ales ca „valul” de comenzi din 2008 nu a lasat timp si pentru analize si strategii. „Am consolidat firma prin plata unor datorii si am luat mai multe masuri de precautie inainte de semnarea unor contracte, deoarece in 2009 ne-am confruntat cu foarte multe intarzieri de plata si chiar contracte neachitate. Am mai recuperat din creantele restante, dar tot mai avem”, a afirmat Marcel Florea, unul dintre cei doi actionari ai firmei.
Grupul de firme s-a bazat intr-o mare masura si pe veniturile constante aduse de compania distribuitoare de produse petroliere, cu care de altfel a si inceput in 1996. Florea Grup comercializeaza in jur de un milion de litri de carburanti lunar, din care cel putin 10% este folosit pentru propria flota, iar restul este distribuit prin cele opt statii proprii din judetul Alba. Transportul carburantului de la rafinarii la statii sau la depozit se face cu ajutorul celor doua autocisterne proprii (una de 38.000 l si una de 18.000 l). De curand, firma a dezvoltat si un serviciu de aprovizionare cu combustibil a flotelor unor colaboratori „de incredere”, prin intermediul statiilor mobile amplasate la sediile sau punctele de lucru ale acestora.

Investitii de cinci milioane de euro
Potrivit lui Marcel Florea, 2011 a inceput bine pentru activitatea de constructii, firma avand deja niste contracte certe. Unul dintre acestea, in valoare de 10 milioane de euro, se refera la reabilitarea Centrului Istoric Alba – Fortificatia de tip VAUBAN, licitatia fiind castigata impreuna cu un partener. „Am inceput lucrarile in februarie, lucrarile urmand sa fie finalizate cel mai probabil inainte de termenul de executie stabilit, care este anul viitor.”
Florea Grup a mai lucrat si in trecut in parteneriat cu alte firme, un exemplu fiind centura Sibiului, proiect in cadrul caruia a livrat cantitati semnificative de betoane antreprenorului Vectra Service.
„Am mai furnizat betonul pentru reconstructia podului peste Mures – la intrarea in Alba Iulia – dar si pentru Bechtel – Autostrada Transilvania, care a subcontractat, de asemenea, de la noi, utilaje si camioane in 2009-2010.”
Cele mai mari sperante se leaga insa de lucrarile majore de infrastructura la autostrada care trebuie sa treaca prin zona, pentru care se pregateste atat prin investitii in utilaje si instalatii specializate, cat si printr-o extindere teritoriala.
Astfel, compania este in curs de implementare a unui proiect, in valoare de doua milioane de euro, din care jumatate sustinut prin fonduri SAPARD, de achizitie a unei statii de asfalt, impreuna cu toate utilajele necesare pentru productia si turnarea asfaltului: repartitor, freza, incarcator. Termenul de punere in functiune este mai a.c., compania dorind sa fie pregatita pentru lucrarile de infrastructura viitoare.
Atentia acordata posibilitatii de accesare a fondurilor europene s-a soldat cu succes si pentru alte proiecte mai mici din cadrul grupului, cu valori de 200.000-300.000 de euro.
Printre investitiile viitoare se numara si punerea in functiune, in aprilie, a unei statii de betoane la Deva, alaturi de masini de transport, pompe, incarcator si statie de alimentare cu combustibil (investitie de un milion de euro).
Firma mai detine statii de betoane moderne, ecologice, cu retete gestionate pe computer si un singur operator, in Alba (din 2006), Cluj (2007) si Sibiu (2008). Toate statiile de beton au laborator propriu, de gradul doi, fiind autorizate sa faca determinari atat pentru nevoile proprii, cat si pentru terti, si au o capacitate de 100 m3/ora. Activitatea de balastiera este completata de statia de agregate de la Alba, achizitionata in 2005, care are o capacitate de 200 t/ora.
„In momentul acesta avem in desfasurare proiecte de cinci milioane de euro, investitiile totale ale grupului ridicandu-se la 20-30 de milioane, in functie de evaluarile proprietatilor”, a afirmat Marcel Florea, care, impreuna cu fratele sau, se afla pe pozitia 276 in topul celor mai bogati oameni de afaceri din Romania, intocmit de Forbes, care le-a evaluat afacerile la 18 milioane de euro.
Desi este focusat pe proiecte mari de infrastructura, grupul de firme din Alba nu pierde din vedere nici lucrarile de constructie a platformelor industriale, avand o firma specializata chiar in pardoseli industriale.

Termenele de plata s-au imbunatatit…
… dar asta pentru ca au mai disparut din firmele rau-platnice, spune Marcel Florea. „Acesti doi ani de criza au mai curatat piata. Pentru verificarea clientilor cu care lucram avem 2-3 oameni care se ocupa de analiza clientilor impreuna cu agentii de vanzari care culeg informatii despre societatile din piata de pe site-uri specializate. Dureaza cam o saptamana sa verificam un client.“
In prezent, compania are circa 300 de angajati, „dar numarul lor o sa creasca“, avertizeaza Marcel Florea, dupa ce, la sfarsitul lui 2008, s-au facut restructurari de personal, apoi ramanand cam la acelasi nivel.
Instalarea crizei a necesitat renegocierea tarifelor cu toti furnizorii. In plus, pentru optimizarea consumului de combustibil, camioanele si utilajele au fost dotate cu debitmetre si GPS.
„Nu avem consum normat la constructii, avem computer de bord la toate masinile si la utilaje avem debitmetre si GPS. Datele sunt preluate in fiecare dimineata de la soferi si se fac verificari cu ceea ce au avut de lucru in ziua precedenta, iar la final de luna sunt verificati in amanunt. Sistemul de verificare a fost introdus in 2007 si incercam sa-l imbunatatim permanent.“                                      
Camioanele de constructii reintra in paine
Florea Grup detine o flota de aproape 60 de autotractoare MAN (majoritatea TGA, dar si 11 TGX si TGS, achizitionate in 2008), sase semiremorci basculante Schmitz de 24 m3, sase silozuri de ciment Spitzer de 37 si 39 m3 (cu care ocazional transporta var), autobasculante 8×4, 35 autobetoniere Liebherr de 9 m3 si trei pompe de beton Putzmeister, cu brat de 27-36 m si doua pompe stationare. Compania are, de altfel, toata baza materiala necesara integrarii activitatilor din constructii: terenuri de unde se exploateaza balast, utilaje pentru exploatarea balastului, masini de transport la statia de sortare, productie sorturi, transport la statiile de betoane, productie de betoane, transport cu autobetoniere, pompare betoane, efectuand inclusiv constructii industriale, ziduri de sprijin, platforme betonate, drumuri si infrastructura pentru drumuri, in asociatie.
Volumul de activitate al firmei de constructii s-a redus cu 25% in 2009 fata de 2008, nivel care s-a mentinut si in 2010. In aceste conditii, firma nu a utilizat flota proprie la capacitate, insa a continuat sa-si plateasca ratele de leasing, chiar achitand total o parte din ele.
„Am incercat sa lucram cu toate vehiculele, prin rotatie, astfel ca acum, cand revin comenzile, masinile sunt in stare de functionare”, a declarat Marcel Florea. Masinile au iesit din garantie, chiar si cele noi. „Avem service propriu si ne-am facut singuri toate reviziile, deoarece, in momentul in care nu mai mergi in service-ul autorizat pentru revizie, pierzi automat garantia.“
Atelierul detine un post de lucru cu elevator pentru autoturisme, un canal pentru camioane si semiremorci si unul pentru vulcanizare. Diagnosticarea problemelor se face cu testere Gutmann si Texa. „Vrem sa investim circa 300.000 de euro in echipamente, sedevistica si inca doua canale de lucru, pentru a putea efectua mai multe operatiuni, atat pentru noi, cat si pentru terti“, a mai spus Marcel Florea.
Daca flota de autovehicule este suficienta la acest moment, Florea Grup isi va extinde in 2011 parcul de excavatoare, autogredere, buldozere si freze pentru drumuri.
Utilajele detinute pentru exploatarea balastului sunt 90% Caterpillar: patru excavatoare de 1,2-2 m3, trei buldozere D5 si D6, doua buldoexcavatoare, utilaje compacte, trailer agabaritic, macara Liebherr SH de 40 t si patru incarcatoare noi de 3 si 4 m3. Cele mai multe utilaje au fost achizitionate in 2007 si 2008 si uneori sunt inchiriate catre alte firme sau se executa cu ele lucrari pentru terti. In total, grupul de firme Florea detine 160 de masini si utilaje, inclusiv taxi.

Mai multe linii de business, pentru o dezvoltare echilibrata
Pe langa firmele din domeniul constructiilor si distributiei de produse petroliere, fratii Florea detin si afaceri in domeniile horeca si taxi. Astfel, recent s-au finalizat lucrarile de constructii la un hotel de patru stele, pozitionat chiar pe drumul national care leaga Alba de Cluj, cu sala de conferinta, piscina interioara, terasa, in care au investit circa trei milioane de euro. Hotelul functioneaza intr-un complex care cuprinde restaurant, statie de carburant, service si spalatorie. Activitatea de taxi din orasul Alba se realizeaza cu 30 de masini Renault, jumatate dintre ele fiind achizitionate in 2009-2010.
Aceste activitati, impreuna cu cele de transport, realizeaza circa 20% din cifra de afaceri obtinuta pe intreg grupul, constructiile si distributia de combustibil detinand fiecare cate 40%.