Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Compania clujeană PROMELEK XXI, unul dintre principalii jucători ai pieței locale de echipamente electrice, parte a grupului spaniol Elektra, își propune să comercializeze, până la finalul anului în curs, 400 de stații de încărcare destinate mașinilor 100% electrice sau hybrid plug-in. În contextul actual de piață, există un interes ridicat pentru astfel de produse, precum și pentru programele de finanțare susținute de stat care sprijină acestă tendință. Totodată, compania mizează pe un avans de 15% în vânzările pe această nișă comparativ cu anul 2022.

Potrivit datelor companiei, cererile pentru stațiile de încărcare destinate mașinilor 100% electrice sau hybrid plug-in s-au dublat în ultimii doi ani. De asemenea, studiile de piață arată că stațiile de încărcare au ajuns la un total de 1.350 în România, la finalul anului trecut, evidențiind interesul crescut pentru vehiculele electrice.

„Piața mașinilor electrificate a cunoscut o creștere semnificativă în România în ultimii ani, generând astfel o cerere tot mai mare pentru montarea stațiilor de încărcare dedicate acestor vehicule. Având în vedere aceste tendințe ascendente, ne-am hotărât să ne extindem linia de business dedicată stațiilor de încărcare electrice și să ne concentrăm asiduu asupra dezvoltării acestei infrastructuri. Proprietarii de mașini electrice au acum nevoie de o rețea adecvată pentru a-și putea încărca vehiculele acasă, la locul de muncă și în timpul călătoriilor.”,

a declarat Károly Nagy, Director General PROMELEK XXI.

Potrivit estimărilor, 20% din vânzările pe această nișă sunt destinate sectorului rezidențial, 60% pentru spațiile publice, precum zonele HoReCa și clădirile de birouri, iar 20% pentru utilizarea în infrastructura de încărcare a transportului, în special pentru camioanele electrice.

Datorită evoluției tehnologice a mașinilor 100% electrice sau hybrid plug-in și a programelor de finanțare susținute de Guvern, tot mai multe persoane optează pentru achiziționarea unei mașini electrice. Datele APIA (Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile) arată că, în primele 6 luni ale anului în curs, aproximativ 16.000 de autoturisme (fie 100% electrice, fie hybrid plug-in sau full hybrid) din această categorie s-au înmatriculat în România, reprezentând aproximativ 22% din numărul total de mașini înmatriculate. Achizițiile de mașini electrificate au înregistrat o creștere de 34,5% raportat la primul semestru al anului trecut.

Tendința de adoptare a vehiculelor electrice este similară și la nivelul Uniunii Europene, unde, în 2022, vehiculele electric-încărcabile acoperă 21,6% din totalul mașinilor noi de pasageri, iar hibrizii constituie 22,6% din totalul vânzărilor.

„Una dintre tendințele actuale pe piața de profil este reprezentantă de integrarea stațiilor de încărcare lente cu sistemele fotovoltaice. Aceasta reprezintă o soluție sustenabilă și economică pentru clienții care doresc să își reducă costurile cu energia electrică utilizată pentru încărcarea vehiculelor lor. În ceea ce privește stațiile rapide, se remarcă creșterea treptei minime de încărcare de la 50 kW la 60 kW, iar opțiunea cu doi conectori de încărcare simultani este cea mai frecventă alegere.”,

a mai adăugat Károly Nagy.

Din analizele interne ale companiei PROMELEK XXI, se poate observa că principala categorie de clienți care achiziționează stațiile de încărcare destinate sectorului rezidențial sunt familiile din clasa medie și superioară, cu studii superioare și venituri lunare de peste 3.000 de euro pe familie. În general, clienții rezidențiali optează pentru stații de încărcare lentă (AC), montate pe perete, cu protecție pentru curent continuu DC de 6 mA și conexiune remote pentru configurare și monitorizare prin intermediul unei aplicații mobile. Prețul mediu pentru aceste specificații se situează în jurul sumei de 750 euro.

„O altă tendință importantă este reprezentată de programele de finanțare pentru stații de încărcare, care stimulează cererea din partea sectorului public și a companiilor beneficiare ale programului Electric UP. În cazul acestor categorii de clienți, alegerile se îndreaptă către stații de încărcare All In One, care permit atât încărcarea într-un timp scurt, cu conectori de încărcare rapidă în DC, standard european Combo CCS și standard asiatic CHAdeMO, dar și o încărcare într-o perioadă mai lungă de timp, cu conectori de încărcare lentă în AC, type2.”,

📷Bethlendi Tamás www.facebook.com/bitsphoto/
a completat Károly Nagy.

Printre proiectele importante realizate de companie în ultima perioadă pe această nișă se numără instalarea de stații de încărcare la Aeroportul Internațional Avram Iancu din Cluj-Napoca, amenajarea malului Someșului de către Primăria Cluj-Napoca, Platoul Sălii Sportului Cluj-Napoca și Compexit Trading, dealer autorizat Skoda din Cluj-Napoca.

PROMELEK XXI oferă clienților săi stații de încărcare lente și rapide de la diferiți producători, inclusiv ABB, Schneider Electric, CIRCONTROL, EKOENERGETYKA, Legrand și alții.

Paul Sandor Photography

Uniunea Europeană va oferi un sprijin financiar total de 188,8 milioane de euro pentru 26 de proiecte de infrastructură pentru combustibili alternativi, dintre care două sunt din România, în conformitate cu obiectivele ambițioase stabilite în Pactul verde al UE. Acest sprijin este cuplat cu un împrumut sau facilitate de investiții de la o instituție financiară.

Proiectele au fost selectate dintre cele depuse în cadrul cererilor de propuneri emise în cadrul programului de finanțare Connecting Europe Facility (CEF), care sprijină infrastructura europeană de transport, și variază de la instalarea de stații de reîncărcare electrică de-a lungul rețelei rutiere europene TEN-T până la instalarea de stații de alimentare cu hidrogen pentru mașini, camioane și autobuze și electrificarea serviciilor de manipulare la sol în aeroporturi. Proiectele câștigătoare din România aparțin OMV Petrom și Rompetrol. Primul constă în implementarea a 408 puncte de reîncărcare de 150kW în 98 de locații existente de-a lungul rețelei rutiere TEN-T din România, Ungaria și Slovacia, dedicate vehiculelor utilitare ușoare. Fiecare stație de reîncărcare va fi echipată cu o racordare la rețea de minim 600 kVA. Contribuție unitară a CE este de 15.180.000 milioane de euro.

Proiectul Rompetrol vizează dezvoltarea infrastructurii de combustibil alternativ a companiei pe autostrada A1, la granița cu Ungaria, și prevede instalarea a 24 de puncte de reîncărcare cu o capacitate minimă de 150 kW și 12 conexiuni la rețea, cu o capacitate de putere minimă de 600 kVA, distribuite în 12 locații situate de-a lungul rețelei rutiere TEN-T din România. Contribuția unitară în acest caz este de 1.080.000 de euro.

Apelul rămâne deschis cu alte date limită la intervale regulate. Următoarea dată limită este 13 aprilie 2023.

Comisarul european pentru transport, Adina Vălean, a declarat: „Solicitările pentru finanțare AFIF continuă să crească, ilustrând angajamentul industriei transporturilor față de trecerea la soluții durabile. Investiția noastră de 189 de milioane de euro se va traduce în aproximativ 2.000 de puncte de încărcare, plus aproximativ 63 de stații de alimentare cu hidrogen. Patru proiecte vor sprijini electrificarea serviciilor de handling la sol în aeroporturi, de exemplu prin electrificarea echipamentelor de sprijin la sol și instalarea infrastructurii de reîncărcare a vehiculelor de serviciu.”

Contribuția financiară a UE vine sub formă de granturi cu rate diferite de cofinanțare sau contribuții unitare, în funcție de localizarea proiectului într-o țară eligibilă pentru sprijinul Fondului de Coeziune sau nu. În cadrul programului CEF TransportEN pentru perioada 2021-2027, 25,8 miliarde de euro sunt disponibile pentru granturi pentru cofinanțarea proiectelor TEN-T în statele membre. Din 2014, CEF a susținut peste 1.200 de proiecte, pentru o sumă totală de aproape 29 de miliarde de euro în sectorul transporturilor.

Pe mai departe, după aprobarea de către statele membre UE a proiectelor selectate la 13 aprilie, Comisia va adopta decizii formale de finanțare în săptămânile următoare. Agenția Executivă Europeană pentru Climă, Infrastructură și Mediu (CINEA) a început pregătirea acordurilor de grant cu beneficiarii proiectelor proiectelor de succes. De reținut că rezultatele sunt provizorii și vor deveni definitive numai după ce Comisia Europeană va adopta deciziile de atribuire corespunzătoare.