Ad
Ad
Ad

La finele anului trecut erau înmatriculate în România puțin peste 10 milioane de vehicule, dintre care 7,86 de milioane de autoturisme.

Autovehiculele de transport mărfuri (N, fără autotractoare) erau aproximativ un milion, la care se adaugă 170.000 de autotractoare (N), 156.000 de semiremorci, 416.600 de remorci și aproape 53.000 de vehicule pentru scopuri speciale. Autobuzele și microbuzele (M3 și M2) numărau 54.700 de unități.

Vechimea parcului auto național este o problemă la toate categoriile de vehicule. Per total, din cele aproximativ 10 milioane de unități, peste 60% sunt vechi și foarte vechi. Vorbim de nu mai puțin de 2,86 de milioane de vehicule care au între 16 și 20 de ani, iar 3,23 de milioane au trecut de 20 de ani. Proporția este relativ aceeași la toate categoriile principale: autoturisme, autovehicule de transport marfă (fără autotractoare), semiremorci, remorci și vehicule speciale.

Excepție fac autotractoarele, unde doar 35% din numărul total de unități înmatriculate la nivel național au peste 16 ani. Aproape 15% dintre autotractoare au până în 5 ani, iar nu mai puțin de jumătate au între 6 și 15 ani vechime. Autobuzele și microbuzele nu stau la fel de bine: 55% din parcul național are peste 16 ani, 11,5% au până în 5 ani și o treime este reprezentată de vehicule între 6 și 15 ani.

Din cele 10 milioane de vehicule înmatriculate la finele anului trecut, doar 154.000 aveau sisteme alternative de propulsie. Este vorba despre 26.000 de vehicule electrice și 127.000 de hibride (benzină/motorină/GPL + electric), majoritatea, autoturisme.

Declinul pieţei de microbuze noi, început în 2020, a continuat şi în prima jumătate a acestui an.Astfel, evidenţelor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare Vehicule (DRPCIV), în intervalul ianuarie-iunie 2021 au fost înmatriculate doar 199 de microbuze noi, cu 12% mai puţin decât în perioada similară din 2020.

Primul loc în topul vânzărilor de microbuze noi este ocupat de Mercedes-Benz, cu 51 de unităţi, urmat de Karsan, cu 25 de microbuze Jest pentru transport urban, livrate în urma licitaţiilor câştigate. Dintre carosierii cu tradiţie pe piaţa românească, cele mai mari vânzări către piaţa locală le-a avut în prima jumătate a anului Minibus Luxury, cu 45 de unităţi, urmat de Pacific Tur (21), Cento Bus (12), C&I (6), VAG Bus (5), Aveuro Internaţional (4) şi Dypety (1). De asemenea, au mai vândut microbuze noi Volkswagen (14 unităţi), Ford (6), Opel (3), Renault (3) şi Peugeot (1).

Ca de obicei, numărul microbuzelor second-hand importate din străinătate este destul de mic, dar mai mare decât de obicei, adică 84. Jumătate dintre acestea sunt Mercedes-Benz. Alte 620 de vehicule au fost tranzacţionate pe piaţa internă în prima jumătate a anului, cu 40,5% mai multe decât în perioada similară din 2020. Aceste cifre atestă încă o dată situaţia grea prin care trece transportul de pasageri. Este evident faptul că mulţi transportatori au ales să îşi vândă din parcul de microbuze, care rămăsese oricum tras pe dreapta în pandemie, dar şi presaţi fiind de problemele financiare.