Preţul unei călătorii cu transportul public din Bucureşti este de numai 1,3 lei – cel mai mic din ţară şi din Europa – în condiţiile în care majoritatea operatorilor urbani merg cu 2,5 lei per bilet, iar distanţele parcurse sunt mult mai mici. De asemenea, preţul pe liniile metropolitane este de 1,5 lei/călătorie.
Încasările zilnice ale Societăţii de Transport Bucureşti SA (STB) se ridică la 500.000 de lei pe zi, cea mai mare parte provenind din tichete de călătorie. Deşi suma pare mare, abia acoperă plăţile către furnizori. Ponderea subvenţiei Primăriei este de 80% din totalul cheltuielilor lunare (carburant, consumabile, întreţinere, salarii etc. plus o cotă mică de investiţii). „Pentru a ne putea autofinanţa, preţul călătoriei ar trebui să fie între 7 şi 9 lei. Ne dorim să găsim şi alte variante de finanţare, plus pachete de călătorie avantajoase pentru pasageri, care, în acelaşi timp, să crească încasările. Se fac eforturi pentru menţinerea acestui tarif redus şi asigurarea unui serviciu de calitate. Ar fi bine ca pasagerii să aprecieze acest lucru, să păstreze curăţenia şi să nu deterioreze vehiculele. Este păcat că 10 autobuze Citaro hibrid, care au intrat doar de o lună în exploatare, sunt deja murdare de graffiti“, a declarat Alexandru-Hazem Kansou, director general al STB.
În Capitală se doreşte subvenţionarea în continuare a transportului în comun, pentru a încuraja cetăţenii să aleagă sistemul public în detrimentul autoturismului personal.
Pe lângă investiţiile susţinute în creşterea şi modernizarea parcului auto de autobuze, foarte important în contextul extinderii liniilor de transport public din Capitală şi din zona metropolitană, Societatea de Transport Bucureşti pregăteşte şi înnoirea flotei de tramvaie. Astfel, Primăria Capitalei a demarat o procedură de licitaţie pentru achiziţia a 100 de tramvaie de 36 m lungime, iar STB a iniţiat separat o altă licitaţie pentru 100 de tramvaie de 18 m. Ambele proceduri sunt deja în stadiul final, iar contractele de furnizare urmează să fie semnate în scurt timp, astfel ca, la începutul lui 2021, primele unităţi să fie deja în operare.
Operatorul bucureştean mai are în derulare modernizarea a 18 tramvaie la uzina de reparaţii URAC şi adaptarea lor pentru ca zona de îmbarcare a pasagerilor să fie la nivelul peronului.
În paralel cu înnoirea parcului de tramvaie se continuă modernizarea căii de rulare, mai ales că din cei 120 de km de cale de rulare dublă, aproximativ 30% necesită modernizare. Finanţarea proiectului se face prin Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020 şi a suferit, din păcate, întârzieri, din cauza pandemiei.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit