Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pentru a afla dacă are sens să alegeți un stivuitor cu hidrogen, trebuie să răspundeți mai întâi la o serie de întrebări: Echipamentul va fi folosit intens? Cât de mare este flota? Există vreo modalitate de a folosi hidrogenul în alte scopuri? Și, desigur, se pune problema disponibilității hidrogenului.

Faza experimentală a stivuitoarelor cu hidrogen s-a încheiat și acestea au intrat deja în operare, chiar dacă reprezintă încă un produs de nișă.

Abordarea operatorilor logistici în ceea ce privește tehnologia pe hidrogen diferă în funcție de aplicație și, desigur, în funcție de țară.

„Hidrogenul va rămâne o piață de nișă în intralogistică”, a explicat Michael von Forstner, Program Manager Energy and Support Systems la Jungheinrich în luna martie a acestui an, pe site-ul de specialitate logisistiek.nl. „În Europa, nicio flotă de vehicule cu propulsie cu pilă de combustie pe hidrogen nu poate funcționa fără subvenții.

Infrastructura este scumpă, iar hidrogenul este chiar mai scump decât alte alternative curate. În plus, eficiența energetică este considerabil mai mică, deoarece aproximativ jumătate din energia produsă se pierde sub formă de căldură.“ STILL a început producția propriului sistem cu pilă de combustie de 24 V la fabrica sa din Hamburg în aprilie a.c., iar pentru anul viitor este planificată începerea producției la unitatea mai mre, de 48 V. În plus, a fost încheiat un joint-venture pentru dezvoltarea și fabricarea sistemului cu pilă de combustie de 80 V.

Toyota Material Handling colaborează cu Plug Power pentru sistemele furnizate în Europa. „Facem o distincție între piața japoneză și restul lumii, inclusiv piețele americane și europene”, a explicat Jimmy Henrard, responsabil vânzări la Toyota Material Handling Belgium. „În Japonia, totul se realizează pe plan intern; aici, în Europa, colaborăm cu Plug Power, lider la nivel mondial în producția pilelor de combustie.“

Transformarea unui electrostivuitor convențional cu baterie pe plumb-acid sau litiu-ion în echipament pe hidrogen este posibilă cu câteva ajustări minore, deși, într-adevăr, se pune problema rentabilității, în funcție de model și de vârstă. Adesea, opțiunea există și pentru modelele cu motor cu combustie. Nu există nicio diferență vizibilă în ceea ce privește puterea și capacitatea de operare, iar marele avantaj este, fără îndoială, realimentarea, a explicat Thierry Morreel, specialist în energie la STILL, pentru că umplerea rezervorului de hidrogen durează doar câteva minute, mult mai rapid decât încărcarea bateriei.

Există însă și un „dar”, sau chiar mai multe. Dacă utilizarea stivuitoarelor cu hidrogen este foarte ecologică, deoarece nu emit CO2, nu același lucru este valabil și pentru producția și transportul hidrogenului. În ceea ce privește impactul asupra mediului, trebuie să facem distincție între diferitele tipuri de hidrogen, în funcție de modul în care are loc producerea acestuia. „În general, facem distincție între hidrogenul verde, albastru și gri”, a declarat Thierry Morreel.

„Dacă producția sa se bazează pe energii regenerabile (de exemplu, panouri solare care furnizează energie electrică pentru electroliză), suntem în categoria verde. Producția de hidrogen gri se bazează pe utilizarea combustibililor fosili, iar albastrul este o categorie

intermediară: este un hidrogen gri produs în combinație cu captarea și stocarea CO2.“ Principala provocare în cazul hidrogenului o reprezintă costul total al investiției. Oricare ar fi formula aleasă, prețul îi sperie pe mulți logisticieni. Puteți alege să produceți singuri hidrogen sau să cooperați cu un partener extern, dar acest lucru vine întotdeauna cu o investiție considerabilă. Oricum, este necesar un calcul precis, iar pentru asta trebuie examinate două criterii importante: dimensiunea flotei și utilizarea acesteia. Fiecare caz este diferit, desigur, dar, în general, pragul este stabilit la câteva zeci de echipamente grele și aproximativ 1.500 de ore de funcționare pe an.

Agilox, Crown, DS Automotion, Hunic și STILL au primit fiecare câte unul dintre cele mai râvnite premii în intralogistică, IFOY Award 2023, în timp ce Jungheinrich a fost desemnat câștigător la două categorii. Ceremonia de premiere a avut loc la Dortmund, în Gemania, în fața unei audiențe alcătuită din aproximativ 200 de invitați din mediul de afaceri, știință, politică și mass-media. Premiile IFOY Award au ajuns la a 11-a ediție, devenind un etalon în industria de profil, grație nivelului ridicat de expertiză.

Cele mai importante premii internaționale din intralogistică, IFOY Award 2023, au fost acordate ieri la Dortmund, în Germania, în cadrul unei ceremonii speciale, organizate sub patronajul ministrului federal al Economiei și Protecției Climatice, Dr. Robert Habeck.

Nu mai puțin de 21 de companii, cu 23 de produse și soluții inovatoare în domeniul logisticii și manipulării materialelor, s-au numărat printre finaliștii celei de-a 11-a ediții a IFOY Award. „Juriul a avut o sarcină dificilă anul acesta în a departaja câștigătorii premiilor din acest an. Încă din timpul zilelor de testare a fost evident nivelul remarcabil al finaliștilor, o parte dintre aceștia fiind cu mult înaintea concurenților lor de pe piață în materie de inovație și beneficii aduse clienților. Produsele și soluțiile lor vor fi cu certitudine o referință în viitor pentru centrele de distribuție moderne“, a declarat Anita Würmser, președinte executiv a juriului Internațional Forklift Truck of the Year (IFOY).

La ceremonia de premiere au participat, printre alții, Dr. Johannes Söllner (Managing Director, Geis Industrial Services), Prof. Dr. Michael ten Hompel (Director executiv, Fraunhofer IML), Steffen Bersch (Președintele Asociației de Logistică VDMA), Thomas Westphal (primarul orașului Dortmund), Bettina Baumann (Fondatorul Baumann Paletten), Udo Schmidt (Vicepreședinte Cascade Europe) și Peter Trapp (CEO, HGK Häfen und Güterverkehr Köln).

Premiul IFOY la categoria „Vehicul cu ghidaj automat (AGV/AMR)” a fost câștigat de Agilox, cu robotul inteligent Agilox ODM. „Dolly Mover Omnidirectional“ este destinat transportului încărcăturilor mici, tehnologia X-Swarm identificând în mod autonom cea mai rapidă cale de deplasare în spațiile de producție sau logistică. Printre altele, juriul a apreciat funcțiile autonome de evitare a obstacolelor de pe traseu.

Câștigătorul la categoria „Echipament de depozit cu operare în înălțime” a fost Crown, cu order-picker-ul SP 1500, care a primit puncte pentru performanță, eficiență și ergonomie. Juriul IFOY a remarcat „ergonomia și numeroasele opțiuni de configurare, dezvoltate în urma discuțiilor avute cu clienții”. De asemenea, a fost evidențiată utilizarea pe culoare având lățimi diferite, precum și câmpul vizual excelent al operatorului.

La categoria „Software de intralogistică”, DS Automotion și-a adjudecat trofeul pentru software-ul pentru vehicule Arcos. Sistemul informatic face posibil, pentru prima dată, ca flotele AGV și AMR să se deplaseze pe zone predefinite, cu ghidaj între benzi fixe ori mobile, întreg sistemul fiind gestionat dintr-un singur software. Potrivit juriului, în combinație cu sistemul de navigație care le permite roboților să întreprindă acțiuni evazive coordonate, producătorul oferă o soluție foarte eficientă, cee poate integra și vehicule/echipamente de la alți producători prin interfața VDA 5050.

Cinci companii tinere au concurat anul acesta pentru premiul categoriei „Start-up-ul anului”. În cursa strânsă, Hunic i-a convins pe jurați cu SoftExo Lift, un exo-schelet pasiv de mare ajutor în ridicarea și transportul produselor grele. Personalul angajat beneficiază astfel de un sprijin suplimentar, de până la 21%, atunci când ridică și transportă încărcături și, foarte important, mișcările incorecte sunt semnalate utilizatorului. Potrivit juraților, inovația constă în designul exo-scheletului, care este realizat exclusiv din materiale elastice.

Jungheinrich a câștigat la categoria „Special of the Year” cu sistemul addedVIEW fork camera, cu software integrat de procesare a imaginii pentru scanarea codurilor de bare. Acesta detectează dacă codul de bare corect sau incorect este situat în fața furcilor, chiar și la înălțimi mari, iar un buton de confirmare de lângă volan elimină utilizarea scaner-elor de mână. Deși tehnologiile în sine nu sunt noi, folosite în această combinație au fost considerate foarte inovatoare, a fost verdictul juriului.

Compania germană a luat acasă și un al doilea trofeu, la categoria „Roboți intralogistici”, cu sistemul automat și compact de depozitare PowerCube. În acest caz, juriul a evidențiat mai multe inovații, inclusiv greutatea de încărcare a containerelor, de 50 de kg, și o funcție de încărcare rapidă pentru funcționarea non-stop a roboților fără timpi morți.

Furnizorul de intralogistică STILL a câștigat premiul la categoria „Echipamente de depozit cu operare la sol” pentru EXH 16. Utilajul face parte din seria EXH 14-20 Plus și a fost apreciat pentru designul compact, maneta de control nouă, cu afișaj integrat în două versiuni și caracteristicile de conducere. Toate au fost clasificate ca fiind „fără îndoială noi” de către echipa IFOY Innovation Check.

Despre IFOY Award

Premiile IFOY Award aduc recunoaștere celor mai inovatoare produse și soluții intralogistice ale anului. S-au impus ca un indicator al rentabilității și al inovației, fiind recunoscute la nivelul întregii industrii datorită expertizei tehnice de necontestat. La baza deciziei finale a juriului de specialitate se află auditul în trei etape – constând din protocolul de testare IFOY cuprinzând aproximativ 80 de criterii, verificarea științifică a inovației IFOY și testele propriu-zise, efectuate de juriu. Factorul decisiv este faptul că nominalizații la fiecare categorie nu sunt comparați între ei, ci cu produsele și soluțiile concurente de pe piață.

În cadrul „Zilelor de testare IFOY“, organizate în martie, la Dortmund, toți nominalizații au trecut prin auditul IFOY, iar pentru al patrulea an consecutiv la Test Camp Intralogistics au fost prezenți și numeroși potențiali cumpărători.

IFOY Award este sponsorizat de Asociația Germană de Tehnologie și Intralogistică, iar partenerii IFOY sunt Messe Dortmund, CHEP, LTG și Fliegl Fahrzeugbau.

Faza de aplicare pentru IFOY Award 2024 începe la 1 august 2023.