Vrei să fii la curent cu ultimele noutăți? Abonează-te la newsletter.
Andrei Teodorescu (NOD – Network One Distribution), a vorbit în cadrul Galei Tranzit Logistica, desfășurate pe 23 martie la București, în calitate de importator, despre evoluția vânzărilor din 2022 față de 2021, despre schimbările de strategie care au trebuit făcute din cauza situației globale, și mai ales a scumpirii transportului maritim din China, și despre perspectivele pentru 2023.
„Noi – dar cred că și piața în ansamblul ei – am început să simțim scăderea vânzărilor pentru diverse categorii de produse în trimestrul al doilea din 2022. Dar au fost și produse, ca mașinile de spălat și uscătoarele, pentru care vânzările au crescut mult. Acum așteptăm să vedem cum se termină primul trimestru din 2023.“ Stocurile NOD s-au menținut la un nivel bun, având în 2022 doar o creștere de 6% față de 2021, „și nu cred că vom avea probleme nici de acum înainte din acest punct de vedere“, mai ales că s-a reușit ca o parte din marfa transportată maritim dinspre China să se aducă acum din Turcia, din cauza tarifelor mari de transport containerizat. Tot din cauza acestora, produsele care au intrat în stoc în 2022 și nu s-au vândut încă sunt mult mai scumpe decât cele care intră acum, câtă vreme, așa cum ne amintim, anul trecut se ajunsese la circa 14.000 de euro pentru un container de 40′, iar acum tariful este de 2.500 de euro.
De la 2023 Andrei Teodorescu se așteaptă să fie un an caracterizat de incertitudine, în care se pot relua colaborările cu partenerii din China, „dar despre care nu pot spune dacă va fi mai bun decât 2022. Sunt însă convins că 2024 va fi mai bun.“
Piața industrială și logistică a înregistrat un nou an record, atât din punct de vedere al ofertei, cât și al cererii, dezvoltarea fiind concentrată în regiunile București – Ilfov și Vest. Cu toate acestea, și alte zone au beneficiat de investiții consistente în astfel de proiecte în ultimii ani, cererea fiind determinată în principal de companiile de logistică și retail.
Stocul de spații industriale și logistice din România a ajuns la 6,45 milioane mp la finalul anului 2022, peste 90% fiind situat în regiunile București – Ilfov, Vest, Sud – Muntenia, Nord – Vest și Centru, potrivit raportului România Industrial & Logistics Market realizat de compania de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.
În prezent, regiunea București – Ilfov are un stoc de peste 3,24 milioane mp, având astfel o cotă de piață de peste 50% la nivel național, fiind urmată de regiunile Vest (963.200 mp), Sud – Muntenia (640.400 mp), Nord – Vest (597.300 mp) și Centru (566.000 mp).
Regiunile Nord – Est, Sud – Est și Sud – Vest Oltenia, printre cele mai vizate de dezvoltatori
Regiunile cel mai puțin dezvoltate din punct de vedere al spațiilor industriale și logistice existente sunt Nord – Est și Sud – Est (aproximativ 119.000 mp fiecare) și Sud – Vest Oltenia (200.800 mp), aceste zone fiind printre cele mai noi vizate de dezvoltatori, aspect dovedit de creșterea modernă a stocurilor începând cu anul 2019. Potențialul general al zonelor este considerabil ridicat, având în vedere că toate proiectele dezvoltate au fost aproape complet absorbite, cu rate de ocupare de peste 95%.
În plus, gradul de ocupare la nivel național este și în jurul valorii de 95%, o rată robustă care indică atât o cerere susținută (o cerere care în ultimii trei ani s-a ridicat la peste 3 milioane de metri pătrați în România), reflectând, totodată, abordarea dezvoltatorilor față de proiecte mai puțin speculative, proiecte care se bazează foarte mult pe contracte de pre-închiriere.
„Ultimii trei ani au ilustrat pe deplin atractivitatea pieței industriale și logistice locale, atât din perspectiva chiriașilor, cât și a dezvoltatorilor. Suntem foarte încântați să vedem din ce în ce mai multe destinații care beneficiază de astfel de investiții și, în prezent, toate regiunile geografice ale țării sunt vizate în mod activ de către jucătorii de pe piață. Suntem de părere că planurile de extindere ale dezvoltatorilor vor continua și chiar se vor intensifica pe măsura ce rețeaua de autostrăzi se va extinde considerabil în zone fără astfel de proiecte majore de infrastructură, exemple bune fiind A7 Ploiești – Siret sau A8 Târgu – Mureș – Iași, care vor lega regiunea Nord – Est cu regiunile Sud – Muntenia, respectiv Centru.”,
a declarat Andrei Brînzea, Partener Land & Industrial Agency, Cushman & Wakefield.
Anul trecut au fost livrate noi spații în valoare totală de peste 834.000 mp, în timp ce proiectele cu o suprafață închiriabilă totală de cel puțin 452.000 mp sunt așteptate să fie finalizate în întreaga țară până la sfârșitul anului. Cu toate acestea, având în vedere dinamica activității de dezvoltare a acestui segment, oferta nouă din 2023 ar putea fi chiar mai mare decât planurile anunțate de principalii jucători de pe piață la începutul anului.
În aceste condiții, ținând cont de ritmul de dezvoltare din ultimii ani și de evoluția pozitivă a cererii, este de așteptat ca stocul total de spații industriale și logistice să depășească pragul de 7 milioane mp până la finalul acestui an.
România rămâne o piață de interes
Chiar dacă, creșterea costurilor de dezvoltare și creșterea prețurilor la energie și a terenurilor au continuat să pună presiune pe chiriile cerute de noile proiecte, nivelul principal de prim rang s-a situat între 4,25 – 4,50 euro/mp/lună în T4 2022, nivelul chiriilor depinzând de diverse criterii, cum ar fi momentul de ocupare, suprafața închiriată, dar și specificațiile tehnice.
De asemenea, compania precizează că se așteaptă la creșteri marginale în următoarele luni din cauza abordărilor conservatoare adoptate de dezvoltatori care construiesc proiecte mai puțin speculative și din cauza unei cereri consistente de spații noi. Piața ocupanților rămâne competitivă, fiind manifestat un interes tot mai mare și pentru noile facilități de producție din România.
Regiunile
Livrări 2022 (metri pătrați)
Stoc T4 2022 (metri pătrați)
În construcție (metri pătrați)
Nord – Est
15.500
118.700
50.500
Sud- Est
19.000
118.900
–
Sud – Muntenia
31.800
640.400
2.500
Sud – Vest Oltenia
13.500
200.800
31.200
Vest
192.200
963.200
44.700
Nord – Vest
54.000
597.300
54.000
Centru
60.000
566.000
104.700
București – Ilfov
448.200
3.241.000
164.900
TOTAL
834.200
6.446.300
452.500
Acest website foloseste cookie-uri
Folosim cookie-uri pentru a-ti imbunatati experienta pe website tinand minte preferintele tale de navigare. Apasand pe butonul accept iti dai acordul pentru folosirea tuturor cookie-urilor.
Acest site web folosește cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența în timp ce navigați pe site. Din aceste cookie-uri, cookie-urile care sunt clasificate ca fiind necesare sunt stocate pe browser-ul dvs., deoarece sunt esențiale pentru funcționare...
Un “Internet Cookie” (termen cunoscut si ca “browser cookie” sau “HTTP cookie” sau pur si simplu“cookie”) este un fisier de mici dimensiuni, format din litere si numere, care va fi stocat pe computerul, terminalul mobil sau alte echipamente ale unui utilizator de pe care se acceseaza Internetul. Cookie-ul este instalat prin solicitarea emisa de către un web-server unui browser (ex: Internet Explorer, Chrome) si este complet “pasiv” (nu contine programe software, virusi sau spyware si nu poate accesa informatiile de pe hard-disk-ul utilizatorului).