Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Valoarea activelor totale deţinute de operatorii de transport urban a scăzut în 2021, de la 586,92 de milioane de euro (în 2020) la 576,31 milioane de euro, potrivit unei analize făcute de revista Tranzit. Principalul motiv îl reprezintă scoaterea din uz a mai multor autobuze vechi, aflate în proprietatea companiilor, pe măsură ce flotele au fost înnoite cu vehicule noi, ecologice, achiziţionate de către municipalităţi.

Ponderea cea mai mare a activelor o are STB SA, valoarea totală a acestora ridicându-se la 294,97 milioane de euro, adică 51,2% din total. Compania bucureşteană şi-a crescut portofoliul cu 1,82% faţă de 2020. Următoarele patru poziţii sunt ocupate în ordine de CTP Cluj, cu 58,03 milioane de euro (-6%), RATBV, cu 23,64 milioane de euro (-4,54%), STP Timişoara – 21,56 milioane de euro (+40%) şi Tursib, cu 19,85 milioane de euro (-21%).

După ce mai mulţi ani la rând balanţa dintre datoriile cumulate şi creanţele cumulate a înclinat tot mai greu în favoarea primelor, 2021 reprezintă încă un an de optimizare. Astfel, la finele anului trecut, balanţa cumulată era de -72 milioane de euro faţă -83,89 milioane de euro în 2020, păstrându-se astfel ritmul de reducere a datoriilor cu aproximativ 10 milioane de euro per total per an. Opt operatori au avut o balanţă pozitivă între creanţe şi datorii anul trecut, la fel ca în 2020. Este vorba despre STB, ETA Râmnicu Vâlcea, Ali Trans Com Călăraşi, Microbuzul Botoşani, Urbis Baia Mare, Meditur, Transloc Târgu Jiu şi Transport Public Urban Drobeta, ultimul intrat pe plus în 2021.

Companiile de transport urban din România au încheiat 2021 cu rezultate financiare bune şi o creştere destul de importantă a cifrei de afaceri, în condiţiile în care, după şocul din 2020, lucrurile au reintrat oarecum pe făgaşul normal, iar activitatea a început să se apropie de nivelurile pre-pandemice. Este adevărat că marjele de profit s-au mai redus comparativ cu anul anterior, influenţate şi de creşterea costurilor de operare, în special din a doua jumătate a anului trecut. Pe de altă parte, investiţiile masive făcute în ultimii ani în vehicule noi, ecologice, care au continuat şi în pandemie, reprezintă argumente solide pentru a creşte atractivitatea transportului public.

Astfel, cifra de afaceri totală realizată şi raportată de cei 39 de operatori urbani s-a ridicat în 2021 la 552,05 milioane de euro, în creştere cu 25 milioane de euro (+4,52%) faţă de 2020. Ca şi în anul anterior, 45,7% din total (252,5 milioane de euro) reprezintă aportul Societăţii de Transport Bucureşti SA (STB), care şi-a crescut încasările cu aproape 1,5%. Pe poziţia a doua în topul cifrelor de afaceri realizate în 2021 se situează CTP Cluj Napoca, cu 30,71 milioane de euro (+12,3%), urmată, la mică distanţă, de CTP Iaşi, cu 30,6 milioane de euro (+8,89%). Vin apoi STP Timişoara, cu 26,48 milioane de euro (+20,8%), RATBV, cu 25,9 milioane de euro (+10,8%) şi CT Bus, 22,45 milioane de euro (-11,5%). Cele mai mari creşteri procentuale ale cifrelor de afaceri au fost înregistrate de către Transport Urban Sinaia (+49%), Transurbana (+27%) şi STP Timişoara (+26%) în timp ce scăderile cele mai mari sunt în dreptul Transport Public Urban Drobeta (-54%), Transurb Dej (-50%) şi Ali Trans Com (-37%). În total, doar zece operatori urbani au încheiat 2021 cu o scădere a cifrei de afaceri.

Analiza completă a rezultatelor financiare ale operatorilor urbani o veţi putea citi în numărul din septembrie al revistei Tranzit.