Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

În mai 2021, Daimler Trucks și-a făcut publice, în cadrul evenimentului Strategy Day, obiectivele legate de vehiculele comerciale din portofoliu, iar de curând Gianenrico Griffini, președintele juriului International Truck of the Year, a avut ocazia să afle de la șefa Mercedes-Benz Trucks, Karin Rådström, care sunt pașii făcuți până acum, ce urmează în viitorul apropiat și care sunt principalele puncte ale strategiei ce trebuie urmate pentru a se atinge țintele dorite

Obiectivul Mercedes-Benz la nivel global este să aibă o cotă de piață din două cifre, iar pentru asta trebuie să crească vânzările pe anumite segmente și să îmbunătățească serviciile. Dar printre țintele sale se numără și reducerea costurilor cu personalul și a altor costuri indirecte, de producție sau pentru achiziția de materii prime. „La aceste aspecte se lucrează peste tot în lume și deocamdată rezultatele sunt conform planului. Suntem la jumătatea drumului, mai este de muncă și în Europa și în America de Sud, dar suntem pe calea cea bună.“

Pe ambele continente accentul se pune pe client și pe adaptarea portofoliului la cerințele acestuia. De exemplu, în Europa oferta includea numeroase modele și configurații, iar numărul lor a fost redus deoarece nu exista cerere mare pentru toate. De aici a rezultat o scădere a costurilor cu păstrarea pieselor de schimb pe stoc, cu documentația pentru service-uri ș.a. Pe de altă parte, în modelele de care este nevoie pe piață se investește mai mult. Unele dintre camioanele aflate în centrul atenției sunt noile Actros F și L, care se bucură de numeroase cereri din partea firmelor mici și mijlocii, deci au potențial foarte mare de creștere a cotei de piață. Dar și Actros din Brazilia se bucură de apreciere din partea clienților.

Serviciile au, la rândul lor, potențial de creștere, iar aici se intenționează vânzarea mai multor contracte de service și disponibilitatea mai mare a pieselor de schimb, astfel încât până în 2030 veniturile să fie cu 50% mai mari. Compania analizează, pornind de la un indicator de performanță foarte important, cifra de afaceri din service și vânzare de piese de schimb, care sunt piețele unde are o poziție bună și care sunt piețele unde există potențial de optimizare. „Diferențele regionale sunt uriașe și căutăm să determinăm ce nu facem bine în anumite țări, pentru a ajunge și acolo la nivelul celorlalte.“

Disponibilitatea pieselor de schimb este extrem de importantă pentru camioane, subliniază Karin Rådström, deoarece, spre deosebire de un autoturism, în cazul căruia, dacă se defectează, poți închiria un altul până se comandă piesa de schimb necesară și se face reparația, la camioane totul trebuie să se întâmple foarte repede.

Un mare potențial de creștere au și mobilitatea electrică și pe hidrogen, serviciile digitale – conectivitatea, soluțiile de optimizare a rutelor – întreținerea predictivă și serviciile financiare, și pentru toate Mercedes-Benz Trucks are ținte ambițioase.

Multe necunoscute pe drumul spre un transport fără emisii

Electrificarea – atât vehiculele electrice cu baterii, cât și cele cu pilă de combustie – este unul dintre stâlpii strategiei Daimler Trucks în viitorul apropiat, dar întrebarea este dacă se poate atinge până în 2030 ținta de 60% vehicule electrice din totalul vânzărilor în condițiile perturbărilor de pe piață legate de scumpirea materiilor prime, criza de microprocesoare, inflație, creșteri și scăderi ciclice. Reprezentanta Mercedes-Benz Trucks este de părere că se poate ca 60% dintre clienți să cumpere un camion electric în loc de unul diesel, dar sunt și multe necunoscute când vrei să calculezi costul total de operare: prețul electricității, prețul bateriilor, despre care se fac tot felul de presupuneri ș.a. „Însă important este că noi mergem în continuare în această direcție a electrificării. Acum câteva zile am vorbit cu un client din Turcia care mi-a spus că Nike, pentru care face transport, a propus o creștere de tarif de 20% dacă se lucrează cu vehicule fără emisii. Și mai sunt astfel de firme, Ikea, Procter&Gamble, iar în timp vor fi tot mai multe, deci tranziția s-ar putea face rapid. În plus, vor exista taxe pentru emisiile de CO2 și ele vor descuraja achiziția de camioane mai puțin curate. Este un moment extrem de interesant pentru această industrie, momentul unei tranziții atât de importante.“

În ceea ce privește factorii care ar putea influența cel mai mult transformarea sustenabilă, în opinia șefei Mercedes-Benz Trucks este vorba în primul rând de subvenții – și dacă se acordă subvenții unele aplicații, cum ar fi transportul urban cu autobuze, fac mai rapid trecerea spre un model mai verde. „Noi suntem pregătiți și pentru o creștere înceată în următorii ani, după care să vină o creștere exponențială, dar și pentru o creștere liniară, constantă. Ca inginer mi-ar plăcea o creștere constantă, dar se poate întâmpla orice și noi avem flexibilitate și în ceea ce privește sistemul de producție pentru a ne adapta ritmului pieței.“

Ford Motor Company si Volkwagen AG au semnat un acord de colaborare prin care vor forma o alianta puternica la nivel global, dedicata segmentului de vehicule comerciale. Astfel, in cadrul aliantei va fi produs un pickup de capacitate medie (sarcina utila de 1 t), proiectat si dezvoltat de catre Ford. Astfel, modelul evolutiv al VW Amarok va fi produs in uzinele Ford si va completa, din 2022, gama de utilitare Volkswagen Vehicule Comerciale pe acest segment. 

In acelasi timp, VW va lansa in 2021 un van de distributie urbana construit pe platforma Caddy, care va fi vandut si in reteaua Ford, iar Ford va dezvolta mai apoi o utilitara usoara de 1 tona, ce va fi comercializat si de VW. Pe perioada ciclului de viata al acestor produse, Ford si VW estimeaza ca vor produce in total 8 milioane de unitati din cele 3 modele care fac obiectul aliantei. De asemenea, Ford va lansa pana in 2023 un vehicul electric dedicat pietei europene, care va avea la baza platforma Volkswagen Modular Electric Drive (MEB).
 
Alianta Ford-VW nu implica transfer de proprietate intre cele doua companii, ci are ca scop doar eficientizarea productiei de utilitare usoare si optimizarea costurilor de cercetare-dezvoltare, precum si largirea portofoliului. Atat Ford, cat si VW au un business puternic pe segmentul vehiculelor comerciale – vanuri si pick-up-uri deopotriva – cu modelele Ford Transit si Ranger, respectiv VW Transporter, Crafter, Caddy si Amarok.
 
„Prin colaborarea pe aceste 3 platforme, ambele companii vor avea beneficii financiare semnificative. Separat, Ford isi va largi portofoliul de vehicule comerciale cu versiunile electrice ale Transit si F-150, in urmatoarele 24 de luni”, a declarat Jim Farley, CEO Ford.
 
„Colaborarea cu Ford reprezinta un pilon-cheie al strategiei noastre GRIP2025+ si parte a transformarii prin care trece Volkswagen Vehicule Comerciale. Prin aceasta alianta ne intarim pozitia foarte buna pe care o ocupam pe segmentul utilitarelor usoare, in special pe principalele piete europene”, a subliniat Thomas Sedran, presedintele consiliului de administratie al VW Vehicule Comerciale.
 
Utilizarea de catre Ford a platformei electrice VW MEB in Europa reprezinta o piatra de temelie in strategia VW de promovare a propulsiei electrice si confirma eforturile ambelor companii de a-si indeplini obligatiile impuse prin Acordul de la Paris, din 2015. De altfel, VW si Ford analizeaza si alte moduri in care sa colaboreze pentru productia de vehicule electrice.
 
Dupa mai multi ani – incepand cu 2023 – Ford ar putea ajunge sa livreze pana la 600.000 de utilitare avand la baza tehnologia MEB, care este proiectata sa combine armonios performanta si capacitatea de transport cu tehnologia electrica. Vehiculul, care va fi proiectat si realizat de catre Ford la Köln-Merkenich, se va alatura modelului Mustang Mach-E, care va fi lansat oficial in 2021.
 
In plus, ambele companii vor lucra cu Argo AI, pentru a dezvolta separat vehicule autonome. VW a investit recent in Argo AI, compania americana in cadrul careia Ford detine deja un pachet de actiuni. Faptul ca atat Ford, cat si VW, au decis independent sa investeasca in Argo AI conforma nivelul tehnologic ridicat al sistemului autonom dezvoltat de Argo AI, care va fi disponibil pentru Europa si America de Nord deopotriva.