Conform celui mai recent studiu PIARC (World Road Association), în doar 15% dintre proiectele de infrastructură rutieră de la nivel global există o cultură de management al riscurilor pentru infrastructura aflată în exploatare. Potrivit aceleiași analize, în care e inclusă și România, intervențiile reactive cresc cu până la 40% cheltuielile din etapa de mentenanță a infrastructurii rutiere.
Cele mai frecvente riscuri care trebuie luate în calcul în etapa de exploatare a infrastructurii rutiere vizează degradarea infrastructurii prin coroziune, creșterea ca volum a traficului, schimbările climatice, dar și accidentele rutiere și hazardurile naturale (alunecări de teren sau cutremure). Conform raportului, astfel de evenimente afectează buna funcționare a infrastructurii, cu multiple consecințe precum daune (umane și materiale) și costuri suplimentare pentru reparații, dar și în prelungirea timpului petrecut în trafic, daune la nivelul mediului înconjurător și pierderea reputației autorității responsabile. Cu toate acestea, doar 20% dintre autoritățile participante la studiu au declarat că respectă întocmai toate standardele de calitate în vigoare în ceea ce privește gestionarea proiectelor de infrastructură rutieră.
În lumina acestor date, SIXENSE România trage un semnal de alarmă la nivel local. „Studiile internaționale demonstrează că o infrastructură rutieră monitorizată în exploatare și asupra căreia se intervine proactiv eficientizează investițiile, îmbunătățeşte traficul, reduce rata accidentelor și a fenomenelor naturale care pot să afecteze o autostradă și contribuie la diminuarea poluării fonice. Însă soluțiile disponibile la nivel de asset management nu sunt încă adoptate pe scară largă sau sunt insuficient bugetate, deși etapa de exploatare dintr-un proiect de infrastructură este, de fapt, cea mai importantă și de durată și ar trebui să fie însuși motivul pentru care se construiește. Pe plan local, asset și risk managementul sunt încă teritorii insuficient explorate, ceea ce se reflectă în calitatea, performanța și siguranța drumurilor și autostrăzilor”, a declarat Mariana Garștea, CEO SIXENSE România, completând: „este nevoie să facem vizibil și pe plan local impactul pe care un proiect de infrastructură bine gândit îl are la nivel economic și al întregii comunități. Acest lucru pornește de la modul în care gestionăm riscurile și trece prin decizia de a interveni proactiv pentru prelungirea duratei de viață a unui proiect de infrastructură. Toate aceste acțiuni cresc calitatea vieții dintr-o regiune și duc la orașe mai reziliente și mai sigure.”
Studiul PIARC a luat în calcul 64 de autorități (publice și private) responsabile de infrastructura rutieră din 37 de țări ale lumii.
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit