Cele mai mari costuri operaționale pentru companiile de logistică sunt salariile (51%) și transportul (33%), arată cel mai recent raport realizat de ARILOG, cu sprijinul Smart ID și Zebra, despre piața de logistică din România.
Creșterea semnificativă a salariilor este efectul deficitului forței de muncă, dar și al cheltuielilor cu salarizarea forței de muncă importate. Pe de altă parte, costurile de transport au crescut ca urmare a scumpirii tuturor costurilor de funcționare a autovehiculelor, a lipsei de ofertă din piață, din cauza materiilor prime deficitare și, implicit, a întârzierii în livrare.
„Pentru a câștiga cotă de piață, companiile trebuie să adopte digitalizarea. Astfel, eficiența este mult mai mare, iar experiența cu clienții, semnificativ îmbunătățită. Este important ca digitalizarea să fie percepută drept un instrument pentru creșterea performanței și nu o soluție, ceea ce face diferența între performanță peste nivelul pieței și aliniere constantă la acesta”, a declarat Paul Niță, președinte ARILOG.
Principalul factor de risc în 2022 a fost (ca și în 2021) lipsa forței de muncă, indicată de 47,06% dintre respondenți. De asemenea, presiunea costurilor și optimizarea acestora este amenințarea de nivel mediu pe care au resimțit-o în 2022 companiile vizate în studiu (54,90%).
Implementarea și integrarea tehnologiei reprezintă un procent important în preocupările respondenților (40,20%), pentru că și la acest capitol piața are de suferit din două perspective: clienții (care sunt nepregătiți și nu au competențe pentru implementarea proiectelor în domeniul tehnologiilor sau utilizează soluții bazate pe tehnologii vechi, pentru care suportul este deficitar, iar implementările sunt greoaie) și companiile dezvoltatoare (care nu au suficientă forță de muncă specializată pentru a facilita analizele și comunicarea cu compania-client și pentru a crește viteza de implementare a proiectelor).
În perspectivă, este îmbucurător faptul că cea mai mare parte a respondenților (73%) recunosc că tehnologia și digitalizarea sunt instrumentele de care au nevoie pentru a face față provocărilor. De altfel, 67% dintre companii au în lucru proiecte de creștere a digitalizării. Totuși, aceasta din urmă este împiedicată de rezistența la schimbare, înțelegerea redusă a tehnologiilor digitale și a impactului acestora, problemele legate de implementare și lipsa de experiență.
În ceea ce privește prioritățile pe termen scurt, respondenții au identificat creșterea eficienței (27%) și optimizarea costurilor (26%), iar soluția pentru îndeplinirea acestor obiective este, desigur, digitalizarea.
Optimizarea costurilor (67,65%), schimbările în comportamentul consumatorului (59,80%) și digitalizarea proceselor (56,86%) par a fi cele mai importante provocări pentru perioada următoare. În același timp, schimbările în înaltă tehnologie și în modelele operaționale reprezintă direcțiile principale pentru următorii ani. Restricţiile din orașe și creșterea numărului de livrări determină crearea exponenţială a modelelor noi de „last mile delivery”, prin construirea de noi hub-uri în localităţi, cu operaţiuni de cross-docking real. Totodată, depozitele nu mai sunt „atât” de specializate, operatorii fiind forţaţi să reorganizeze operaţiunile pentru a deveni adevarate soluţii pentru livrările în omnichannel.
Studiul ARILOG – desfășurat în perioada septembrie-noiembrie 2022 – a fost trimis către 335 de persoane – directori generali și directori de departamente ai companiilor din industriile de logistică și transport, producție (FMCG, auto, textile, ambalaje), construcții, farma și retail. Eșantionul a fost de 103 respondenți.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit