Asociația Germană a Industriei Auto (VDA) prezintă cifrele privind înmatriculările de vehicule utilitare grele pentru anul 2022. Unde și-au revenit piețele, unde au luat-o la vale – și care sunt perspectivele viitoare pentru 2023.
Principalele piețe internaționale pentru vehiculele utilitare grele (peste 6 tone) au evoluat în mod inegal în 2022. Aceasta este concluzia Asociației germane a industriei auto (VDA). De la o redresare la o prăbușire a unei piețe, totul este prezent la nivel mondial.
În timp ce Europa (UE, AELS și Marea Britanie), SUA și India au reușit să își continue redresarea, China și Brazilia au înregistrat scăderi în ultimul an, unele dintre ele considerabile, potrivit VDA. Având în vedere cererea puternică și continuă, precum și cererea reținută, o creștere mai puternică ar fi putut fi așteptată și pe unele piețe de vehicule comerciale grele în 2022. Dar perturbările continue din lanțurile de aprovizionare și evoluțiile macroeconomice diferite ar fi împiedicat acest lucru.
În Europa, vânzările de vehicule utilitare grele au crescut anul trecut cu 5% față de anul precedent, ajungând la aproximativ 335.800 de unități. Dintre cele mai mari 5 piețe europene individuale, Marea Britanie (+8% – 40.200 de unități), Polonia (+6% – 33.200 de unități) și Italia (+1% – 24.700 de unități) au înregistrat rate de creștere pozitive. Piața franceză a stagnat (0% – 43.600 de unități). Piața germană, pe de altă parte, a suferit un recul (-2% – 71.300 de unități), dar rămâne totuși cea mai mare piață unică din Europa.
Piața americană și-a revenit într-o formă slăbită. Pe ansamblul anului 2022, piața vehiculelor comerciale de acolo a obținut un plus de 3% față de 2021, ceea ce corespunde unui volum de vânzări de 476.000 de unități. Creșterea pozitivă a fost determinată de segmentul vehiculelor grele (clasa 8 / mai mare de 15 tone), care a înregistrat o creștere semnificativă în comparație cu anul precedent (+15%). Segmentul vehiculelor utilitare grele a reprezentat 53% din noile înmatriculări pe piața vehiculelor utilitare grele din SUA.
Vânzările în China au scăzut din nou semnificativ în 2022. În 2021 a avut loc deja o mișcare contrară, după ce un program guvernamental de reînnoire a parcului auto și noul standard de emisii China 6 introdus la nivel național au contribuit la o creștere pozitivă puternică în 2020. Cu scăderi de două cifre de la an la an în toate domeniile, piața chineză a vehiculelor comerciale s-a redus cu 51% de la an la an, ajungând la 767.600 de unități în 2022. Aceasta reprezintă o scădere de 806.400 de unități, un volum aproape la fel de mare ca volumele de vânzări ale piețelor americane și europene de vehicule comerciale grele combinate. Ultima dată când în China au fost înmatriculate mai puțin de 1 milion de vehicule comerciale grele noi a fost în 2016. În ciuda înjumătățirii pieței, China rămâne de departe cea mai mare piață de camioane din lume.
După o corecție semnificativă în cei doi ani anteriori, ne așteptăm ca China să crească din nou în 2023 (+10%). Pentru Europa (+4%), India (+15%) și SUA (+5%) ne așteptăm la încă un an de creștere pozitivă. Pe piața germană a vehiculelor comerciale grele ne așteptăm la o creștere de +4%, în linie cu media europeană. Cu toate acestea, pentru piața braziliană, prognozăm o nouă scădere pentru anul în curs (-4%).
După o fază de creștere neîntreruptă care a început în 2016, Amazon Air încetinește ritmul și, într-adevăr, potrivit unor articole din presa americană, nu își va reînnoi contractul de închiriere cu Air Transport Services Group pentru opt aeronave B767-200F între mai și septembrie 2023. Sursa este perspectiva privind flota sa publicată chiar de Astg la 6 februarie 2023.
Compania spune că va retrage trei unități, în timp ce celelalte cinci vor fi închiriate altor companii sau vândute. Nu numai atât, se așteaptă ca alte B767F închiriate de Astg către Amazon să își reducă orele de funcționare în prima jumătate a anului 2023, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.
Această veste vine la doar câteva săptămâni după cele privind încetinirea dezvoltării de noi platforme logistice – care are loc în principal în SUA din cauza contracției economiei și, prin urmare, a vânzărilor online – așteptată în prima jumătate a acestui an. Rămâne de văzut dacă acest lucru va avea consecințe și asupra declarației făcute de Amazon în octombrie anul trecut cu privire la închirierea a 10 avioane A330-300 transformate din avioane pentru pasageri în avioane de marfă. Aceste aeronave ar trebui să fie închiriate de la Altavair și operate de Hawaiian Airlines.
Transportul aerian expres nu suferă doar la Amazon, ci și la cei mai mari doi operatori globali, FedEx din SUA și DHL din Germania, unde au existat, de asemenea, rapoarte privind o încetinire a operațiunilor în ultimele săptămâni.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit