Conform statisticilor emise de ACEA pentru octombrie, semnalele transmise de piata auto nu sunt deloc incurajatoare. „Cresterea inregistrata in octombrie pe piata UE pare una sanatoasa, la o prima vedere. Totusi, o mare parte din aceasta crestere reflecta modificarea legislatiei privind emisiile“, a explicat David Leggett, reprezentantul GlobalData.
Imaginea reala este redata de cererea de vehicule noi care a tins un prag record anul acesta, fata de situatia lui 2018, care a fost destul de linistita. Mai mult decat atat, piata se va confrunta cu o serie de schimbari, care o vor face sa stagneze in 2020, in cel mai bun caz, sau chiar sa scada.
In particular, economia Germaniei a fost lovita de un nivel scazut al exporturilor de bunuri, din cauza situatie economice incerte a Chinei, cauzate de tensiunea comerciala cu SUA. Conform estimarilor, piata de vehicule noi a Germaniei va ramane la acelasi nivel si se va situa la aproximativ 3,4 milioane de unitati. La asta se adauga si incertitudinea Brexit, care atarna greu pe piata britanica de vehicule noi, doar in octombrie scaderea fiind de 6,7%, cel mai mare nivel al declinului din ultimele opt luni ale lui 2019. Incertitudinea se va prelungi si anul viitor, iar cererea de vehicule noi se va mentine la un nivel redus. Nici celelalte piete europene nu au fost mai puternice, nivelul cererii si consumului fiind deteriorate in 2019.
Dupa cativa ani in care situatia a fost stabila, cererea de vehicule noi se va reduce in 2020, iar situatia economica ar putea sa duca la o scadere accelerata a pietei auto, cu consecinte pentru producatorii de masini care vor depune eforturi consistente sa se mentina la un nivel profitabil.
Specialistii internationali de logistica considera ca un rezultat al cresterii razboiului tarifar dintre China si SUA ar putea fi o intarire a blocului comercial construit in jurul initiativei Drumul Matasii.
Proiectul Drumul Matasii, cunoscut si sub numele de „One Belt One Road“ (OBOR) si care acopera mai multe rute comerciale maritime si pe uscat, cuprinde acum cel putin 70 de tari, 4,4 miliarde de persoane si aproximativ 60% din PIB-ul mondial.
Potrivit lui Cathy Roberson, fondator si analist principal al firmei de consultanta Logistics Trends & Insights, OBOR ar putea fi intarita de protectionismul american. „Chiar daca scopul OBOR este de a expedia marfuri chinezesti la o audienta mai larga, acesta ar putea avea ca rezultat un bloc economic comercial larg, care ar putea lasa SUA in afara comertului mondial", a spus ea. „Jin-Yong Cai, fostul sef al Corporatiei Financiare Internationale, noteaza ca proiectul va acoperi, de asemenea, economia Chinei impotriva oricaror potentiale scaderi ale cererilor venite din partea Europei sau a SUA".
OBOR include mai multe rute terestre ce leaga Asia de Est cu Europa prin Rusia, Kazahstan, Iran si Turcia, cu viitoarele cai spre Africa. Pe mare, OBOR conecteaza acum porturile din Asia, Orientul Mijlociu, Africa si Europa si a incurajat compania chineza de stat Cosco sa investeasca in operatiuni portuare in Spania, Grecia, Italia si Belgia. „Initiativa este remodelarea definitiva a lanturilor de aprovizionare si redesenarea benzilor comerciale", a spus Roberson. „Pe masura ce ruptura dintre China si SUA creste, ambele tari vor cauta solutii alternative pentru a satisface nevoile propriei populatii. Deja China s-a orientat pentru o parte din importurile sale agricole din SUA catre tari precum Brazilia, incurajand in acelasi timp fermierii proprii sa produca mai mult“.
Cresterea serviciilor feroviare dintre Asia si Europa a fost foarte mare incepand cu 2011, prin lansarea de noi servicii logistice, dar si cu tari din Europa de Est, dar si Germania, care au devenit hub-uri importante pentru proiectul OBOR. „Furnizorii chinezi de comert electronic, Alibaba si JD.com, utilizeaza calea ferata si au deschis depozite de-a lungul rutei pentru a transfera bunurile intre regiuni", a spus Roberson.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit