Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

După  aprobarea finală a Pachetului Mobilitate 1, care reformează transportul rutier internațional, unele guverne europene au făcut apel la Curtea Europeană de Justiție împotriva anumitor măsuri sau pentru a solicita anularea acestuia. Din noiembrie 2020, opt țări au depus contestație, iar acestea nu sunt numai din Europa de Est. Șapte contestații – înaintate de Bulgaria, România, Ungaria, Polonia, Lituania, Cipru și Malta – se referă la obligația întoarcerii vehiculului în țara în care își are sediul compania de transport la fiecare opt săptămâni și a șoferului la fiecare patru săptămâni. Aceste apeluri sunt susținute și de un studiu recent al Comisiei Europene potrivit căruia această măsură crește emisiile de CO2.

Cel de-al optulea apel a fost depus de o țară din Europa de Vest, Belgia, care aprobă Pachetul Mobilitate 1, cu excepția măsurilor privind cabotajul rutier.

Decizia judecătorilor cu privire la toate contestațiile este programată pentru începutul lui 2023, însă între timp asociațiile de transport rutier și sindicatele Alianței Rutiere, care susțin pe deplin reforma, se mobilizează în apărarea Pachetului. Uniunea belgiană a șoferilor Ubt contestă însăși decizia guvernului său. Președintele Frank Moreels atrage atenția că „aderând acum la alte șapte țări europene, Belgia își arată fața urâtă“. „Și noi, sindicatele, ne-am fi dorit să analizăm unele prevederi ale Pachetului Mobilitate. În fapt, introducerea imediată a tahografului digital și obligația tuturor vehiculelor de transport de a-și monta tahograful au fost abandonate. Dar noi, spre deosebire de angajatori, am reușit să ne resemnăm cu compromisul atins”.

Potrivit Acordului semnat de UE și Marea Britanie, în cazul în care un șofer conduce un vehicul echipat cu un tahograf analog, acesta trebuie să poată pune la dispoziție, ori de câte ori un ofițer de control autorizat solicită:

  1. diagramele de înregistrare pentru ziua curentă și cele 28 de zile precedente;
  2. cardul șoferului, dacă este deținut;
  3. orice înregistrări manuale și tipărite din cursul zilei curente și din cele 28 de zile anterioare.

În cazul în care șoferul conduce un vehicul echipat cu un tahograf digital, smart 1 sau smart 2, șoferul trebuie să poată pune la dispoziție, ori de câte ori un ofițer de control autorizat solicită acest lucru:

  1. cardul șoferului;
  2. orice înregistrări manuale și tipărite din cursul zilei curente și din cele 28 de zile anterioare;
  3. fișele de înregistrare corespunzătoare aceleiași perioade ca și cele menționate la punctul (ii) în care șoferul a condus un vehicul echipat cu un tahograf analog.

Începând cu 31 decembrie 2024, perioada de 28 de zile menționată la alineatul (1) punctele (i) și (ii) și la alineatul (2) punctul (ii) se înlocuiește cu 56 de zile.