Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Asociațiile profesionale din transportul rutier de mărfuri și de persoane din Franța (FNTR, TLF, OTRE et FNTV) s-au reunit la Ministerul de Transport pentru a analiza impactul războiului din Ucraina asupra activității lor, dar au reamintit și de problemele pe care le au firmele din domeniu, mai ales din cauza creșterii prețului combustibilului.

Ministrul le-a garantat că transportul rutier de mărfuri și de persoane este cuprins în Planul de Redresare și Reziliență al Franței, aflat în curs de pregătire de către guvern, la cererea președintelui Macron.

Asociațiile profesionale din Franța au solicitat sprijin în repetate rânduri, așa cum v-am informat și noi, argumentând de fiecare dată de ce este nevoie de măsuri ferme și rapide care să le permită firmelor să facă față creșterii continue a prețului carburanților. Printre aceste măsuri se numără controlul aplicării corecte a clauzei de indexare a tarifelor în funcție de prețul combustibilului, prevăzute în codul transporturilor, ritmuri mai rapide de revizuire a tarifelor pe piețele publice sau din contractele de transportul în comun, adoptarea de măsuri de sprijin pentru lichiditățile firmelor și o comunicare la intervale mai scurte și accesibilă tuturor, de către Comitetul Național Rutier, a indicilor carburanților folosiți în transportul rutier.

Ministrul a afirmat că a solicitat deja consolidarea controalelor privind aplicarea corectă a clauzelor de indexare și lansarea imediată a colaborării cu CNR privind indicii și că stocurile de motorină și distribuția de combustibil sunt deocamdată la niveluri normale și sigure în Franța, deci nu există riscuri legate de aprovizionare, iar această situație este urmărită permanent și în detaliu. De aceea le-a solicitat asociațiilor ca membrii lor să comande combustibil în ritmul normal, pentru a permite în continuare fluiditatea aprovizionării.

Trei asociatii profesionale ale transportatorilor de marfa din Franta, OTRE, FNTR si TLF, fac un apel la autoritatile publice sa puna in aplicare masurile de sprijinire a economiei, in special pe cele legate de trezorerie, cata vreme firmele de transport si logistica s-au mobilizat cat au putut de bine in saptamanile de la declararea pandemiei, pentru a garanta aprovizionarea in bune conditii a Frantei, dar pe de alta parte se confrunta cu dificultati mari, 70% inchizand deja total sau partial activitatea. Prin urmare, spun cele trei asociatii, daca nu se iau masuri de sprijinire a firmelor din domeniu, intregul lant logistic este in pericol.
Iar interventia autoritatilor le-ar permite firmelor sa reziste in situatia actuala si sa isi reia activitatea dupa incheierea crizei coronavirusului. 
Izolarea in case a populatiei, care a inceput in Franta la jumatatea lui martie, a dus la varfuri de consum de alimente si modificari importante in ceea ce priveste consumul si distributia altor tipuri de produse. Astfel ca unele firme de transport sunt depasite in incercarea de a aproviziona cei 67 de milioane de francezi cu produse de stricta necesitate, iar altele si-au oprit activitatea, o situatie paradoxala care dezechilibreaza complet eficienta si continuitatea lantului de aprovizionare. Iar firmele care isi continua activitatea pentru a garanta acest serviciu vital pentru populatie inregistreaza pierderi din cauza costurilor suplimentare mari generate de returul pe gol, de orele suplimentare ale soferilor din cauza ca s-a prelungit programul lor de lucru si se permite munca duminica si in alte zile de sarbatoare si de achizitia de produse sanitare si de protectie.
De aceea, sunt de parere cele trei asociatii, statul trebuie sa ia masuri care sa raspunda problemelor ambelor categorii de firme de transport, mai ales ca, atunci cand economia isi va reveni, va fi nevoie de transport. 
Concret, profesionistii din transport si logistica cer patru masuri care sa faca mai suportabile poverile financiare din prezent: o procedura eficienta de lupta impotriva intarzierilor la plata si a termenelor de plata abuzive, rambursarea anticipata a TICPE (taxa interna de consum pentru produse energetice) cuvenita transportatorilor rutieri pentru primul si al doilea semestru din 2020, calculata in functie de consumul fiecarei firme din semestrul anterior, finalizarea urgenta a unei proceduri (aflate acum in lucru) de achizitie a carburantului utilizat pentru transport rutier de marfa si persoane care sa faca mai usoara returnarea TICPE si amanarea pana la 1 ianuarie 2022 a scaderii cu 2 eurocenti/l a TICPE care se ramburseaza transportatorilor. 
Cele trei asociatii mai propun ca la discutiile referitoare la relansarea activitatii economice sa participe si reprezentanti ai transportatorilor rutieri de marfa si ai logisticienilor, care pana acum nu au avut intalniri cu Ministerul Economiei si Finantelor, asa cum au avut alte sectoare strategice.