Ad
Ad
Ad
Trei asociatii profesionale ale transportatorilor de marfa din Franta, OTRE, FNTR si TLF, fac un apel la autoritatile publice sa puna in aplicare masurile de sprijinire a economiei, in special pe cele legate de trezorerie, cata vreme firmele de transport si logistica s-au mobilizat cat au putut de bine in saptamanile de la declararea pandemiei, pentru a garanta aprovizionarea in bune conditii a Frantei, dar pe de alta parte se confrunta cu dificultati mari, 70% inchizand deja total sau partial activitatea. Prin urmare, spun cele trei asociatii, daca nu se iau masuri de sprijinire a firmelor din domeniu, intregul lant logistic este in pericol.
Iar interventia autoritatilor le-ar permite firmelor sa reziste in situatia actuala si sa isi reia activitatea dupa incheierea crizei coronavirusului. 
Izolarea in case a populatiei, care a inceput in Franta la jumatatea lui martie, a dus la varfuri de consum de alimente si modificari importante in ceea ce priveste consumul si distributia altor tipuri de produse. Astfel ca unele firme de transport sunt depasite in incercarea de a aproviziona cei 67 de milioane de francezi cu produse de stricta necesitate, iar altele si-au oprit activitatea, o situatie paradoxala care dezechilibreaza complet eficienta si continuitatea lantului de aprovizionare. Iar firmele care isi continua activitatea pentru a garanta acest serviciu vital pentru populatie inregistreaza pierderi din cauza costurilor suplimentare mari generate de returul pe gol, de orele suplimentare ale soferilor din cauza ca s-a prelungit programul lor de lucru si se permite munca duminica si in alte zile de sarbatoare si de achizitia de produse sanitare si de protectie.
De aceea, sunt de parere cele trei asociatii, statul trebuie sa ia masuri care sa raspunda problemelor ambelor categorii de firme de transport, mai ales ca, atunci cand economia isi va reveni, va fi nevoie de transport. 
Concret, profesionistii din transport si logistica cer patru masuri care sa faca mai suportabile poverile financiare din prezent: o procedura eficienta de lupta impotriva intarzierilor la plata si a termenelor de plata abuzive, rambursarea anticipata a TICPE (taxa interna de consum pentru produse energetice) cuvenita transportatorilor rutieri pentru primul si al doilea semestru din 2020, calculata in functie de consumul fiecarei firme din semestrul anterior, finalizarea urgenta a unei proceduri (aflate acum in lucru) de achizitie a carburantului utilizat pentru transport rutier de marfa si persoane care sa faca mai usoara returnarea TICPE si amanarea pana la 1 ianuarie 2022 a scaderii cu 2 eurocenti/l a TICPE care se ramburseaza transportatorilor. 
Cele trei asociatii mai propun ca la discutiile referitoare la relansarea activitatii economice sa participe si reprezentanti ai transportatorilor rutieri de marfa si ai logisticienilor, care pana acum nu au avut intalniri cu Ministerul Economiei si Finantelor, asa cum au avut alte sectoare strategice.

Franta este paralizata de miscarile sociale fara precedent incepute pe 5 decembrie 2019, iar situatia porturilor este in mod special ingrijoratoare pentru agentii economici din lantul logistic, asa cum se arata intr-un comunicat al FNTR (Federatia Nationala a Transportatorilor Rutieri), in care se exprima si ingrijorarea ca nici macar in aceste conditii cei care ar trebui sa aiba un cuvant de spus nu vorbesc. Operatiunile succesive „porturi moarte“ din ultimele sase saptamani au ruinat eforturile de a relansa transportul maritim, astfel ca, in conditiile in care docherii au da preaviz de greva de 72 de ore incepand de pe 14 ianuarie de la miezul noptii, autoritatile chiar trebuie sa reactioneze propunand masuri concrete de sustinere a acestora, comisionarii de transport fiind in imposibilitatea de a suporta singuri impactul economic al grevei.

Intr-un comunicat adresat pe 13 ianuarie ansamblului de companii maritime care opereaza in porturile franceze si firmelor de intretinere, Eric Hémar, presedintele TLF (Uniunea Firmelor de Transport si Logistica din Franta) si Herbert de Saint Simon, presedintele TLF Overseas, au cerut exonerarea de toate cheltuielile cu stationarea, paza, alimentarea containerelor frigorifice s.a. Comisionarii de transport membri TLF Overseas si clientii lor nu trebuie sa poarte singuri responsabilitatea tuturor cheltuielilor financiare care sunt consecinta grevei, pentru ca s-ar crea un dezechilibru puternic intre agentii economici din domeniu si o pierdere de activitate iremediabila a porturilor franceze. Transportul de marfuri este in pericol, arata Herbert de Saint Simon, deoarece fara porturi nu exista comert exterior. „Porturile sunt inima economiei franceze si de aceea apelez oficial la autoritatile nationale si locale sa deblocheze situatia pentru a asigura libera circulatie a persoanelor si a marfurilor. Guvernul nostru trebui sa se gandeasca urgent la aceasta situatie pentru a nu fi afectata in continuare competitivitatea transportului maritim.“
Si transportatorii rutieri sunt loviti puternic de acest conflict pentru care autoritatile nu au o solutie, in ciuda cererilor repetate pe care le primesc din partea organizatiilor profesionale inca din decembrie. De aceea si reprezentantii FNTR s-au intalnit cu membrii Guvernului acum cateva saptamani pentru a evalua masurile de sustinere a firmelor de transport rutier afectate de miscarile sociale.
Agentii economici care activeaza in lantul logistic vor avea de suferit din cauza acestor blocaje repetate, mai ales comisionarii si transportatorii care stationeaza cu camioanele si soferii imobilizati in porturi din lipsa de marfa.
Pe termen scurt, riscurile sunt ca oamenii sa nu mai aiba de munca in porturile din Franta, companiile sa nu mai faca escala si containerele sa nu mai vina in terminale.
In termeni de impact financiar este vorba de pierderi de zeci de milioane de euro pe zi pentru agentii economici, pierderea de trafic este estimata la 40% pentru portul Fos (Marsilia) si dublu pentru Havre, si in plus si imaginea transportului maritim francez are de suferit.