Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Notificările de conformare trimise de ANAF contribuabililor înregistrați în scopuri de TVA, care folosesc de la 1 august decontul precompletat P300, conțin inadvertențe care complică procesul de raportare fiscală în loc să-l simplifice. Consultanții de la TPA România, o companie de top în Europa Centrală și de Est, specializată în contabilitate, consultanță fiscală, consultanță juridică și audit, consideră că aceste acestea impun companiilor investiții consistente și nebugetate pentru a răspunde cerințelor ANAF.

„Implementarea decontului precompletat urmărește reducerea erorilor, îmbunătățirea procesului de raportare și creșterea conformității fiscale. Cu toate acestea, ca orice proces aflat la început, poate genera discrepanțe sau chiar inadvertențe în etapa de implementare. Estimările noastre sunt că, până la 1 ianuarie 2025, când se vor alătura cerințelor de raportare SAF-T și entitățile din categoria contribuabililor mici, inadvertențele vor afecta extensiv noul proces de conformare fiscală. Acestor neajunsuri temporare li se adaugă o lipsă de eficiență în centralizare și o necorelare a datelor deținute de ANAF cu situația faptică din evidențele contabile ale contribuabililor, ceea ce duce la o investiție consistentă și nebugetată a companiilor în a răspunde notificărilor ce decurg din decontul precompletat P300. ANAF ar trebui să ajusteze mecanismele de prelucrare a datelor valorificând informația importantă pe care o primește de la contribuabili prin acest demers de a răspunde notificărilor de conformare.”,

a explicat Maria Junghiatu, partener în cadrul TPA România.

Decontul precompletat P300, introdus de autoritățile fiscale pentru a moderniza și eficientiza procesului de raportare fiscală, este reglementat de Codul Fiscal și de ordonanțele specifice (OUG 116/2023, OUG 70/2024 și OUG 87/2024). Acestea stabilesc obligațiile și drepturile în utilizarea acestui formular. Termenul pentru conformare, adică transmiterea rezultatelor verificărilor privind diferențele din „Notificarea de conformare RO e-TVA”, este de 20 de zile de la primirea notificării, cu posibilitatea de a se extinde la 30 de zile în viitor.

Consultanții TPA România au identificat cinci situații cel mai des întâlnite, în urma parcurgerii notificărilor de conformare transmise de către ANAF în cazul diferențelor semnificative:

1.            necorelarea informațiilor privind achizițiile și vânzările ce implică TVA la încasare;

2.            informații incomplete în declarațiile precompletate P300;

3.            dublarea informațiilor;

4.            tranzacțiile contribuabililor mici;

5.            decalaje de timp și coordonare.

„Lipsa informațiilor în decontul precompletat P300 privind plata/încasarea facturilor conduce la prezentarea incorectă a valorii TVA deductibilă/colectată aferentă tranzacțiilor privind achizițiile și vânzările ce implică TVA la încasare. De asemenea, neprezentarea în P300 e-TVA a informațiilor comunicate de contribuabili în declarațiile recapitulative privind livrările/achizițiile/prestările intracomunitare legate de regularizările privind prestările de servicii intracomunitare care nu beneficiază de scutire în statul membru în care taxa este datorată, de regularizările privind livrări intracomunitare scutite, conform art. 294 alin.(2) lit.a) și d) din Codul fiscal, de regularizările privind achizițiile intracomunitare de bunuri pentru care cumpărătorul este obligat la plata TVA (taxare inversă), precum și de regularizările privind achizițiile de servicii intracomunitare pentru care beneficiarul este obligat la plata TVA (taxare inversă) conduce la necorelații.”,

a completat Maria Junghiatu.

O problemă frecvent întâlnită este dublarea informațiilor în P300 e-TVA care integrează date atât din Declarația D394 (privind livrările/prestările și achizițiile efectuate pe teritoriul național), cât și din sistemul RO e-Factura. Informațiile sunt prezentate cumulat, fără a se lua în considerare că D394 conține deja informații din sistemul RO e-Factura. Astfel, specialiștii de la TPA România explică faptul că sumele din decontul precompletat sunt fie dublate, fie au o valoare denaturată.

„Contribuabilii mici care nu operează cu RO e-Factura în tranzacțiile lor cu consumatori persoane fizice nu sunt încă obligați până la 1 ianuarie 2025 să completeze declarația SAF-T, deci nici tranzacțiile fiscale ale acestora nu sunt prezentate complet de P300 e-TVA. De asemenea, printre diferențele față de P300 e-TVA aferente TVA-ului dedus se numără și cele care provin din decalaje de timp/de coordonare, astfel, există contribuabili pentru care perioada contabilă are termen de închidere în primele zile ale lunii calendaristice sau procesul de evidențiere în contabilitate parcurge și etape de verificări/aprobări, ca urmare nu toate tranzacțiile aferente unei perioade fiscale sunt și evidențiate în decontul de TVA depus de contribuabili în luna la care se referă, ci și în perioade viitoare. În aceeași categorie se pot încadra tranzacțiile cu încasare în avans pentru care se emite factura în următoarea perioadă fiscală, ceea ce duce la înregistrarea de diferențe între P300 și decontul de TVA.”,

a precizat Maria Junghiatu.

Începând cu 1 ianuarie 2025, contribuabilii care nu răspund la „Notificarea de conformare RO e-TVA” în termen de 20 de zile vor fi sancționați cu amenzi. Sancțiunile pot varia între 1.000 și 2.500 de lei pentru persoanele fizice și juridice ce nu intră în categoria mijlocii și mari. Persoanele juridice mijlocii vor primi amenzi între 2.500 și 5.000 de lei, iar cele juridice mari vor fi sancționate cu sume cuprinse între 5.000 și 10.000 de lei.

„Având în vedere baza de date consistentă, colectată din diverse surse, aflată la dispoziția autorităților fiscale care au solicitat conformarea contribuabililor în condiții intensive și inițiativele care au servit ca argument în stabilirea cerințelor de raportare SAF-T, contribuabilii se așteaptă să aloce pentru conformare resurse minime, precum și să observe o debirocratizare prin eliminarea surplusului de declarații. Acestea au fost promise de autoritățile fiscale, dar se lasă așteptate generând între timp mai multă povară fiscală și cerințe supuse penalizărilor.”,

a concluzionat Maria Junghiatu.

Sistemul RO e-Transport ar trebui eliminat complet sau cel puțin modificat semnificativ pentru a reduce povara administrativă asupra companiilor. În prezent, acestea sunt obligate să aloce resurse umane și tehnice considerabile pentru a obține codurile UIT necesare, relatează Alexandru Pop, Tax Manager la TPA România. TPA România este o companie de top în Europa Centrală și de Est, specializată în contabilitate, consultanță fiscală, consultanță juridică și audit. De asemenea, Alexandru Pop argumentează că acest sistem contravine tratatelor, directivelor și regulamentelor Uniunii Europene, inclusiv principiului proporționalității, deoarece în România există deja alte măsuri pentru combaterea fraudei fiscale în comerțul internațional.

Experții TPA România au redactat și trimis autorităților europene documentul „Sistemul RO e-Transport în contextul reglementărilor UE și internaționale”. Acesta analizează incompatibilitatea sistemului cu tratatele, directivele și regulamentele Uniunii Europene, subliniind efectele negative asupra companiilor și mediului de afaceri din România. Totodată, documentul include și recomandări concrete pentru îmbunătățirea situației.

„Sistemul RO e-Transport este privit ca un mecanism destinat combaterii fraudei și reducerii decalajului de TVA. Unul dintre principalele obiective ale sistemului RO e-Transport, conform OUG nr. 41/2022 („OUG nr. 41/2022”), este îmbunătățirea colectării impozitelor la buget, în special a TVA-ului. Dar acesta încălcă sau este incompatibil cu principiile internaționale care stau la fundamentul pieței unice a UE: proporționalitatea, libera circulație a mărfurilor în cadrul UE, eliminarea controalelor și verificărilor la frontierele statelor membre ale UE potrivit Codului Frontierelor Schengen. În plus, avem exemplul Ungariei care, în 2017, a fost supusă unei proceduri de infringement pentru un sistem de raportare similar cu cel implementat de RO e-Transport în România. Chiar dacă sistemul maghiar era mai simplu decât cel românesc, Comisia Europeană a concluzionat că normele contravin principiilor de neutralitate și de proporționalitate și libertății de a desfășura afaceri – libertate garantată de Carta Drepturilor Fundamentale a UE.”,

a explicat Sorana Cernea, Managing Partner al TPA România.

Sistemul RO e-Transport, împreună cu RO e-Factura și SAF-T, face parte din inițiativele de digitalizare accelerate ale administrației fiscale susținute de Guvernul României pentru combaterea evaziunii fiscale. Inițial, OUG nr. 41/2022 avea scopul de a viza doar mărfurile cu risc fiscal ridicat, dar a extins obligațiile și asupra mărfurilor care nu sunt considerate astfel. Nerespectarea înregistrării acestor bunuri poate duce la sancțiuni între 20.000 și 100.000 de lei pentru persoanele juridice, precum și la confiscarea contravalorii bunurilor neraportate.

Experții TPA România au observat că procedura de conformare cu sistemul RO e-Transport reprezintă o povară administrativă semnificativă pentru firme. Acest proces necesită resurse umane și tehnice considerabile pentru monitorizarea și declararea datelor necesare în timp util, implicând costuri ridicate și ajustări ale infrastructurii IT, în special pentru companiile mari. De asemenea, unele situații impun disponibilitatea resurselor 24 de ore din 24 pentru a face modificări sau a obține coduri UIT, din cauza imprevizibilității timpilor de așteptare la frontiere sau a schimbărilor vehiculelor de transport, care pot apărea în afara programului normal de lucru.

De asemenea, experții TPA observă că legislația și ghidurile disponibile pentru Sistemul RO e-Transport sunt neclare și incomplete, neacoperind multe situații frecvent întâlnite în practică. Companiile se confruntă cu provocări specifice în cazul achizițiilor intracomunitare realizate prin Incoterms, precum DDP/DAP, unde furnizorii străini sunt responsabili pentru transport, lăsând firmele românești dependente de terțe părți pentru conformarea cu procedurile naționale de conformitate.

„Analizând toate datele necesare pentru generarea codului UIT, se poate presupune că furnizorii străini pot fi reticenți în a coopera, deoarece trebuie să aloce resurse pentru acest flux de informații. Aceste obstacole au un impact negativ semnificativ asupra companiilor care acționează în conformitate cu legea, deoarece întâmpină frecvent situații care nu pot fi deloc raportate sau nu pot fi raportate corect în sistem. O astfel de situație expune companiile riscului amenzilor impuse de legislație, care sunt adesea excesive și nu sunt neapărat direcționate doar împotriva celor care comit fapte ilicite pentru care acest cadru legal a fost creat inițial.”,

adaugă Alexandru Pop, Tax Manager al TPA România.

În România, există deja măsuri alternative la raportarea extinsă solicitată de Sistemul RO e-Transport, implementate atât la nivel național, cât și în cadrul Uniunii Europene. De exemplu, „Soluțiile rapide din 2020” au introdus cerințe suplimentare pentru tranzacțiile intracomunitare și pentru aplicarea scutirii de TVA pentru aceste livrări, determinând modificări ale legislației naționale pentru a reflecta aceste reguli.

„O companie se poate afla în situația în care respectă pe deplin condițiile stabilite la nivelul UE, în timp ce nu este conformă cu o regulă națională, fapt care afectează sever comerțul intracomunitar, generează incertitudine pentru mediul de afaceri și nu este armonizată cu tratatele și reglementările UE privind comerțul liber. De asemenea, prin stabilirea obligației de a utiliza sistemul RO e-Transport, legiuitorul român creează un obstacol pentru companiile care aleg să importe mărfuri din alte state membre. Deși a fost creat ca o formalitate ce trebuie urmată înaintea transportului, în practică sistemul RO e-Transport provoacă întârzieri și instituie noi controale la granița României cu celelalte state membre ale UE. Orice obstacol creat de un stat membru în calea liberei circulații a mărfurilor în cadrul UE constituie o încălcare a Tratatului privind Funcționarea Uniunii Europene.”,

a menționat Dan Iliescu, Legal Partner al TPA România.

Există o lipsă de predictibilitate în ceea ce privește lista mărfurilor cu risc fiscal ridicat, stabilită prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală și poate fi modificată cu ușurință. De la intrarea în vigoare a OUG nr. 41/2022, lista se propune a fi modificată, un proiect de ordin fiind deja publicat în aprilie. Lista se actualizează pe baza “riscului fiscal evidențiat în acțiunile de control recente efectuate de autoritățile fiscale”. Experții TPA remarcă că riscul ar trebui analizat pe termen lung, iar dacă Sistemul RO e-Transport rămâne în vigoare, lista ar trebui fie aprobată prin Hotărâre de Guvern, pe baza unei analize detaliate a oportunității și proporționalității, pentru a evita sancționarea nedreaptă a companiilor din cauza unui caz izolat identificat de autorități.

„Sistemul RO e-Transport, deși conceput pentru combaterea fraudei fiscale, impune sarcini legale și economice semnificative asupra companiilor. Alinierea cu principiile UE privind proporționalitatea și libera circulație a mărfurilor este crucială. Factorii de decizie politică ar trebui să ia în considerare eliminarea completă sau cel puțin revizuirea sistemului pentru a reduce povara sarcinilor administrative, iar companiile ar trebui să dezvolte strategii pentru a gestiona eficient raportarea. Ca profesioniști în domeniul fiscal, înțelegem necesitatea combaterii evaziunii și fraudei fiscale, însă acest scop nu poate justifica implementarea sistemului RO e-Transport prin ordonanță de urgență, fără parcurgerea procesului legislativ constituțional și fără a documenta și înțelege consecințele practice asupra mediului de afaceri.”,

a concluzionat Sorana Cernea, Managing Partner al TPA România.