Ținerea inflației sub control nu a fost suficientă în 2024 pentru a restabili pe deplin încrederea consumatorilor și a mediului de afaceri, în special în Europa, unde cererea slabă de marfă a afectat tarifele de transport rutier, așa cum reiese dintr-o retrospectivă Upply a principalelor elemente ce au caracterizat economia anul trecut (Economy: key developments to remember in 2024). Tarifele de transport maritim și aerian au rezistat mai bine, sub influența factorilor geopolitici care au impact tot mai mare asupra cererii și ofertei de servicii logistice.
Evoluția Indexului Upply al tarifelor de transport maritim containerizat (baza 100: ianuarie 2017)
În transportul maritim 2024 a fost caracterizat, ca și alți ani din ultimul timp, de o volatilitate mare a tarifelor care au crescut timp de 18 luni, apoi s-au stabilizat până în jurul valorilor de dinainte de pandemia de Covid-19, după care, când să se revină la un echilibru între cerere și ofertă, atacurile rebelilor Houthi din Yemen au dus la deviere navelor prin Capul Bunei Speranțe, adică la costuri suplimentare, dezorganizare a lanțurilor de aprovizionare și creșteri de tarife, în ciuda cererii relativ modeste de marfă din Europa și a creșterii capacității de transport prin livrarea de noi nave.
Evoluția Indexului Upply al tarifelor de transport aerian de marfă (baza 100: ianuarie 2017)
Tarifele de transport aerian au scăzut în general în 2024, dar treptat, și acum sunt la niveluri semnificativ mai mari decât înainte de pandemie. Pe coridorul Asia-Europa în special, perturbările din sectorul maritim din Marea Roșie au redirecționat, cel puțin temporar, unele fluxuri către transportul aerian, iar dezvoltarea comerțului electronic transfrontalier, alimentată în special de strategia platformelor chineze Shein și Temu de a-și crește cota de piață, a creat o cerere puternică de servicii de transport aerian de marfă. Perioada de vârf a surprins prin volumele mari generate, într-un context economic lent, ceea ce a avantajat companiile de transport aerian, care au reușit să-și majoreze tarifele la acel moment.
Evoluția Indexului Upply al tarifelor de transport rutier de marfă (baza 100: ianuarie 2017)
În ceea ce privește transportul rutier – unde tarifele depind mult de prețul combustibilului, care în 2024 a fost în mare parte în scădere – atât tarifele spot, cât și cele din contacte au fost relativ stabile, ceea ce reflectă dificultatea de a transfera alte creșteri de costuri de exploatare în tarife. Și astfel, așa cum arată mai multe analize din diverse țări europene, a crescut brusc numărul de insolvențe și falimente printre firmele de transport.
Piața globală de logistică în 2023 (%)
Transport Intelligence (Ti) estimează că piața globală de logistică s-a ridicat în 2023 la 5.353.858,1 milioane de euro, din care cel mai valoros segment este cel de transport rutier (externalizat), cu peste două treimi din total, adică 3.400.163,6 milioane de euro.
Piața globală expres (internă și internațională) este evaluat la 518.464,6 milioane de euro, adică 9,6% din total, în condițiile în care volumul de colete a crescut la nivel global în 2022, ca urmare a restricțiilor din perioada pandemiei, care au dus la creșterea cererii de comerț electronic, iar după 2022 redresarea a condus la scăderi de volum și la o reechilibrare a pieței, în sensul că cererea a revenit la niveluri normale. Performanța economică în scădere a economiilor majore, inflația și presiunea costurilor tot mai mari au dus la creșterea prețului unitar al coletelor. Chiar și în condițiile atipice de piață, când numărul de colete a scăzut în a doua jumătate a lui 2022 și începutul lui 2023, transportatorii au reușit să-și crească veniturile doar prin managementul prețurilor. Însă această situație, în economiile dezvoltate cel puțin, s-a înrăutățit și unii transportatori au anunțat o scădere atât a volumului, cât și a veniturilor, pentru unele dintre liniile lor de servicii. Iar în anumite regiuni aste înseamnă o trecere de la servicii premium la servicii amânate sau standard.
Transportul aerian și maritim au reprezentat 6,7% din totalul pieței globale de logistică, adică 361.561,2 milioane de euro, aici intrând, în accepțiunea Ti, transportul maritim și aerian global (gestionat expeditori, linii maritime de containere și companii aeriene). Piața globală de transport maritim s-a ridicat la 108.169,1 milioane de euro, adică 2,0% din totalul logisticii globale, iar transportul maritim gestionat de liniile de containere a ajuns la 152.875,3 milioane de euro, adică 2,8% din total. Transportul aerian gestionat de companiile aeriene reprezintă 0,2% din piața totală, în timp ce transportul aerian gestionat de expeditorii de marfă, 1,6%.
Urmează Contract Logistics, reprezentând 5,3% din totalul pieței de logistică (283.980,3 milioane de euro) și serviciile vamale (175.311,2 milioane de euro și 3,2%).
Altele (transport vrac, servicii poștale, project logistic, transport pe căi navigabile interioare, transport feroviar și transport maritim de mărfuri vrac) au în total 614.377,2 milioane de euro.
02.10.2020
Ultimul număr: Mai 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit