Ad
Ad
Ad
Ad

Transportul aerian s-a redus cu 2,1% în 2023, iar cel maritim, cu 0,6%, mai ales din cauza recesiunii economice globale, dar și din cauza riscurilor geopolitice – conflictele din Ucraina și Israel, creșterea inflației și a prețului combustibilului și scăderea cererii consumatorilor – așa cum amintește o analiză a Transport Intelligence (Ti).

Piața transportului aerian de marfă a atins în 2023 o valoare nominală de 84.561 de milioane de euro. Volumele în tone-kilometru au scăzut, începând din prima parte a lui 2022, din cauza scăderii comerțului global și a dezvoltării economice, războiului din Ucraina, creșterii inflației pe piețele majore și costurilor ridicate ale combustibilului, iar situația a continuat până în iulie 2023, după care traficul a crescut față de 2022, dar nu suficient cât pe întregul 2023 să se înregistreze creștere față de anul anterior.

Potrivit Asociației Internaționale de Transport Aerian (IATA), traficul a totalizat 24 de miliarde de tone-kilometru în 2023, cu 1,9% mai puțin decât în 2022 și cu 2,2% mai puțin dacă ne gândim doar la traficul internațional. Iar randamentul mărfurilor a scăzut cu 32% față de maximele istorice din 2022, dar a rămas cu 42% mai mare decât nivelurile de dinainte de pandemie.

Veniturile agregate pentru companiile aeriene din Asia-Pacific au scăzut cu 43,3%, până la 21 de miliarde de dolari în 2023, potrivit Asociației Companiilor Aeriene din Asia Pacific (AAPA), din cauza scăderii activității comerciale și a tarifelor mai mici. Dar AAPA a remarcat că randamentul mediu al mărfurilor a rămas peste nivelurile de dinainte de criza sanitară.

După contractarea din 2023, se preconizează că piața de transport aerian de marfă va crește ușor, cu 0,7% în termeni reali, în 2024. Potrivit IATA, creșterea comerțului electronic între Asia și Europa va contribui cel mai mult la dinamismul traficului internațional, care se va reflecta în cererea de transport aerian. În plus, restricționarea transportului maritim din cauza perturbării de la Marea Roșie poate stimula implementarea soluțiilor maritime/aeriene și, astfel, poate crește volumul de mărfuri și veniturile din transportul aerian în 2024.

Până în 2028 se estimează că piața globală de transport de marfă va avea o rată anuală de creștere de 3,6%, până la 226.715 milioane de euro, și cea de transport aerian o creștere similară, de 3,6%/an, într-o economie tot mai fragmentată din cauza tensiunilor aduse de Brexit și de conflictele din Ucraina și din Marea Roșie, care cresc riscurile de instabilitate financiară.

În al doilea trimestru din 2024 au existat modificări rapide pe piața de transport aerian și maritim și dezechilibre între ratele de cumpărare și cele de vânzare, mai ales în ceea ce privește exporturile din Asia, așa cum arată reprezentanții Expeditors (companie care oferă transport maritim, depozitare, operațiuni vamale și alte servicii logistice), citați de Ti Insight. În plus, capacitatea pieței aeriene a fost limitată de cererea de comerț electronic, iar rutele maritime au fost perturbate semnificativ, așa cum știm deja, de evenimentele geopolitice din Marea Roșie, ceea ce a dus la servicii mai puțin frecvente, timpi de tranzit mai lungi și congestii portuare.

Ti consideră că rezultatele Expeditors sunt relevante pentru situația tuturor expeditorilor și proprietarilor de active de transport aerian și maritim. Compania a avut vânzări susținute, dar profituri sub presiune, venituri cu 4% mai mici față de trimestrul al doilea din 2023, deși cu 9% mai mari decât în primul trimestru din 2024, și un venit operațional cu 16% mai mic decât în 2023 și cu 10% mai mic decât în trimestrul anterior.

În transport aerian de marfă, Expeditors a avut un tonaj cu 15% mai mare decât în 2023 și mai mare și decât în primul trimestru din 2024, datorită trecerii de la maritim la aerian. Iar ratele de cumpărare au depășit ratele de vânzare, deoarece comercianții cu amănuntul chinezi au crescut cererea mai repede decât au putut crește transportatorii capacitatea.

Volumele de transport maritim de mărfuri gestionate de Expeditors au scăzut cu 3% față de trimestrul al doilea din 2023, deși au crescut față de trimestrul anterior din 2024, iar aici, la fel, ratele de cumpărare au crescut mai mult și mai repede decât cele de vânzare, și criza din Marea Roșie a făcut să fie nevoie de navele intrate recent pe piață, inclusiv din cauza dificultăților operaționale din porturi. Indiferent însă cât de bine s-au descurcat Expeditors și alte firme de profil în condițiile dificultăților din transportul maritim și aerian, întrebarea care se pune, subliniază analiștii Ti, este cum vor răspunde acestea la schimbările de pe piață, care ar putea fi foarte rapide.

Sursă foto: Expeditors