Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Asociația Česmad Bohemia a organizat pe 27 februarie o conferință având ca temă camioanele electrice în flota transportatorilor cehi, în cadrul căreia ministrul Transporturilor a prezentat poziția guvernului privind electromobilitatea. Chiar zilele acestea ar urma să fie lansat un apel pentru realizarea infrastructurii de încărcare pentru camioane, în valoare de un miliard de coroane (o coroană cehă este echivalentă cu aproximativ 0,196 lei). Pe principalele rute ale rețelei TEN-T vor fi construite hub-uri de încărcare cu o capacitate de până la 3,6 MW, iar până în 2030 se dorește ca acestea să fie atât de multe în Cehia, încât transportatorii să își poată reîncărca vehiculele la fiecare 60 km pe arterele cheie de transport. În plus, guvernul pregătește asistență care le va permite transportatorilor să construiască stații de încărcare la propriile sedii.

Cu alte cuvinte, când vine vorba de electromobilitate, principalul rol al statutul este să sprijine crearea infrastructurii necesare, „și exact asta facem“.

În cadrul conferinței a avut loc și o discuție între producătorii și furnizorii de echipamente de transport și de infrastructură de încărcare, pe de o parte, și transportatori, pe de altă parte, în care aceștia din urmă și-au definit nevoile și așteptările și au împărtășit și prima lor experiență cu operarea camioanelor alimentate cu baterii. Toți participanții au fost de acord că un astfel de schimb de opinii este o condiție necesară pentru lansarea electromobilității. De aici a rezultat că o mare problemă cu vehiculele oferite în prezent, pe lângă limitările cunoscute – mai ales autonomia redusă – este lipsa lor de versatilitate, utilizarea fiind limitată pentru o anumită sarcină de transport. În ceea ce privește transportul internațional greu pe distanțe lungi nu numai că nu există acum soluții viabile, dar nici măcar nu se vede lumina de la capătul tunelului, sunt de părere transportatorii cehi.

O altă condiție necesară pentru dezvoltarea mobilității electrice este interesul clienților și dorința de a acoperi din costurile mai mari asociate ei, precum și de a contribui la logistica mai complicată și mai solicitantă care implică vehiculele cu baterii. Deocamdată, în ciuda investițiilor uriașe făcute de producătorii auto, a efortului de a reconcilia interesele transportatorilor și ale clienților și a încrederii în îndeplinirea promisiunilor guvernului privind infrastructura de încărcare, există convingerea că obiectivele stabilite de Pactul Verde pentru decarbonizarea transportului rutier de mărfuri trebuie să devină realiste și trebuie stabilite noi termene care să respecte posibilitățile tehnice și nevoile reale de transport ale societății.

CNR (Comitetul Național Rutier din Franța) a realizat o analiză a pieței cehe de transport pe 2019, care conține și informații despre condițiile de muncă și veniturile șoferilor din această țară, culese inclusiv în urma unor interviuri cu angajatorii și cu circa 20 de șoferi aflați în parcări și zone de odihnă din Austria și Spania.

Un șofer ceh tipic lucrează 70% din timp la internațional, 60% dintre ei pe trasee scurte sau medii, în Germania, Austria și BeNeLux, cu întoarcere acasă după 5-6 zile, și restul în circuite mai lungi, de 15-20 de zile, până în Spania sau Suedia, urmate de 3-4 zile petrecute acasă.

Concediu plătit este de 25 de zile și este luat sistematic cel puțin trei săptămâni pe perioada verii și restul în timpul sărbătorilor de la finalul anului.

Șoferii cehi cu contract pe perioadă nedeterminată lucrează în medie 236 de zile/an, timp de 45 de săptămâni, și ajung la 1.980 de ore de condus pe an (în medie 226 de ore/lună, cu o maximizare a orelor de condus pentru a atinge cele 90 de ore la două săptămâni) și la 129.500 km.

Aceștia au dreptul la un salariu minim de nivelul 3, adică de 646 de euro brut pe lună în 2019 sau de 693 de euro în 2020, dar din cauza situației de pe piața muncii cei care lucrează în regiunea Praga primesc aproape 1.000 de euro/lună și există și alte regiuni în care salariul lor este peste cel minim pe ramură, astfel că CNR ia în calcul o medie de aproape 830 de euro/lună.

Salariile fixe sunt adesea completate de prime pentru vechime sau pentru condus economic, care constituie un al 13-lea salariu. Iar cei care acceptă să lucreze în Ucraina, Rusia sau Balcani, în țări considerate dificile, cer un salariu fix de până la 1.363 de euro/lună.

La acestea se adaugă indemnizațiile de deplasare care au fost calculate de CNR la o medie de 1.095 de euro/lună pentru un șofer care lucrează doar la internațional și face o combinație de curse scurte, medii și lungi.

Ținând cont de toate aceste date, costul anual cu un șofer se ridică la 26.444 de euro, cu 35% mai mare decât la studiul anterior, din urmă cu cinci ani, când era de 19.666. Creșterea se datorează creșterii salariului minim din Cehia, care a dus la un salariu brut (cu oprime incluse) cu 64% mai mare pentru un conducător auto ceh. Cotizațiile sociale au scăzut cu 0,2% față de 2014 și indemnizațiile de deplasare sunt cu 10% mai mari. Prin urmare, costul/ora de condus este mai mare cu 30% decât în urmă cu cinci ani, de la 10,24 la 13,36 euro/km, ceea ce explică în parte scăderea competitivității flotei cehe la internațional.

AngajatorAngajat
Salariu brut fix896,24 €/lunăSalariu brut fix896,24 €/lună
Alte prime și bonusuri66,54 €/lunăAlte prime și bonusuri66,54 €/lună
Cotizații sociale primare33,88% – 303,68 €/lunăCotizații sociale primare11,00% – 98,59 €/lună
Concediu medical, maternitate2,10% – 18,81 €/lunăConcediu medical, maternitate0,00% – 0 €/lună
Asigurare de boală9,00% – 80,66 €/lunăAsigurare de boală4,50% – 40,33 €/lună
Pensie de vârstă, invaliditate, deces21,50% – 192,69 €/lunăPensie de vârstă, invaliditate, deces6,50% – 58,26 €/lună
Accidente de muncă și boli profesionale0,08% – 0,75 €/lunăAccidente de muncă și boli profesionale0,00% – 0 €/lună
Șomaj1,20% – 10,75 €/lunăȘomaj0,00% – 0 €/lună
  Salariu după cotizații797,66 €/lună
  Impozit pe venit99,36 €/lună
Salariu brut cu taxe1.199,93 €/lunăSalariu net după cotizații și impozit698,30
Indemnizații de deplasare pentru o lună de muncă efectivă, 11 luni/an1.095 €/lunăIndemnizații de deplasare pentru o lună de muncă efectivă, 11 luni/an1.095 €//lună
Costul anual cu un șofer ceh în 2019
Salariu brut fix + prime – 12 luni10.754,91 €Salariu brut fix + prime – 12 luni10.754,91 €
Cotizații angajator – 12 luni3.644,19 €Cotizații sociale și impozit – 12 luni2.375,31 €
Salariu fix brut cu taxe – 12 luni14.399,10 €Venit fix net de impozitat – 12 luni8.379,59 €
Indemnizații – 11 luni12.045,00 €Indemnizații – 11 luni11.771,25 €
Cost total anual26.444,10 €Venit net anual20.150,84 €
Cost/ora de condus13,36 €Venit net mediu lunar1.679,24 €
Cost/km0,20 €