Dacă cineva știa deja că 2025 nu va începe bine pentru ei, aceia sunt transportatorii rutieri, atrage atenția asociația cărăușilor cehi ČESMAD Bohemia. Deoarece aceștia știu deja măcar despre trei probleme pe care le vor avea în perioada imediat următoare.
Pe prima dintre ele, înlocuirea tahografelor, transportatorii internaționali au rezolvat-o, în cea mai mare parte a lor, dar tot mai sunt firme care încă nu au trecut de la dispozitivele mai vechi la cele inteligente de generația a doua. Înlocuirea costă 25.000-35.000 de coroane (o coroană cehă este echivalentul a aproximativ 0,1979 de lei), sume pe care trebuie să le ia în calcul, până la 18 august 2025, și firmele care fac transport internațional și care au pe camioane sau autobuze tahografe instalate în perioada 15 iunie 2019-20 august 2023. Nerespectarea obligației de a înlocui tahografele vechi cu cele inteligente de generația a doua poate duce la sancțiuni mari și în special la reținerea vehiculului până la remedierea problemei.
A doua problemă este mai puțin vizibilă în aprecierea ČESMAD Bohemia și constă în creșterea taxei de drum din Cehia. După ce aceasta a fost majorată cu 15% în martie 2025, pentru a include și componenta de emisii de CO2, de la 1 ianuarie 2025 vine o altă scumpire, cu 5%. Deci serviciile de transport costă tot mai mult, deoarece și celelalte cheltuieli au crescut de la un an la altul, începând cu salariile, servicii achiziționate de transportatori, asigurările sau anvelopele. Iar aceste creșteri nu au fost încă transferate complet de către toate firmele spre clienți, ceea ce creează probleme cu lichiditățile. Situația este cu atât mai gravă cu cât volumul comenzilor de transport nu a atins încă nivelurile de dinainte de pandemia de Covid-19, iar știrile din economia germană nu sunt încurajatoare pentru firmele cehe.
A treia mare problemă în transportul din Cehia vizează firmele care oferă servicii publice cu autobuze. În cazul lor, costurile salariale au crescut neașteptat la jumătatea lui 2024, după o creștere a remunerației șoferilor pentru așteptarea între conexiuni. Aceste bonusuri de așteptare sunt legate de salariul minim, care va crește mai repede decât salariul mediu în următorii ani, potrivit deciziei guvernului. Iar începând cu noul an conceptul de salariu garantat – de care sunt legate tarifele plătite de unii clienți – va înceta să existe. Prin urmare, operatorii de transport solicită modificări ale contractelor, pentru a se ajunge la echilibru economic între părți.
Asociația Česmad Bohemia a organizat pe 27 februarie o conferință având ca temă camioanele electrice în flota transportatorilor cehi, în cadrul căreia ministrul Transporturilor a prezentat poziția guvernului privind electromobilitatea. Chiar zilele acestea ar urma să fie lansat un apel pentru realizarea infrastructurii de încărcare pentru camioane, în valoare de un miliard de coroane (o coroană cehă este echivalentă cu aproximativ 0,196 lei). Pe principalele rute ale rețelei TEN-T vor fi construite hub-uri de încărcare cu o capacitate de până la 3,6 MW, iar până în 2030 se dorește ca acestea să fie atât de multe în Cehia, încât transportatorii să își poată reîncărca vehiculele la fiecare 60 km pe arterele cheie de transport. În plus, guvernul pregătește asistență care le va permite transportatorilor să construiască stații de încărcare la propriile sedii.
Cu alte cuvinte, când vine vorba de electromobilitate, principalul rol al statutul este să sprijine crearea infrastructurii necesare, „și exact asta facem“.
În cadrul conferinței a avut loc și o discuție între producătorii și furnizorii de echipamente de transport și de infrastructură de încărcare, pe de o parte, și transportatori, pe de altă parte, în care aceștia din urmă și-au definit nevoile și așteptările și au împărtășit și prima lor experiență cu operarea camioanelor alimentate cu baterii. Toți participanții au fost de acord că un astfel de schimb de opinii este o condiție necesară pentru lansarea electromobilității. De aici a rezultat că o mare problemă cu vehiculele oferite în prezent, pe lângă limitările cunoscute – mai ales autonomia redusă – este lipsa lor de versatilitate, utilizarea fiind limitată pentru o anumită sarcină de transport. În ceea ce privește transportul internațional greu pe distanțe lungi nu numai că nu există acum soluții viabile, dar nici măcar nu se vede lumina de la capătul tunelului, sunt de părere transportatorii cehi.
O altă condiție necesară pentru dezvoltarea mobilității electrice este interesul clienților și dorința de a acoperi din costurile mai mari asociate ei, precum și de a contribui la logistica mai complicată și mai solicitantă care implică vehiculele cu baterii. Deocamdată, în ciuda investițiilor uriașe făcute de producătorii auto, a efortului de a reconcilia interesele transportatorilor și ale clienților și a încrederii în îndeplinirea promisiunilor guvernului privind infrastructura de încărcare, există convingerea că obiectivele stabilite de Pactul Verde pentru decarbonizarea transportului rutier de mărfuri trebuie să devină realiste și trebuie stabilite noi termene care să respecte posibilitățile tehnice și nevoile reale de transport ale societății.
02.10.2020
Ultimul număr: Iulie-August 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit