Fermierii mici și medii au început să recolteze și nu au spații proprii de depozitare, fiind nevoiți să trimită marfa direct către traderi la prețuri mici, dar cu costuri mari. Transportul cerealelor direct din câmp s-a scumpit cu 40%, potrivit fermierilor prezenți la dezbaterea Constanța Grains & Intermodal Hub 2022, organizată în Capitală de revista Tranzit la începutul lunii iulie.
„Micii fermieri din zona Constanța se bazează pe transportul cerealelor direct din câmp, cu camioane, în portul Constanța. Nu putem transporta pe cale ferată sau apă. Din cauza lipsei de capacitate și a blocajelor din port, pentru că nu există spații de depozitare, prețurile cerealelor scad. Cei mai mulți închiriază până și combinele pentru recoltare.
Pe de altă parte prețurile pentru transport și recoltat cresc, vorbim de un preț mediu de 10 euro/tonă, în creștere cu 30-40% față de perioada similară de anul trecut“, a afirmat Gabriel Săndoiu (foto), managerul departamentului de transport al Unigrains Trading, societate care cultivă peste 2.000 de hectare de cereale în județul Constanța.
Dacă pe depozitare și infrastructura căilor ferate vorbim de termene destul de lungi, pe infrastructura auto se pot găsi soluții mai rapide, a mai spus Săndoiu, care a criticat problemele ce țin de marcajele rutiere și lipsa spațiilor de la intrarea în portul Constanța.
„La momentul de față tirurile staționează pe banda de urgență a autostrăzii la intrarea în port , iar spațiile de parcare din port sunt aproape inexistente.“
Recent, Administrația Portului Maritim Constanța a dat în folosință, în interiorul portului, o nouă parcare pentru 120 de camioane pe o suprafață de 34.000 mp. Totodată, o altă parcare, de data aceasta în exteriorul portului Constanța și de o mai mare capacitate, este în faza documentațiilor, urmând să fie realizată cât mai rapid.
Joi, 7 iulie, revista Tranzit organizează la București evenimentul Constanța Grains & Intermodal Hub, unde se va dezbate actuala temă privind situația exportului de cereale, atât producția românească, cât și cea provenită din Ucraina. Se anunta un sezon bun pentru transportatorii de cereale din Romania și Republica Moldova.
Pe lângă dorința de a transporta cât mai mult și cât mai repede, transportatorii de cereale se confrunta cu timpii mari de așteptare in port, cu controalele ISCTR pe timpii de condus și odihna, dar și pe respectarea greutății totale transportate, cât și cu pregătirea documentelor, de la 1 Iulie cerealele intrând sub incidența noii reglementări e-transport.
Pentru a avea o imagine de ansamblu, pe zona de Ucraina este vorba de volume de peste 20 de milioane de tone produse agricole aflate astăzi în silozuri, la care se va adăuga noua recoltă (alte 20-25 milioane de tone estimate), la care se adaugă produsele minerale și importurile ucrainene. În același timp, cerealele din Ucraina intră în competiție cu cerealele din bazinul Dunării de jos, inclusiv cele din România, care a intrat deja în campania de recoltă.
Potrivit datelor APMC, circa 400.000 de tone de grâu ucrainean au trecut în ultimele săptămâni prin port, însă cifra este una infimă dacă ne raportăm la cele 20 de milioane de tone blocate în silozuri.
Iar pe Dunăre, pentru a încărca 100.000 de tone de porumb, de exemplu, pentru portul Constanța este nevoie de 11 convoaie a câte 6 barje, respectiv 9.000 de tone/convoi. Iar timpul de tranzit pentru toată această cantitate este de circa 2 luni. Prea mult, pentru o cantitate prea mică.
Speranța, cel puțin pentru moment, rămâne tot în traficul rutier, însă și aici sunt probleme extrem de mari cu timpii de așteptare pe vămile din nord-estul țării. Mai există și posibilitatea transportului pe cale ferată, cu transbord sau schimbare de boghiuri în terminalele aflate pe zona punctelor de frontieră.
Pe lângă dorința de a transporta cât mai mult și cât mai repede, transportatorii de cereale se confrunta cu timpii mari de așteptare in port, cu controalele ISCTR pe timpii de condus și odihna, dar și pe respectarea greutății totale transportate, cât și cu pregătirea documentelor, de la 1 Iulie cerealele intrând sub incidența noii reglementări e-transport.
Discutăm despre toate acestea la Constanța Grains & Intermodal Hub, eveniment ce are lor săptămâna viitoare la București, în data de 7 iulie.
Companiile de transport cereale abonate la revista Tranzit beneficiază de participare gratuită pentru 1 persoană, taxa pentru cea de-a 2 persoană fiind de 100 EUR + TVA.
Înregistrarea se face aici: https://constantahub2022.traficmedia.ro/#reg
Sau pe email: office@traficmedia.ro
Programul evenimentului poate fi consultat aici: https://constantahub2022.traficmedia.ro/#program
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit