Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Activitatea transportatorii și expeditorii de marfă a cunoscut începând din după amiaza zilei de 8 octombrie perturbări majore din cauza grevelor și blocadelor din portul Rotterdam, așa cum informează asociația olandeză de transport și logistică TLN. Acțiunea angajaților care se ocupă de manipularea containerelor a oprit în mare parte traficul, iar activiști din cadrul Geef Tegengas au blocat mai multe drumuri de acces către terminale, împiedicând mult timp șoferii de camioane să încarce sau să descarce. Această combinație între greve și blocade a perturbat mult procesul logistic în port, cursele au trebuit anulate și livrările nu au mai ajuns la timp, deci pierderile companiilor de transport au fost mari, iar veniturile șoferilor și continuitatea lanțurilor logistice au fost și ele puternic afectate.

Între timp s-a anunțat că protestul va fi suspendat măcar pentru cinci zile, începând de luni, 13 octombrie, în încercarea de a se ajunge la un acord salarial între angajatori și sindicate. Dar inițial se anunțase că greva va continua și de aceea TLN a făcut apel la primarul din Rotterdam să intervină în cazul în care ar mai apărea noi blocaje, deoarece portul este vital pentru economia Olandei, deci nu poate fi pur și simplu închis.

Asociația mai sprijinise inițiativa unei coaliții largi de asociații profesionale din port de a solicita instanțelor să pună capăt grevei lucrătorilor, deoarece în opinia sa a demonstra și a face grevă sunt drepturi fundamentale, dar aceste acțiuni au paralizat un întreg sector și pagubele sociale întrec cu mult scopul acțiunilor.

… dovada unei economii încă lente, așa cum reiese din analiza Upply (Containers: the world’s main ports in the first half of 2025). Rotterdam și Anvers fac mici progrese, de 2,7%, respectiv 3,7% față de perioada similară din 2024, iar Hamburg a crescut mai mult, cu 9,3%, deoarece a beneficiat de restructurarea alianțelor maritime. Și la fel Bremen/Bremerhaven, situat pe locul al cincilea ca volume exprimate în TEU. În ceea ce privește porturile de la Marea Nordului, se remarcă mai ales Haropa, aflat pe locul al 10-lea, cu o creștere de 4,1% față de 2024.
Pe de altă parte, pe coasta mediteraneeană, porturile spaniole au suferit consecințele normalizării traseului prin Capul Bunei Speranțe, după ce în 2024 devierea navelor de transport de containere le-a adus beneficii prin stimularea activității de transbordare. Între timp însă lanțurile de aprovizionare s-au adaptat, iar în prima jumătate a lui 2025 activitatea de transbordare a scăzut cu 3,6% în Algeciras, cu 5% în Valencia și cu 21,3% în Barcelona, conform datelor de la Puertos del Estado. Valencia reușește totuși să mențină creșterea traficului total datorită creșterii volumului de containere pline pentru import (+15,2%) și export (+4,8%), iar prin Barcelona are loc un trafic sănătos de containere pline pentru export (+8%) și import (+12%), însă nu suficient pentru o creștere a traficului total.
Portul italian Gioia Tauro are cea mai mare creștere din Top 10 porturi din UE, iar ecosistemul Genova+Savona a înregistrat și el o performanță bună, în creștere cu 7,9% față de 2024, ceea ce îl situează imediat după Top 10.
Pireu revine pe creștere după ce a suferit în mod special din cauza paraliziei aproape totale a Canalului Suez în 2024 și a avut o creștere a traficului de containere de 4,9%, după ce în primul semestru din 2024 acesta scăzuse cu 12,9%.
Marseille-Fos, cu o creștere de 1% față de 2024, este departe de Top 10, cu un total de 729.000 TEU, datorat comerțului cu Asia, în special cu China și India – pentru că fluxurile cu Statele Unite sunt în scădere din cauza suspendării unei linii USEC (Coasta de Est a SUA).