Președinția Consiliului și Parlamentul European au ajuns la un acord provizoriu cu privire la adoptarea de reguli specifice privind timpii de conducere și de odihnă în cazul șoferilor profesioniști din turism.
Întrucât negocierile privind Pachetul Mobilitate 1, din 2020, s-au concentrat în principal pe transportul de mărfuri, șoferii de autocar implicați în turism au rămas cu reguli referitoare la timpii de conducere și odihnă nepotrivite muncii lor. Acum această problemă a fost rezolvată, legiuitorii europeni convenind asupra adoptării unor măsuri care să le permită șoferilor de autocar să își împartă
pauzele de odihnă de 45 de minute în două pauze de cel puțin 15 minute, să își amâne perioada de odihnă zilnică cu o oră o dată pe călătorie, cu condiția ca timpul total de conducere acumulat pentru ziua respectivă să nu depășească șapte ore, și să poată conduce circuite naționale mai lungi, de până la 12 zile (anterior această posibilitate exista numai pentru călătoriile internaționale).
Directorul IRU EU Advocacy, Raluca Marian, a declarat: „Noile reguli de conducere și de odihnă pentru turismul cu autocarul nu numai că vor îmbunătăți condițiile de muncă ale șoferilor, ci vor îmbunătăți și siguranța rutieră. Dispozițiile specifice pentru timpul de conducere și de odihnă vor permite șoferilor din turismul cu autocarul să reacționeze mai bine la programul pasagerilor, reducând în același timp semnificativ stresul generat de regulile improprii pentru turism”.
În plus, formularul de călătorie va fi înlocuit cu un formular digital după finalizarea unui studiu al Comisiei Europene, care ar trebui să fie un prim pas către crearea unei platforme operaționale bazate pe IMI pentru a încărca documente de control digitale.
Acest pas binevenit către digitalizare este susținut și de necesitatea de a modifica specificațiile tahografului cel târziu la 18 luni de la intrarea în vigoare a regulamentului, pentru a face diferența între serviciile regulate și cele ocazionale.
„Șoferii de turism cu autocarul își adaptează călătoriile în funcție de ritmul pasagerilor lor, noile reguli vor elibera întregul potențial al acestui mod de transport ecologic. Așteptăm cu nerăbdare ca Consiliul și plenul Parlamentului să aprobe oficial acordul, despre care sperăm că nu va crea nicio provocare. Acum este timpul să trecem la implementarea și aplicarea noilor reguli”, a conchis Raluca Marian.
Miniștrii de transport din Uniunea Europeană au căzut de comun acord cu privire la abordarea generală a Consiliului în legătură cu două dosare cheie: regulile privind timpii de conducere și de odihnă pentru șoferii de autocar ce operează pe curse turistice și regulile referitoare la obținerea permisului de conducere.
Propunerea Comisiei Europene de revizuire a normelor privind obținerea permisului de conducere oferă posibilitatea eliminării unor bariere majore în calea atragerii tinerilor la ocupația de șofer profesionist.
Din sectorul transportului rutier lipsesc aproximativ 600.000 de șoferi de autobuze, autocare și camioane, iar tendința este ascendentă.
Consiliul sprijină propunerea CE de a permite conducerea cu însoțitor și formarea șoferilor de camioane (categorii C și C1) începând cu vârsta de 17 ani. Acest lucru va permite tinerilor absolvenți ai școlilor profesionale de a obține experiență de conducere sub supravegherea unor șoferi cu experiență. Dezavantajul este însă că statelor membre li se va permite să stabilească practici naționale diferite, se arată într-un comunicat de presă al Uniunii Transporturilor Rutiere Internaționale (IRU).
„Cele mai multe state membre au realizat că permiterea conducerii însoțite pentru tinerii de 17 ani nu înseamnă scăderea vârstei minime de conducere, așa cum au prezentat în mod eronat unele organizații. Ajută doar la atragerea tinerilor absolvenți prin stabilirea unei modalități de formare profesională plătită, sub controlul șoferilor profesioniști cu experiență.
Din păcate, caracterul opțional al acestei măsuri – așa cum a fost votată de către Consiliul – va face, cel mai probabil, să nu fie pusă în practică peste tot. Ne-am dori să vedem acest nivel în întreaga Uniune”, a declarat Raluca Marian, directorul IRU EU Advocacy.
În cadrul aceleiași întruniri, Consiliul a acceptat propunerea Comisiei privind un mecanism UE de recunoaștere a permiselor de conducere din țări terțe. (În prezent, fiecare stat membru își urmează propriile practici.) „Sectorul nostru are nevoie de mai mulți șoferi. Deși acordăm prioritate conducătorilor auto proveniți de pe piața locală, inclusiv șoferilor tineri și femeilor, decalajul este atât de mare încât nu ne putem descurca fără șoferi din țări terțe“, a subliniat Raluca Marian.
„Consiliul a convenit să existe o practică armonizată a UE pentru recunoașterea permiselor de conducere străine pentru șoferii profesioniști. Cu toate acestea, problema se rezolvă doar pe jumătate.
Un șofer profesionist nu poate conduce în UE decât dacă are, de asemenea, un certificat de competență profesională (CPC) recunoscut.
Prin urmare, în ciuda eforturilor sale, Consiliul nu a reușit să rezolve problema“, a adăugat ea.
Consiliul a ratat ocazia de a răspunde favorabil nevoilor transportului colectiv de pasageri, cum ar fi eliminarea limitei arbitrare de 50 km pentru șoferii profesioniști de autobuz și autocar sub 21 de ani.
Abordarea generală a Consiliului a îmbrățișat însă în mare măsură propunerea Comisiei. Cel mai important, le permite șoferilor de turism cu autocar să își împartă pauza de 45 de minute în pauze mai scurte de cel puțin 15 minute, în funcție de durata timpului zilnic de conducere, să își prelungească timpul de lucru cu o oră o dată sau de două ori, în funcție de durata călătoriei, cu compensare ulterioară, și să conducă timp de 12 zile consecutiv și în cadrul călătoriilor turistice naționale, la fel, cu recuperarea odihnei săptămânale omise la final, ceea ce este deja posibil pentru călătoriile internaționale.
02.10.2020
Ultimul număr: Mai 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit